Valtatiet Tampereelta Turkuun ja Poriin kulkivat vanhoihin aikoihin Nokian ja Siuron kautta, tietä joka on nykyisin maantie 2505. Nokialta muutaman kilometrin verran länteen tie ylitti Tampereen-Porin rautatien Haaviston ylikäytävällä. Tässä tasoristeyksessä tapahtui monia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Jo 1930-luvulla vaadittiin asiassa toimenpiteitä, mutta tuolloin kiireet alkoivat olla toisenlaisia.
Aamulehden kuva vuodelta 1937
Kun raskaan höyryveturin vetämä juna ja puukorinen aikansa henkilöauto kohtasivat, jälkimmäisestä ei juuri mitään jäänyt jäljelle.
Vuoden 1954 peruskartasta nähdään hyvin, mistä on kyse: Maantie ja rautatie kulkevat vierekkäin ja takaviistoon on huono näkyvyys. Lisäksi toisella puolella risteystä rata kaartuu voimakkaasti ja Porin suunnasta saapuva juna on tullut yllätyksenä.
Onnettomuuksia sattui etenkin 1950-luvulla useasti. Lehtien uutisointi oli tuolloin aika suoraviivaista ja tapahtumakuvaukset ovat nykymittapuissa melko piinaavia. Myös uhrien nimet ja perhesuhteet tuotiin tarkasti julkisuuteen.
Niin sitten kävi, että 1950-luvulla maantie oikaistiin radan pohjoispuolella kulkevaksi ja tasoristeys poistui. Sen sijaan lähemmäs Nokia valmistui alikäytävä.
Uusi tieosuus ja rakenteilla ollut radanoikaisu
Myös rata oikaistiin samoihin aikoihin. Vanha ratalinja on metsittynyt täysin umpeen.
Mutta sitten alkoi kuulua kummia. Helsingin Sanomat marraskuussa 1957 uutisoi, että uusi tie ei kelpaa autoilijoille. Tie oli suora ja leveä, mutta ilmeisen huonokuntoinen. Lehti raportoi tien olleen kauttaaltaan suurten kuoppien peitossa ja tieviranomaisten laittaneen kyltin: "Keskeneräinen tie, ajo sallitaan".
Tuohon aikaan tietyöt saattoivat jäädä pitkäksi ajaksi kesken, koska niitä usein tehtiin työttömyystöinä. Kun oli muita töitä, ei tehty tietöitä. Hesari kertoi liikenteen siirtyneen takaisin vanhalle tielle Haaviston "teloituspaikan" kautta.
Hesari kummastelee myös uutta kolmiaukkoista alikulkusiltaa. Siinä on kaksi kapeaa aukkoa jalankulkijoille ja lehti mainitsee keskimmäisen aukon olevaan niin kapea, että kaksi autoa vain juuri ja juuri pystyvät siinä kohtaamaan.
Ajat muuttuivat. Uusi valtatie Tampereelta Rautaveden ja Kuloveden eteläpuolelta valmistui vuonna 1961. Samoihin aikoihin valmistui uusi pikatie Nokialta Poriin, jolloin Nokian ja Siuron välinen tie jäi osaksi alempaa tieverkkoa. Nokian pohjoispuolella kulkeva valtatie valmistui vasta 1960-luvun loppupuolella ja siihen asti ahdas silta välitti valtatien liikennettä.
Peruskartta 1975. Luoteeseen lähtevä entinen valtatie 11 on nyt yhdystie 3001. Maantie ja alikulkusilta kohtaavat pienessä kulmassa.
Infraväki joskus puhuu, että sen tekemistä suunnittelukukkasista päästään nauttimaan sata vuotta. Mitä kuuluu tälle Helsingin Sanomain ällistelemälle sillalle? Mitäpä sille, siellähän se, edelleen.
Nokian suuntaan
Siuron suuntaan