1.8.2025

Lattapäät lainehilla

Kuutostie Pernajan Koskenkylän ja Luumäen Taavetin välillä on varsinainen Via Dolorosa. Vaihtoehtoinen reitti on moottoritie Haminaan ja siitä valtatie 26 Taavettiin. Vaikka 26 onkin täysin pas... melko huono, se on kuitenkin vain 45 kilometrin mittainen.

Leveäkaistatie oli hieno konsepti, mutta sen toteutus meni pieleen siksi, että leveäkaistaisuutta ei voi hyödyntää ohittamiseen lakia rikkomatta ja vastaantulijaa vaarantamatta. Leveäkaistatien kaistat kun ovat liian kapeat ohittamiseen. Kyllähän sellaiselle kaksi henkilöautoa rinnan nippa nappa mahtuvat, mutta tieliikennelain 33 §:n 1 momentti yleensä jää toteutumatta:

Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta.

Mitään erivapauksia leveäkaistatiellä tapahtuviin ohituksiin laki ei tunne. Jos vastaantuleva kaista ei ole vapaa, sen kautta ei ohiteta. Teoriassa.

Kuitenkin enemmänkin käytäntö on, että ohitukseen lähdetään olosuhteista piittaamatta ja siitä välittämättä, huomaako vastaantulija väistää vai ei.

Leveäkaistatiet ovat 1990-luvun tuote, kun ruvettiin hakemaan kustannuksiltaan mielekkäitä ratkaisuja kaksikaistaisen tien kapasiteetin kasvattamiseksi. Niiden lisäksi toinen malli oli keskikaiteeton jatkuva ohituskaistatie, jollainen toteutettiin nelostien moottoriliikennetieosuudelle Järvenpää-Lahti-Heinola. Tämä johti sellaiseen anarkiaan, että kaistat purettiin aika nopeasti jo ennen moottoritien rakentamista.

Leveäkaistatie oli jonkinlainen sovellutus Ruotsin leveäpiennartiestä. Niistä eivät ollut haltioituneita muut kuin suomalaisten moottorilehtien toimittajat. Leveäpiennartiellä liikenne oli yhtä lailla sekoilua ja Ruotsi on muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta muuttanut ne jatkuviksi keskikaiteella varustetuiksi ohituskaistateiksi.

Leveäkaistatiet Oulun pohjoispuolella nelostiellä ja Koskenkylän-Loviisan välillä seiskatiellä ovat hävinneet tienparannusten alle. Oulun suunnalla on tehty asiallinen ohituskaistatie ja seiskatiestä on tehty moottoritie. Jäljellä ovat kuutostien yhteensä noin 80 kilometrin osuuksien lisäksi lyhyemmät pätkät ysitiellä Lieto-Aura ja 12-tiellä Lahti-Uusikylä.

Koskenkylän ja Kouvolan välille on seudun ELY-keskuksissa hahmoteltu toimenpideselvitys, jonka tavoitevuosi on 2050. Siinä esitetään tien rakentamista jatkuvaksi keskikaiteella varustetuksi ohituskaistatieksi. Mitään nopeita toimenpiteitä ei liene luvassa, vaan sekoilu jatkukoon. Suositellaan Kouvolan välttämistä, ellei tarkoitus ole pistäytyä lakutehtaan myymälässä.

3 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Noo, ainahan Kouvolaan voi koukata Lahden kautta...
Tienpitäjällä on tosiaan ollut taipumuksena mennä siitä mistä aita on matalin (halvin) ja innostua välillä jos jonkinlaisista muotivirtauksista. Ja pitää myös tiukasti kiinni periaatteista. Yksi pitkäikäinen ehdottomuus oli "ei liikennevaloja valtateille", mikä oli sinänsä hyvä, jos vain olisi ollut rahaa eritasoliittymiin. Vaan kun ei ollut, niin sitten kokeiltiin jos jonkinlaista risteysjärjestelyä. Yksi harvoista oikeasti toimivista oli tien leventäminen risteyskohdassa, ettei vasemmalle kääntyvä pysäyttäisi täysin muuta liikennettä.

Olli H. kirjoitti...

On se vaan surullista katsoa ja seurata, miten Kouvolan kokoinen kaupunki(seutu) annetaan vaan kuolla. Suunniltellaan ja luvataan mutta mitään ei tapahdu. Joo junalla ja autolla pääsee mutta kaikki on jätety vähän kuin kesken niin kuin Kouvolan moottoritie.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Minä olen varmaan niitä lattapäitä, koska ohittelen surutta kutostien leveäkaistaosuudella, jos vaan sekä ohitettava että vastaantulija ajavat tien oikeassa reunassa.

Minusta leveäkaistaosuudet ovat aika mukavia: niillä on ajamisen makua (toisin kuin moottoriteillä), mutta ei kuitenkaan joudu jumittamaan rekan perään pitkäksi aikaa. Utin ja Taavetin väli on erityisen mukava, koska siinä liittymiä on harvassa, joten ohitusmahdollisuuksia on hyvin eikä nopeusrajoituskaan vaihtele jatkuvasti. Sen sijaan en taas tykkää vanhanaikaisesta Koria - Utti -osuudesta.