20.9.2024

Carolabrücken nousu ja tuho

Saksalaisten siltavaikeudet ja korjausvelan kasvattaminen rupeavat konkretisoitumaan karulla tavalla. Aamuyöllä 11.9.2024 romahti Carolabrücke Dresdenin keskustassa. Toistaiseksi romahduksen syy on arvailujen varassa, mutta yhdeksi juurisyyksi on mainittu itäsaksalainen laatuteräs.

Alkuperäinen silta on valmistunut vuonna 1892. Saksalaiset räjäyttivät sillan päivää ennen Saksan antautumista toisessa maailmansodassa estääkseen neuvostoliittolaisten joukkojen etenemisen. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun kaupunki oli jo pääosin tuhoutunut liittoutuneiden aiemmissa pommituksissa. DDR rakensi paikalle uuden sillan vuonna 1971.

Silta on rakenteeltaan kolmiosainen. Sillat A ja B on peruskorjattu muutama vuosi sitten. Nyt romahtanut silta C oli tarkoitus peruskorjata vuonna 2025. 

C-sillalla kulkivat raitiovaunut ja kevyt liikenne. Illan viimeinen ratikka oli ajanut sillan ylitse 18 minuuttia ennen romahdusta.

Sillan huono kunto oli tiedossa, mutta ei romahdusvaara. Viime vuonna tehdyssä tutkimuksessa vaurioluokitus saksalaisella asteikolla oli 3,0–3,4. Asteikon arvot ovat 1–4 ykkösen edustaessa parasta tilannetta. Saksalaisten kysymyksillä siitä, että ovatko muutkin kuntotarkastukset näin pielessä, on kaikupohjaa.

Myös A- ja B-sillat on toistaiseksi suljettu.

Saksalaisille tuli kiire, koska Elben yläjuoksulla Tsekissä on satanut paljon ja tulvia on odotettavissa. Sillan romahdus nosti saman tien Elben pintaa yläjuoksun puolella puolisen metriä. Sillan jäänteen räjäytettiin ja rojut siivottiin pois tulvavesien tieltä muutamassa päivässä.

No mitäs seuraavaksi. Ainakin ensimmäiset reaktiot Dresdenin kaupunginisien suunnasta ovat olleet, että romahtanut silta korvataan uudella. Saksa tuntien se ei tule tapahtumaan nopeasti. Peräti saksalaiset itse ovat nostaneet esiin, että maan infrastruktuuri on rapautumassa ja yksi keskeinen syy on hankkeisiin liittyvä mieletön byrokratia. Kiireellisetkin korjaukset saattavat kestää kymmenen vuotta, josta iso osa kuluu byrokratian rattaiden kolinaa kuunnellessa.

2 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Ei se byrokratia sentään kaikkivoiva ole. Saatiinhan nuo sillanrauniot purettua hyvinkin nopeasti. Koska purkuluvan saaminen voi tunnetusti olla välillä haastavaa lienee tässä ollut jonkinlainen hätätilaan liittyvä byrokratian ohituskaista käytössä.

Matti Grönroos kirjoitti...

Juu. Onneksi Saksassakin sentään pelastustoimen päätöksentekoprosessit ovat erilaiset kuin rakentamistoimen.

Tästähän on ennenkin puhuttu: Kun Fehmarnin tunnelille haettiin rakennuslupaa, Tanskaan lähteneessä hakemuksessa oli 1100 sivua ja Saksaan pakettiautolla viedyssä 15000. Saksassa jokaisella osavaltion jäsenellä on valitusoikeus kaikkiin hankkeisiin ja joka valitukseen vastataan omalla kirjelmällään.