12.4.2025

Ala-Thamesin Maantie

Varsin pitkän prosessin jälkeen britit ovat saaneet aikaan päätöksen uuden tien rakentamisesta Lontoon itäpuolelle. Uusi yhteys, nimeltään Lower Thames Crossing, nimensä mukaisesti kulkee Thames-joen poikki joen alajuoksulla.

Tien pituus on noin 23 kilometriä. Varsinainen joen puolelta toiselle siirtyminen hoidetaan 4200 metriä pitkällä kaksiputkisella tunnelilla. Tunneli tulee olemaan maan pisin maantietunneli. Leveyttäkin piisaa: Tie tulee olemaan 3+3-kaistainen ja tunneliputkien halkaisija 16,4 metriä.


Thamesin suistoalue on hyvin alavaa. Silta tarvitsisi melko miehekkäät penkereet. Lisäksi joella on laivaliikennettä, joten sillasta tulisi melko massiivinen ilmestys. Siksi tunneli on luonteva ratkaisu.

Mitään aivan halpaa huvia ei ole tulossa. Kustannusarvio on venähtänyt 8,9 miljardiin puntaan; noin 10,2 miljardiin euroon päivän vaihtokurssin mukaan. 

Suunniteltu A2/M2-tien liittymä joen eteläpuolella

Tunnelin kaivuu noilla seuduilla on kallista. Maaperä on kovimmillaankin höttöä kalkkikiveä ja merkittävä osa maasta on hiekkaa ja nimellä Lontoon savi tunnettua löllöä. Kaivamalla mennään pohjaveden alle. On myös varauduttu siihen, että maaperästä löytyy kivoja yllätyksiä, kuten koteloitunutta pohjavettä ja teollisuusperäistä metaania.


Havainnekuva tunnelin suulta

Tunnelit tehdään samalla tavalla kuin muuallakin Lontoon seudulla: tunneliporakoneilla. Niitä tulee yksi per tunneli. Rahaa säästyy, mutta viivästyksiä tulee, jos porakone vioittuu.

Alue, johon tie rakennetaan, on suurimmalta osaltaan maatalousmaata. Noilla seuduilla taajaman ja maaseudun välinen raja on varsin tarkka ja terävä.  Itälontoolaiset asuinalueet jäävät tien länsipuolelle. Kalle-kunkun ja Camillankaan ei Clarence Housessa tarvitse pelätä uuden tien melua: se tulee 30–40 kilometrin päähän Lontoon ydinalueista.

Asutusta tulevan tien reunamilla

Lapiot on tarkoitus tökätä Lontoon saveen vuonna 2016 ja valmista pitäisi olla joskus 2030-luvun alkupuolella.

Ei kommentteja: