29.6.2023

Ylläri

Vanhanmallisilla ohituskaistateillä eli ilman keskikaidetta oleville varsinkin rajallisen näkyvyyden vallitessa on ajokaistaopastus-liikennemerkki arvossaan.

Paitsi, jos tienpitäjä on tehnyt pikku yllärin.


Kuvamme on vanhalta kolmostieltä eli seututieltä 130. Ajosuuntana on etelä ja paikkana viimeinen isompi mäki ennen Riksua eli Riihimäkeä. Noustaan mäen laelle ja ajokaistaopastus esittää, että eteenpäin on kaksi kaistaa ja vastaan tuleville yksi kaista.

Yleensä kaksikaistainen osuus on ylämäessä. Siksi merkki rupeaa epäilyttämään pientä kulkijaa.

Ja niinhän se on, alaspäin mennään yhtä kaistaa.


Paikalla on ollut asianmukainen merkki vielä ainakin lokakuussa 2022. Ehkäpä se on vaihdettu uuteen ja laitettu vaihteen vuoksi ylösalaisin. Tosin merkki on vanhaa mallia; jospa se on vain huvin vuoksi käyty kääntämässä ylösalaisin?

Joka tapauksessa liikennemerkein on ohjattu kummastakin suunnasta liikenne keskimmäiselle kaistalle. Tiemerkintä on tämän kanssa ristiriidassa, mutta pelastaa kunnes se jää lumen alle.

7 kommenttia:

NH kirjoitti...

Vanhan kolmostien ohituskaistat ovat tavallaan mielenkiintoinen historiallinen jäänne vanhoista ryömintäkaistoista. Niitä ei ilmeisesti taidettu kovinkaan paljoa ehtiä jatkamaan, kuten vanhalla ykköstiellä osin tehtiin. Eli kaista loppuu mäen päällä ja that's it. Pohjoispäässä Lempäälän Lastusissa on sitten varsinainen 1980-luvun lopulla rakennettu ohituskaistapari. Siitä on jäänyt mieleen vanhan kolmostien ruuhkaisimmilta hetkiltä että mikäli Lempäälästä lähdön jälkeen et siinä viimeistään päässyt rekasta ohi, seuraava mahdollisuus oli käytännössä Hämeenlinnan moottoritienpätkällä. Jos oikein hyvin kävi niin Iittalan suoralla.

Matti Grönroos kirjoitti...

Mainittu Riksun kaista (joka pääosin sijaitsee Janakkalassa) ei ole aivan 1970-luvun ykköstien ryömintäkaistoihin verrattavissa. Sillä on sentään pituutta puolisentoista kilometriä. Se on ollut aikoinaan aivan paikallaan: Kt54 linjattiin Riksun pohjoispuolelta vuonna 1979 ja teiden liittymä oli kolmostien puolella notkelmassa. Sieltä, kun lähti rekka nousemaan nollanopeudella, suma olisi ollut valmis jo muutenkin toivottoman ruuhkaisella tiellä.

Katselin tuossa muutamaa autokameranauhoitusta. Merkki on ollut pitkin kevättä pois, vain tolpat paikallaan. Vielä 1.6.2023 tolpat olivat tyhjinä ja 18.6.2023 on kameraan tarttunut blogissa esitetty näkymä. Mestarisuoritus on siis tehty mainittujen päivien välisenä aikana.

jmk kirjoitti...

Pohdittavaksi: Mihin rikokseen hengenvaarallisen liikennemerkin asentaja syyllistyy? "Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen" voi syyllistyä vain tienkäyttäjänä.

TV kirjoitti...

Tieliikenteessä on kohtuuton epäsymmetria vastuullisuuden suhteen. Tienkäyttäjällä on ankara vastuu ja hän joutuu pienestäkin tahattomasta virheestä yleensä syytteeseen ja rangaistukseen. Sen sijaan tienpitäjä saa toheloida vaikka kuinka tahansa, mutta mitään rikosta ei koskaan ole, ainakaan poliisin tutkimana, tapahtunut tai edes ole syytä sellaisesta ketään epäillä.

Kahdeksan vuotta sitten tein rikosilmoituksen kantatien 43 tiemerkintäkokeilusta, joka toteutettiin liian kapealla tieosuudella. Ennen kevyen liikenteen käyttöön riittävän leveä piennar kapeni paikoin vain 10 - 20 cm levyiseksi ja tämä vielä täristävän reunaviivan vieressä! Ns. leveä keskimerkintä siirsi kumpaakin piennarviivaa yli puoli metriä lähemmäs piennarta. ELY:n omissa ohjeissa oli vaatimus, että kokeilun saa toteuttaa vain, jos tiealue on riittävän leveä.

Tässä linkki tutkinnanpäätösilmoitukseen: https://seafile.utu.fi/f/56a7f6bf02c84c49b331/

Viime syksynä kyseisellä tieosuudella kuoli 14-vuotias polkupyöräilijä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008967272.html
Tämän jälkeen tieosuudella järjestettiin mielenosoitus, jossa mukana oli 150 pyöräilijää. Olin itse vetämässä yhtä 20 pyöräilijän letkaa. Tässä juttu aiheesta ennen mielenosoitusta. Pääsin itsekin kuvaan: https://www.ts.fi/uutiset/5723315

Nyt tieosuus päällystetään uudelleen, jotta pyöräilijöiden turvallisuus paranee:
https://www.ts.fi/uutiset/6037858

Olli H. kirjoitti...

Montako ohituskaista(paria) vanhalla kolmostiellä oikein on?

Matti Grönroos kirjoitti...

Ei niitä monta ole, eikä pareja.

Ulkomuistista Nurmijärvellä Jukolan risteyksestä pohjoiseen, Hyvinkäällä vt25:n risteyksestä etelään oikeastaan pidennetty kiihdytyskaista, Riksun ja Janakkalan rajalla tämän keskustelun aihe pohjoiseen, Hattulassa mt3051:n risteyksen jälkeen Nihattulassa pohjoiseen ja Valkeakosken-Lempäälän välillä Lastusten pitkä kaistapari.

Elyas kirjoitti...

Nämä vanhanajan ohituskaistat (ryömintäkaistat) olivat lapsuuden kesälomareissujen erikoisuuksia, niitä kun ei oikeastaan kotiseudulla ollut (vaan eipä ole mäkiäkään). Nykyäänkin niihin törmää harvoin, ne ovat paljolti joutuneet modernisoinnin kohteeksi tai syrjään pääväylältä. Nykyään lähin taitaa olla kantatiellä 88, mutta sekin naapurimaakunnan puolella Vieremällä. Siellä on myös yksi tiestömme varalaskupaikoista, mutta niitä sentään löytyy lähempääkin.