Autojen kansallisuustunnuksilla on pitkät perinteet. Ensimmäiset sovittiin vuonna 1909 Pariisissa. Siellä sovitut ovat edelleenkin käytössä kolmea lukuun ottamatta: R kuten Venäjän keisarikunta, SB kuten Serbia ja MN kuten Montenegro.
Järjestelmää laajennettiin vuonna 1924, taas Pariisissa. Silloin Suomikin pääsi mukaan SF-tunnuksellaan.
Asia ajankohtaistui kohtalaisen hitaasti. Vuonna 1934 Suomen Kuvalehti julkaisi artikkelin asiasta. Artikkelissa oli muun muassa tuolloinen maaluettelo ja Euroopan kartta.
Euroopan kartalla kiinnittävät muutamat kohdat huomiota:
- DA kuten Danzig. Ensimmäisen maailmansodan rauha tuotti erilaisia vapaakaupunkivirityksiä ja vastaavia, jotka olivat kivi kengässä eri osapuolille. Danzig eli Gdánsk liitettiin sittemmin Puolaan.
- EW kuten Eesti Wabariik. Tunnus oli käytössä myös vapautumisen jälkeen 1991–1993, mutta se vaihdettin muotoon EST.
- LR kuten Latvia. Käytössä 1926–1941 ja 1991–1992.
- SE kuten Irlannin vapaavaltio (Saorstát Éireann) vuosina 1924–1938.
- SA kuten Saarland. Käytössä 1925-35 ja 1945-56. Alueesta käytiin pitkää kinaa Saksan ja Ranskan kesken ja se oli niin sotien välillä kuin toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valvonnassa vaihtelevilla statuksilla. Nykyisin SA on Saudi-Arabian kansallisuustunnus.
- AL kuten Albania puuttuu. Se liittyi järjestelmään vuonna 1934.
- GBY kuten Malta. Malta otti itsenäistyttyään tunnuksen M.
- BI kuten Brittiläinen Intia. Käytössä 1912–1947. Nykyiset tunnukset IND (Intia), PK (Pakistan) ja BD (Bangladesh).
- FM on monen muutoksen kautta nykyisin MAL kuten Malesia.
- IN kuten Alankonmaiden Intia, josta pääosa itsenäistyi 1949 Indonesiaksi. Tunnus IN käytössä vuoteen 1955 ja sen jälkeen RI (Republic of Indonesia.)
- RC kuten Kiina on nykyisin käytössä Taiwanilla. Manner-Kiina on CHN
- SS kuten Straits Settlements oli joukko Britannian kruununsiirtomaita Kaakkois-Aasiassa: Penang, Malacca, Dinding ja Singapore.