19.12.2024

Kaikki joukolla jäätä särkemään

Hailuodon pengertietyömaalta kuuluu kummia.

Pengertä on rakennettu useamman kilometrin verran. Rakentajat ja lauttavarustamon on yllättänyt se, että seitsemän kilometrin mittaisen salmen sulkeminen tosiaankin voi vaikuttaa virtauksiin. Olosuhteiden muutoksen takia etenkin lauttasatamiin on ruvennut ahtautumaan jäätä haitaksi saakka. Satamat sijaitsevat lähellä pengertä.


Kuluvan viikon aikana sikäläinen ELY-keskus on nostanut uhkakuvana sen, että jäätä kertyy niin paljon, että sitä on paikoitellen pohjasta pintaan. Silloin lauttaliikenne loppuu. Jäätietä ei voi pitkään aikaan avata, koska teräsjään paksuus on vasta 10–15 cm, kun minimi on 40. 

Yksi skenaario on, että laitetaan lautat tulevan talven ajaksi kulkemaan penkereen päiden väliä. Tämä keskeyttäisi penkereen rakentamisen eli viivästyttäisi tien valmistumista. Lisäksi sekään ei tapahdu hetkessä, koska lautat tarvitsevat varsin massiiviset satamarakenteet, jotka eivät synny hetkessä.

Hailuodon ja Oulunsalon välinen salmi on varsin matala. Pengertietä tehdään kohtaan, jossa meren syvyys keskivedestä laskien on suurelta osin enintään parin metrin luokkaa.


Merisilta-lautan syväys on 3,6 metriä ja Meriluodon 4,2 metriä. Niitä varten on matalaan veteen ruopattu väylä, jonka kulkusyvyys on keskivedestä 4,5 metriä. Ei ole ainutkertaista, että pitkäaikaisten pohjoistuulten vallitessa veden pinta laskee niin, että lauttojen kantavuutta joudutaan rajoittamaan tai liikenne kokonaan keskeyttämään. Ruopattu väylä on verraten kapea ja siksi lautoilla on vähäiset mahdollisuudet kiertää mataloitunut kohta.


Alueen poikkileikkausperiaatekuva, ei mittakaavassa. Jään ahtautumista penkereen eteläpuolelle ja lauttaväylälle pelätään.

Nyt ELY-keskus pelkää, että jos lauttaväylä jäätyy syvältä tai peräti pohjaan asti, jäätä ei millään tekniikalla saada sieltä pois ennen kuin se aikanaan sulaa. Siksi varotoimenpiteitä on ryhdytty pohtimaan kiireellä.

Teologiset intohimot Oulun seudulla ovat varsin vahvat. Hailuodossa siltakysymyksen keskustelut ovat vuosikymmenet olleet kiivaan teologissävyisiä nekin. Kannattajat ovat niskan päällä ja saaressa ei ole sopivaa esittää siltaa kohtaan kielteisiä näkökantoja. Osa tätä omaehtoista teologiaa on sen kieltäminen, että mitään ongelmia voisi olla. Siksi ELY-keskuksen varautumista ovat eräät luonnehtineet yliampuvaksi: herrat ne siellä vain huijaavat.

1 kommentti:

Elyas kirjoitti...

Mutta out-of-the-box -ajattelu kuitenkin puuttuu. Jäätietä ei voida kuulemma avata koko talvena, koska virtaukset muuttuneet. Niin, ei varmaan sille vanhalle kohdalle lauttarannasta lauttarantaan, mutta onhan niitä muitakin vaihtoehtoja jos kerran hätätilanne on. Lyhin (ja matalin) väli Hailuodon ja mantereen välillä on Siikajoen Varessäikässä. Miksei pohdita jäätien vetämistä sinne (kun siellä joka talvi epävirallisia onkin)? Onhan se pitkä kiertomatka Ouluun, mutta jos vaihtoehtona on ei yhteyttä ollenkaan, niin...

Ja kyllä se silta/pengertie on edelleen fiksuin ratkaisu tuolla. Pikapuoliin olisi ollut taas tarpeen tilata ruoppaus lauttaväylälle, ja lautoillekin on vähintään peruskorjauksen tarvetta näköpiirissä.