Perä-Posion ja Kemijärven välinen seututie 945 kulkee kantatien 81 ja valtatien 5 välillä. Tiellä on pituutta noin 80 kilometriä ja taso on vaihteleva.
Se, mikä tekee tiestä mielenkiintoisen, on sen varrella oleva Jumiskon voimala, joka on osa suomalaista vesivoiman tuotannon historiaa.
Kemijärven ja Posion välillä on ylänköalue, jossa varsin suuret Ala- ja Yli-Suolijärven muodostavat jotakuinkin huiman sokkelon. Järvien pinta on lähes 100 metriä Kemijärveä korkeammalla ja tätä korkeuseroa hyödyntämään rakennettiin voimala, joka oli Kemijoen valuma-alueen ensimmäisiä.
Seututie 945 punaisella. Katkoviivoilla yhdystie 9451 Jumisko–Morottaja
Tyypiltään voimala on kalliovoimala. Jumiskonjoki tukittiin, järvialtaiden väliin tehtiin virtausta parantavia kanavia ja vesi johdetaan kuusikilometristä tunnelia pitkin. Siellä se pudotetaan 96 metriä ja lasketaan Kemijärveen.
1930-luvulla rakennettiin maantie Perä-Posiolta Kuusamon ja Kemijärven väliselle tielle Morottajaan. Tätä tietä pitkin tuotiin tavarat 1951 alkaneelle työmaalle Morottajan kautta. Jumiskon kylältä ruvettiin tekemään uutta tietä kohti Kemijärveä. Tietä tehtiin Caterpillarin avulla ja sitä valmistui parhaimmillaan kaksi kilometriä viikossa. Estetiikan kanssa tuskin erityisesti hienosteltiin.
Rakenteilla olevaa tietä. Suomen Kuvalehti 18/1952
Tie ei jäänyt vain voimalan työmaatieksi. Pitkään oli ollut suunnitelmissa rakentaa ns. Lehtolan tie, jolla Kemijärven pääaltaan itärannan kylät olisi saatu tieverkon piiriin. Jumiskon kylältä on purkuputken suulle noin 25 kilometriä ja sieltä Isokylään saman verran. Kun voimala oli saatu käyntiin vuonna 1953, tien rakentamista jatkettiin.
Ala-Askanjärvi. Ketjun viimeinen järvi, josta alkaa pudotus Kemijärveen.
Tämä reitti Perä-Posiolta Kemijärvelle, joka sittemmin sai numeron 945, ei rakentamisensa jälkeen ollut mikään varsinainen pikatie: 80 kilometrin matkalla oli viisi (5) lossia: kaksi Suolijärvien poikki Perä-Posion ja Jumiskon välillä ja kolme Kemijärven lahtien poikki. Ensimmäiseksi korvattiin Kuivassalmen lossi sillalla vuonna 1957. Seuraavat kolme lossia poistuivat vuosina 1964–1968 ja viimeinen Lehtosalmessa vuonna 1980.
Lehtosalmen silta ja pengertie
Kuivassalmen silta ja pengertie. Enää ei rakenneta tällaisia virityksiä, joissa tehdään lähes puolikilometrinen penger, johon laitetaan vaatimaton 40-metrinen silta
Itse Jumiskon voimalaitos on kovin vaatimattoman näköinen. Varsinainen työ tapahtuu kallion sisällä: Vesi syötetään pohjakerroksessa olevaan pystyakseloituun turbiiniin ja turbiini pyörittää samalla akselilla olevaa ylemmissä kerroksissa sijaitsevaa generaattoria.
Generaattorihalli. Kuva Pohjolan Voima
Sen sijaan seudulla on patoja, kanavia ja muita vesirakentamiseen liittyviä rakenteita. Niitä ei ole merkitty maaston, mutta kartasta saa vihjeitä.
Räpsyn kanava, Suolijärvien uusi laskujoki
Tie kulkee Vierusjärven patoa pitkin.
Tunnelin suu Ala-Askanjärvessä
Jokaisella mitalilla on kaksi puolta. Voimalaitos toimii nopeana säätövoimana, mutta järvien kolmen metrin säännöstelyväli aiheuttaa ongelmia virkistyskäytölle. Entiset mahtavat ja kalaisat laskujoet ovat käytännössä kuivilla. Alueella toimii yhdistys, joka on nostanut esiin voimalan verraten vähäisen sähköntuoton ja ekologisten kysymysten suhteen. Voimayhtiö on ilmoittanut pitävänsä kiinni voimalasta sen käyttöiän loppuun saakka, kymmeniä vuosia.