5.6.2023

Porsastelua Kirjalansalmella

Kirjalansalmella Turunmaan saaristotiellä 180 on menossa kisa kelloa vastaan. Silta on vähitellen vaurioitumassa käyttökelvottomaksi. Uusi on rakenteilla, mutta se valmistuu vasta syksyllä 2025. Siihen saakka vanha silta pitäisi saada pysymään kunnossa.


Uusi silta tehdään nykyisen itäpuolelle.

Sillan sulkemisella tai raskailla painorajoituksilla olisi varsin hankalia seurauksia, Noin puolet Suomen rakennustyömailla käytettävästä sementistä tuotetaan Paraisilla. Maakuljetusten siirtoon merikuljetuksiksi yhtäkkiä ei ole kapasiteettia.

Paikkaseudulla on erilaisissa spekulaatioissa pohdittu varareittejä. Lossirantoja ei ole sopivilla paikoilla ja lossienkaan kapasiteetti ei riittäisi. Lillmälön kärjessä olisi autolauttatasoinen satama. Perustetaan siis autolauttalinja Parainen–Naantali! Matka-aika kyllä kasvaisi hieman.


Naantali-Lillmälö. Reitistä voisi saada hyvinkin suositun, jos laivalle saisi ravintolan tai tax-freen.

Viime viikkoina on siltaa tutkittu ja vauriot ovat edenneet. Nopeana toimenpiteenä on sillalle asetettu 30 km/h nopeusrajoitus. Entistä 70 km/h rajoitusta on jo kertaalleen laskettu 50:een. Lisäksi sillalla on raskailla ajoneuvoilla minimietäisyys 60 metriä. Uusimpien tulosten perusteella näyttäisi siltä, että laskettu nopeus vähentää liikenteen aiheuttamaa värähtelyä sen verran, että lisärajoituksia ei tarvittaisi.


Tieviranomaiset ovat seuranneet sillan tilannetta muun muassa monitorointilaitteistolla, joka kertoo ajoneuvojen massan. Suurimman sallitun 76 tonnin ylityksiä tapahtuu useita päivittäin, eivätkä edes 100 tonnin kuormat ole olleet harvinaisia.


On melko jännää, että kuljetusajalle ei kelpaa vain muutama vuosi sitten tehty yhdistelmämassojen reipas korottaminen, vaan että sääntöjä pitää nytkin kiertää. Toimintaa, jossa huonokuntoiseksi tiedetyn sillan yli ajellaan rajoituksista piittaamatta, voidaan kutsua useillakin nimityksillä, joista porsastelu on lievemmästä päästä.

Tieviranomaiset ovat luvanneet lisää valvontaa. Aika näyttää, millaista se tulee olemaan. 

15 kommenttia:

TV kirjoitti...

Jo peruskoulun fysiikalla pitäisi ymmärtää, että 60 tonnin kuormalla nopeusrajoitus pitäisi olla ihan eri kuin henkilöautoilla moottoripyöristä puhumattakaan. Mutta kaiken takana tuntuu olevan vain halu maksimaalisesti haitata yksityistä moottoriajoneuvoliikennettä.

Miksi rajoitus ei voi olla esimerkiksi 20 km/h yli 10 tonnin painoisille ajoneuvoille, 30 km/h muille yli 3500 kiloisille ja muille 50 km/h? Sillan kestävyys ei tästä ainakaan huononisi ja sääntöjen kunnioittamisen motiivi olisi kertaluokkaa suurempi!

Jere kirjoitti...

Näinhän toimitaan muualla Euroopassa, ei ole tavatonta että esim tiukoissa mutkissa etelä-Ranskassa alle 3,5t ajoneuvoilla rajoitus on 90, kun yli 3,5t vehkeillä rajoitus onkin 70. Tai juuri vanhoilla silloilla. Myös kellonaikoihin sidotut rajoitukset ovat yleisiä muualla ja esim Tuusulanväylälle sopisi aivan hyvin Kehä1-Kehä3-välille edelleen 100 klo 18-06, kun käsittääkseni tuo osuus piti laskea kahdeksaankymppiin "vilkkaan" liikenteen takia. Sama taitaa päteä myös Länsiväylällä. Uskaltaisin lisäksi väittää että vt1-vt7-välille sopisi kehäkolmoselle myös satanen ilman sen kummempaa eksotiikkaa, siellähän ajetaan jo nyt illalla ja yöllä satasta... Mutta suomalaiset lainsäätäjät ovat kaikessa viisaudessaan päättäneet tämän järjenkäytön kieltää asetuksillaan.

weatherc kirjoitti...

