
Francis Scott Key Bridge (1977–2024)
Noin kolmen miljoonan asukkaan Baltimoren kaupunkialue sijaitsee noin 320 kilometriä pitkän Chesapeake Bayn yhden sivuhaaran pohjukassa. Satama on tonneissa mitattuna noin 2,5 kertaa Helsingin satamien kokoinen.
Sataman ja kaupungin edustan vesialueen alitse kulkee kaksi tunnelijärjestelmää. Hieman ulompana, noin kuuden kilometrin päässä kulki nyt tuhoutunut silta. Eivät sillat kuitenkaan tähän lopu. Noin 35 kilometrin päässä lahden poikki kulkee runsaat kuusi kilometriä pitkä Chesapeake Bay Bridge.
Francis Scott Key Bridge (punaisella) ja Chesapeake Bay Bridge (violetilla)
Lahden kolme siltaa
Konttialus Dali oli kyydissään noin 4700 konttia lähdössä Colomboon Sri Lankaan. Neopanamax-luokan purkki on vajaan 10000 TEUn kapasiteetiltaan noin 40 prosenttia suurimmista konttilaivoista. Vertailun vuoksi Suomeen kulkevat konttialukset ovat yleensä noin 1000 TEUn luokkaa. Dalilla on pituutta 300 metriä. Suomenlahden autolautat ovat pisimmillään alle 240-metrisiä.
Varsin pian satamasta lähdön jälkeen aluksesta katkesivat sähköt ja se ajelehti kohti siltaa. Aluksen lähettämän mayday-kutsun ansiosta silta ehdittiin tyhjentää liikenteeltä ennen törmäystä. Korjaustöissä olleista työmiehistä kuitenkin kuusi menehtyi.
Laiva törmäsi sillan pääjänteen toiseen pilariin, joka sortui saman tien. Tällöin ristikko-osan ilman tukea jäänyt osa sortui ja katkesi puolesta välistä. Tällöin sortui loput ristikosta ja vei mukanaan kolme sivujännettä
Rauta rautaa vasten
Sortuma tukki vesitien Baltimoren satamaan joksikin ajaksi kokonaan. Raivaustyöt etenivät kuitenkin nopeasti ja käyttökelpoista kulkuaukkoa laajennettiin vähitellen. Huhtikuun lopulla jo varsin suuret konttialukset pääsivät läpi ja kesäkuussa saatiin entisen kokoinen kulkuväylä auki.
Marylandin osavaltion tieviranomainen on nyt allekirjoittanut suunnittelusopimuksen uudesta sillasta. Siitä tehdään vinoköysityyppinen. Pääjänne kasvaa 213 metristä 305 metriin ja alikulkukorkeus 56 metristä 70 metriin. Myös pituutta tulee runsaat 400 metriä lisää: uuden sillan pituus on 3,2 kilometriä. Valmista pitäisi olla vuonna 2018 ja hintalapuksi on arvioitu 1,9 miljardia dollaria.
Uuden sillan havainnekuva
Yhdysvallat ei olisi Yhdysvallat, ellei tapahtuma saisi valtavaa juristilaumaa liikkeelle. Kanteita ja vastakanteita nostetaan. Yksi argumentti on, että laiva olisi ollut täysin romu, ja siksi onnettomuus olisi ollut tahallinen teko. Kyse on kuitenkin vuonna 2015 valmistuneesta aluksesta, mikä tekee huonokuntoisuusväitteestä jossain määrin epäuskottavan. Yhteen 100 miljoonan taalan korvaussummaan varustamo on tähän mennessä tuomittu, mutta osavaltion kanteiden käsittely on vielä kesken. Saattaapa hyvinkin olla, että aivan heti eivät päätökset valmistu.
1 kommentti:
Uuden sillan valmistumisvuosi lienee 2028, eikä 2018?
Lähetä kommentti