Autojen kansallisuustunnuksilla on pitkät perinteet. Ensimmäiset sovittiin vuonna 1909 Pariisissa. Siellä sovitut ovat edelleenkin käytössä kolmea lukuun ottamatta: R kuten Venäjän keisarikunta, SB kuten Serbia ja MN kuten Montenegro.
Järjestelmää laajennettiin vuonna 1924, taas Pariisissa. Silloin Suomikin pääsi mukaan SF-tunnuksellaan.
Asia ajankohtaistui kohtalaisen hitaasti. Vuonna 1934 Suomen Kuvalehti julkaisi artikkelin asiasta. Artikkelissa oli muun muassa tuolloinen maaluettelo ja Euroopan kartta.
Euroopan kartalla kiinnittävät muutamat kohdat huomiota:
- DA kuten Danzig. Ensimmäisen maailmansodan rauha tuotti erilaisia vapaakaupunkivirityksiä ja vastaavia, jotka olivat kivi kengässä eri osapuolille. Danzig eli Gdánsk liitettiin sittemmin Puolaan.
- EW kuten Eesti Wabariik. Tunnus oli käytössä myös vapautumisen jälkeen 1991–1993, mutta se vaihdettin muotoon EST.
- LR kuten Latvia. Käytössä 1926–1941 ja 1991–1992.
- SE kuten Irlannin vapaavaltio (Saorstát Éireann) vuosina 1924–1938.
- SA kuten Saarland. Käytössä 1925-35 ja 1945-56. Alueesta käytiin pitkää kinaa Saksan ja Ranskan kesken ja se oli niin sotien välillä kuin toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valvonnassa vaihtelevilla statuksilla. Nykyisin SA on Saudi-Arabian kansallisuustunnus.
- AL kuten Albania puuttuu. Se liittyi järjestelmään vuonna 1934.
- GBY kuten Malta. Malta otti itsenäistyttyään tunnuksen M.
Artikkeliin sisältyi laajempi luettelo.
Luettelossa oli kaikenlaista mielenkiintoista siinäkin, kuten
- BI kuten Brittiläinen Intia. Käytössä 1912–1947. Nykyiset tunnukset IND (Intia), PK (Pakistan) ja BD (Bangladesh).
- FM on monen muutoksen kautta nykyisin MAL kuten Malesia.
- IN kuten Alankonmaiden Intia, josta pääosa itsenäistyi 1949 Indonesiaksi. Tunnus IN käytössä vuoteen 1955 ja sen jälkeen RI (Republic of Indonesia.)
- RC kuten Kiina on nykyisin käytössä Taiwanilla. Manner-Kiina on CHN
- SS kuten Straits Settlements oli joukko Britannian kruununsiirtomaita Kaakkois-Aasiassa: Penang, Malacca, Dinding ja Singapore.
9 kommenttia:
Yhdysvallat ja Meksikko löytyy, mutta mikä olikaan Kanadan tunnus?
Ei mikään.
Kanadan osalta pitää muistaa historia: Valtio itsenäistyi vähitellen. Valtion, mutta epäitsenäisen, katsotaan syntyneen vuonna 1867. Isoin yksittäinen askel tapahtui vuonna 1931, ja tätä vuotta pidetään parhaana arviona itsenäistymisestä. Kansainvälinen rekisteritunnus ei ollut aivan prioriteettilistan kärjessä itsenäistymisen jälkeen, koska sen merkitys Pohjois-Amerikassa muutenkin on vähäisempi. Tunnus CA on eräiden lähteiden mukaan ollut käytössä 1952-1956, mutta se sekoittuu Kaliforniaan. CDN (Canada Dominion) on vuodelta 1955 tai 1956.
Kanadahan ei vieläkään tehnyt täyttä irtiottoa eurooppalaista juuristaan. Valtionpäämiehenä on Yhdistyneen kuningaskunnan kunkku Kalle Kolmonen.
Venäjän kleptokratia on tietenkin RUS nykyisellään, mutta mikseivät Serbia ja Mustavuori ottaneet vanhoja tunnuksiaan?
Ajoneuvoliikenteen kansallistunnus on tosiaan vanhempi kuin ISO 3166-2 koodi. Osa on samoja ja yksimerkkiset tunnukset jaettiin lähinnä Eurooppaan. Ajoneuvoliikenteen vanhat tunnukset näkyvät edelleen liikennemerkeissä, rekisterikilvissä ja tarroissa. Uudempi ISO-koodi on käytössä pienimuotoisesti harvoissa nykyajan tieluetteloissa mutta harvemmin aiheuttaa sekaannusta.
Euroopan liikennemerkeissä on käytössä joko ajoneuvokoodi, tekstiversio naapurimaasta tai ei kumpaakaan, ISO-koodia ei ole koskaan käytetty erikseen opasteissa ja valtionrajan viitoitus vaihtelee, nykyään jopa Puolan sisällä. Kansainvälisen tieverkon numerointi sekä Euroopassa että Aasiassa vaihtelee maittain ja jopa samalla tiellä.
Kansainväliseen liikenneverkkoon on kaivattu selkeyttä laajalti koska Euroopassa on käytössä sekä E-verkko, TEN-T-verkko että suuri määrä muita 1990-luvun kansainvälisiä tieverkkoja. Kaikista päättää oma elin ja näiden yhdistäminen sekä looginen numerointi E-merkinnällä sekä laadukas standardi toisi paremman laadun.
Muistan kun 1990-luvun alkuvuosina uutisoitiin Soviet Finland -kansallisuustunnuksen muuttamisesta. Asia eli hetken aikaa tuleeko 2- vai 3-kirjaiminen tunnus. Koska 2-kirjaiminen vaikutti olevan aluksi vahvoilla, jotkut tarroja myyvät tahot ehtivät jopa teettää FI-tarroja. Niitä näkyi joissakin autoissa hetken aikaa. Tuolloin elettiin muutenkin erään aikakauden vaihdosta jolloin rekisterikilvistä oli pääteltävissä auton kotimaakunta. Läänikilvistä saisi oman tarinansa.
Kansallisuustunnuksen vaihtoa FIN-muotoon ajoi ennen kaikkea Ilkka Kanerva työministerikaudellaan. Se taisikin jäädä Kanervan näkyvimmäksi saavutukseksi liikenteen saralla. Liikenneministerinhommissaan allekirjoitti silloisen suurelta osin käsittämättömän pysäköintikiekkolain ja Lehmänkurkuntie on edelleen rakentamatta.
FIN-tunnuksen käyttöönotossa oli se sivujuonne, että Wienin tieliikennesopimuksen mitoitusmääräysten mukainen lätkä olisi tullut jumattoman kokoiseksi. Siksi Suomi päätyi lähettämään YK:lle kirjeen, jossa se asetti sopimuksen jo ratifioituaan siihen uuden varauman, jonka mukaan Suomi ei sitoudu noudattamaan mitoitusmääräystä.
Onko Lehmänkurkuntie siis tämän postauksen kommenteissa mainittu HAKU-tie vai jokin muu: https://teilla.blogspot.com/2013/04/kantatie-42-salo-aura-nousiainen.html ?
Lehmänkurkuntie on HAKU-tietä pohjoisempana sijaitseva ehdotettu yhteys Kustavin pääsaaren ja Lokalahden välillä. Kansanedustajat ovat sen rakentamista ehdottaneet muka hyvänä vitsinä joka vuosi 1960-luvulta alkaen. Lokalahdelta syntyisin olevan Ilkka Kanervan hommia oli vitsin hengissä pysyminen niin kauan kuin oli eduskunnassa.
Lähetä kommentti