Tässäkin asiassa on helppo autoilijoita syyttää kun se todellinen syy on ihan muualla. Miksi tuon(kin) uusimisen kanssa vetutkeltiin näin kauan että silta on liki "romahtamaisillaan" ennenkuin jotain alkoi tapahtua. Sehän ollut hyvin tiedossa että se on ollut kasa teräsromua jo vuoskymmenet (sitähän korjattiin alvariinsa jo ysärillä kun itsekkin asuin kyseisen sillan "ulkopuolella"). Syypäät tähänhän se pitäisi pistää vadille eikä syyttää autoilijoita joka asiasta.

Yksi vikatikki taisi olla rakentaa siihen kevari-hylly toiselle reunalle vaikkei se ollut alunperin suunniteltu siihen (kyllä, se on lisätty siihen myöhemmin). Kukakohan älypää senkin älyväläyksen sai?

Matti Grönroos kirjoitti...

Joo mitäpä sitä kymmenien tonnien ylikuormista moittimaan. Ihme nillitystä.

Antti kirjoitti...

Mitä kevyen liikenteen hyllyyn tulee, Kirjalansalmen sillalla kulkee keskimäärin yli 10000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Siihen nähden ei varmaankaan olisi kovin hyvä vaihtoehto sekään, että jalankulkijat ja pyöräilijät kulkisivat ajoradalla. Tietysti jalankulkijoille ja pyöräilijöille olisi voinut rakentaa erillisenkin sillan, mutta olisiko se kuitenkaan pelastanut Kirjalansalmen siltaa purkutuomiolta?

Varmasti silta olisi ollut järkevää uusia jo paljon aiemmin, mutta jos 30 km/h:n nopeusrajoitus muutaman sadan metrin matkalla ja laissa säädettyjen enimmäismassojen noudattaminen ovat keino saada vanha silta kestämään uuden valmistumiseen asti, en näkisi niitä mitenkään kohtuuttomina toimenpiteinä.

JukkeliV kirjoitti...

Mikähän insinööritaidon näyte oli kannen jäykistäminen? Menin Paraisille kaivokseen duuniin 1991 ja silloin liikuntasaumoja oli muistaakseni 11, elinkaariremontin jälkeen niitä jäi 2+2 molemmissa päissä. Nuoren teknikon käsikirjan mukaan riippusillan kannen tulee elää. Silta rajoitti kaivoksen konehankintoja, raskaimmat koneet piti purkaa osiksi ja koota kaivoksella.

JukkeliV kirjoitti...

Ylipaino ei varmaan koske päivittäisiä käyttäjiä, semurekat punnitaan tehtaalla ja kuljettajan pitää olla täysurpå jos lähtee ylikuormalla maailmalle. Vihreän kullan itsekuormaavilla voi toki iskeä ahneus, mutta jostain syystä hommaa katsotaan sormien välistä, tilavuuspainotkin on laskettu uunikuivatulla balsapuulla ja koko kapasiteetti on käytössä.

Paraisilta ajettiin soraa takavuosina paljon, mutta nekin kulkivat vaa'an yli.

Tilavuuskuormien aikaan poliisi pysäytti Salitusta tulevan kivikuorman ja epäili, että kukkukuormassa voisi olla ylipainoa. Kuski katsoi lavalle ja totesi, että tuohan on vuorivillakiveä, eihän se mitään paina ja matka jatkui... Totuuden nimissä vuorivillaan käytetään normikiveä 10-15 pinnaa raskaampia kivilajeja.

JukkeliV kirjoitti...

Nykyisen siltapenkereen purkutyöstä voi tulla hilpeä prosessi. Se ei varsinaisesti sortunut koskaan, mutta antoi vanhan sillan aikaan periksi eli jousti ja Sarlin upotti Normandiaproomuja tukirakenteeksi, veden alla voi olla vaikka mitä. Wanha silta oli rakennettu Bailey-kalustolla, jonka pitäis olla tuttua Pioneeriaselajissa palvelleille, siltoja on varmaan vieläkin varastoissa, niitä hankittiin jälleenrakennuksen aikaan varmaan 5 kilsaa, Normandian avomerisatamien jämiä. Mulle ainakin tulee inhonväristyksiä Bailey-Uniflote -sillasta.

