Kun Lohjanharjun moottoritietä rakennettiin, myös Vesitornin kohdalla oli suunnitteilla eritasoristeys. Mutta rahat loppuivat, muka, kesken ja pienellä säästöllä saatiin toteutetuksi suuri haitta.
Nykyisin paikalla on kaksikaistainen liikenneympyrä. Siinä valtatien kohtaavat yhdystie 1090 Saukkolaan ja vanha 25-tien linjaus yhdystie 1125 Muijalaan. Kompleksin koillissektorissa on laaja kauppakeskusalue. Ympyrä ruuhkautuu aika ajoin ja kaksikaistainen ympyrä tuntuu lisäksi seudulla olevan kauhistuksen paikka. Siksi jo pitempään on puuhattu eritasoliittymää.
Päävaihtoehtoina ovat olleet päätien ala- tai yläpuolelle sijoittuva liikenneympyräliittymä ja koiranluuliittymä. Koiranluu on nähty parhaaksi vaihtoehdoksi. Sellaisen käyttöä seudulla on jo harjoiteltu: Tynninharjun liittymä on koiranluu.
Jo vuonna 2022 hehkutettiin, että koska kaupunki ja ELY-keskus ovat päässeet yksituumaisuuteen kustannusjaosta (kaupunki noin 28 % ja valtio 72 %), rakentaminen alkaa tuota pikaa. Aivan näin yksinkertaisesta asiasta ei kuitenkaan ole kyse, muun muassa sellaisen pikku seikan takia, että ELY-keskus ei päätä valtion budjetista. Joka tapauksessa tiesuunnitelma on vastikään hyväksytty. Jos siitä ei valiteta, paperinkääntelyosaston puolesta rakentamisvalmius on olemassa. Se sitten, löytyykö lähemmäs 18 miljoonan euron hankkeelle rahaa jostain, jää nähtäväksi.
5 kommenttia:
Valtatien 25 parantamishanke (pieniä palasia pitkin poikin valtatietä) on sen verran korkealla Väyläviraston investointiohjelmassa, että veikkaan hankkeen saavan rahoituksen seuraavan 10 vuoden sisällä.
Valtatie 25 on sen verran korkealla kaikissa investointiohjelmassa, suunnittelussa sekä huoltovarmuudessa että hanke on todennäköisesti seuraava isompi nelostien jälkeen.
Vesitornin eritasoliittymä ei ole tämän vuoden investointiohjelmassa mutta todennäköisesti korkealla mitä tulee uusiin hankkeisiin. Vuonna 2025 aloitetaan muutama muu liittymähanke joilla täydennetään puuttuvia eritasoliittymiä olemassa oleville nelikaistaisille teille sekä korjataan Jalasjärven ruuhkainen liittymä.
Onko tämä 25:n kiertoliittymä tilastollisesti onnettomuusaltis paikka? Ajelen tuosta läehs viikottain, enkä itse koe tuota järjestelyä hankalaksi. Kaksikaistaiset ympyrät tuskin ovat vähenemässä, siitä pitää kaupungistuminen huolen, ja tähän olisi syytä lohjalaistenkin tottua.
Rakentamisen alkuvaiheessa tuli esille pari yllätystä jotka eivät olleet suunnitteluvaiheessa tiedossa. Suurlohjankadun eritasoliittymän kohdalta löytyi vanha kaatopaikka, ja vesitornin kiertoliittymän kohdan vanha ampumarata. Saastuneen maan poistoon meni 2000-luvun alun rahaa nykyrahaksi muutettuna n. 3 milj. euroa. Siitä ei ole tietoa kuinka paljon kyseinen raha vaikutti yhden eritasoliittymän poisjättämiseen, vai oliko päätös tehty jo ennen ennen ensimmäistäkään lapionpistoa.
Ei kai tuolla kovin paljon onnettomuuksia satu. Taitaa olla isompi ongelma, että siinä on kaksi liikenneympyrää vierekkäin ja ruuhka-aikana tuo pienempi ympyrä tukkiutuu.
Vt25:llä on tätäkin kiireellisempi liittymähanke, nimittäin Nummelan Asemantien liittymä, jossa vastikään tapahtui kuolonkolari. Tässä liittymässä olen itsekin joutunut pari kertaa tekemään hätäjarrutuksen, kun liittymästä pukataan tielle liian pieniin rakoihin. Ruuhka-aikaan Nummelasta on ainoa järkevä liittymä (jotta pääsee hermoja menettämättä ja turvallisesti) VT25:lle Vihdintien liittymä, sillä siinä on liikennevalot. Ja juu, valtatien kannalta liikennevaloratkaisu ei ehkä ole paras...
Lähetä kommentti