Uuden tieliikennelain mukaisissa liikennemerkeissä paria poikkeusta lukuun ottamassa sivusta kuvattu kulkuneuvo on kulkemassa vasemmalle. Nämä pari poikkeusta ovat A3 jyrkkä mäki ja A7 varokaa mereen putoavia autoja.
Tästä pelisäännöstä puhdasoppisesti kiinni pitäminen on johtanut jossain määrin koomiseen tilanteeseen: Kaikki linja-autopysäkin merkit tulee siirtymäajan puitteissa vaihtaa peilikuvikseen.
Vuoden 1982 tieliikenneasetuksen mukaisissa merkeissä linja-autojen kulkusuunta oli oikealle. Tätä korostettiin liikennemerkkipiirustuksissa: Merkeissä linja-auton kulkusuunta on aina oikealle.
Vanhan tieliikennelain nojalla annetun tieliikenneasetuksen mukaiset merkit
Jako paikallisliikenteeseen ja kaukoliikenteeseen on lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten takia kadonnut. Siksi on luonnollista, että joko sini- tai keltapohjainen merkki katoaa, ja sinipohjaisen kohtaloksi tuli katoaminen.
Vuonna 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan keltainen merkki on vanhan peilikuva. Lakiteksti ei asiaa kommentoi muuten kuin toteamalla, että merkin tulee näkyä kumpaankin suuntaan. Liikenne- ja viestintäviraston määräyksessä liikennemerkkien väreistä, rakenteesta ja mitoituksesta säädetään: Kaksipuolisessa merkissä ajoneuvon keula osoittaa molemmilla puolilla vasemmalle.
Uuden tieliikennelain mukainen merkki
No tämähän on helppoa ja halpaa: Käännettään pylvästä 180 astetta tai merkkiä pylväässä. Ehei, väyläviraston ohjeessa liikennemerkkien käytöstä maanteillä säädetään, että kiinnityssuunnan tulee olla maantiestä poispäin. Jos ei uutta merkkiä haluta tilata, ainakin täytyy porata uudet reiät kiinnikkeille.
Hieman lisäkomiikkaa syntyy sen pohtimisesta, mikä on linja-autopysäkin tarkoitus. Pääsääntöisesti tarkoitus on nousta auton tai poistua siitä. Täkäläisissä linja-autoissa on ovet oikealla puolella, eli sillä puolella, jota liikennemerkissä ei saa näyttää.
Merkin graafinen ulkoasu on muuttunut jonkin verran. Vanhoina aikoina ei käytetty reunanauhoja ja linja-autoissa oli ovetkin.
Vielä varhaisempina aikoina graafinen ohjeistuskin on ollut vähän sinne päin, mutta merkin tarkoituksesta ei ole tuolloinkaan voinut erehtyä.
Vielä vanhempaa mallia