Paraisilta puretussa Lillholmenin sillassa oli varmaan maailman viimeinen kelluva Normandian siltaproomu. Ei ehkä päätynyt museoon.

Matti Grönroos kirjoitti...

Koskas tämä sillan jäykistäminen on tehty ja mitä sillä on haettu? Kertomuksia näyttäisi olevan aika vähän.

Toisaalta, riippusillan vaakasuoraa rakenneosaa, jonka päälle kansi rakennetaan, kutsutaan jäykistepalkiksi. Sopivalla rakenteella huolehditaan siitä, että rakenne ei notku liikaa, eikä varsinkaan lähde aerodynaamisten voimien takia kiertymään pituusakselin ympäri.

JukkeliV kirjoitti...

En muista tarkkaan jääkistysaikaa, olisiko ollut 1900-luvun lopulla? Iso remppa kumminkin.

Muistellessa tuli mieleen maailman matalin pilvenpiirtäjä, sekin löytyy Paraisilta entisen Partekin pääkonttorin vierestä. 1 (yksi) kerros korkuinen. Maan alla ainakin 4 kerrosta. Neste rakensi Espooseen jonkun nysän ja Partekin silloinen johto päätti rakentaa konttorin lähelle nousseen 96 m korkean sementtitehtaan viereen ainakin niin korkean konttorin, että sieltä näkee Espooseen. Ei rakentaneet. Kaivokselta löysimme samalta ajalta kunnianhimoisen tuotantotunnelin, joka olisi romahduttanut nykyisen avolouhoksen, kesken vuoroa pysäytetty porari kirjoitti seinään "RAHAT LOPPU" punaisella maalilla. Ken ei usko niin uikoon 200 m -200-tason selkeytysaltaassa. Miranol on ikuista tuolla mihin aurinko ei paista.

JukkeliV kirjoitti...

Muistaakseni 90-luvulla jossain Iin risteyksistä oli kirkolle ohjaava viitta eli selvyyden vuoksi II KK 1. Seuraavana Simo ja oikealla Marion. Jälkimmäinen oli huikean kokoinen kävelevä kaivinkone, sen puomin pää oli tien 851 kupeessa ja pikku patikoinnin jälkeen tuli vastaan öö ainakin omakotitalon kokoinen konehuone, vaikea kuvailla mutta ISO. Noilla kaivettiin pohjoisen voimalat ja lajinsa viimeinen jätettiin ruostumaan viimeiselle työmaalleen. Nykyisin siitä on vain kauha jäljellä.

JukkeliV kirjoitti...

Iin Marion oli tyyppiä 7400 Dragline eli laahakauha. Tietoja löytyy netistä, mutta tuo on kaiketi ollut suurin mekaaninen liikkuva vempain meillä ikinä. Talvivaaran lelut ovat hiekkalaatikkotasoa tuon rinnalla.

JukkeliV kirjoitti...

Tässä karttalinkki Paraisten pilvenpiirtäjään https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6692677.371986881&e=239448.03625894903&title=Sky%20Scraper&desc=70-luvulla%20aloitettu%20Suomen%20korkein%20rakennus&zoom=10&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z

Tässä pilvenpiirtäjä katutasossa muistokiven takana, taustalla 96 m uuni 6 ja oikealla pääkonttori. https://www.google.fi/maps/@60.2869188,22.2839492,3a,75y,114.84h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1smc6mbnJtvmKl_HJrU4h8xw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dmc6mbnJtvmKl_HJrU4h8xw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D133.04758%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=fi&entry=ttu

weatherc kirjoitti...

ELY laittanut oman sivun sille pystyyn:
https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta

Sillalle tehty myös varareitti-valmiudet valmiiksi mikäli se joudutaankin sulkemaan ennenkuin uusi on valmis. Kuten ponttoonisilta viereen ja lauttayhteys Lillmälö-Rymättylä.

weatherc kirjoitti...

Tuosta tienpätkästä tulee mutten summpujen sumppu ensivuonna kun aloittavat myös Kuusistonsalmen sillan uusimisen. Sitten ehkä 15 km matkalla on 3 silta-työmaata. Ai että kiireiset mökkiläiset kiittävät. Ei kun tutkat jokaiseen ja Hessundin kohdalle voi laittaa laatikon jossa kyltti että "ajokorttisi tähän, kiitos!" :) :)