Yhdysvalloissa teiden rakentaminen ja ylläpito on pitkälti osavaltioiden ja paikallisten organisaatioiden vastuulla. Liittovaltio kuitenkin ohjaa monia asioita varsin tarkasti.
Joitakin päiviä sitten liittovaltion tieviranomainen FHWA ilmoitti tieviranomaisille, että se peruu vuonna 2004 antamansa väliaikaisen luvan käyttää viitoituksessa Clearview-fonttia. Tämä ilmoitus on ylittänyt uutiskynnyksiä siellä sun täällä. Mistä on kyse?
Viitoitus Yhdysvalloissa on joskus vaatimatonta, eikä ole ihme, että ensimmäiset autonavigaattorit olivat peräisin sieltä.
Eritoten moottoriteillä sijaitsevien viittojen luettavuuteen sen sijaan kiinnitetään erityistä huomiota. Eräänä kriteerinä on se, miltä etäisyydeltä viitta on luettavissa eri olosuhteissa.
Maanlaajuisesti on 1940-luvun lopulta alkaen ollut käytössä Highway Gothic ‑fonttiperhe, joka koostuu kuudesta erilevyisestä fontista.
1900-luvun lopulla tutkimuslaitoksissa tehtiin työtä, jonka tuloksena esiteltiin Clearview-fonttiperhe. Eritoten sen silmukkakirjaimet ovat ilmavampia kuin Highway Gothic ‑perheessä. Tutkimustulokset osoittivat, että Clearview-perheen tunnistusetäisyys oli hieman parempi huonoissa olosuhteissa, kun valoisassa punnukset saattoivat olla toisin päin.
Highway Gothic vasemmalla, Clearview oikealla
Vuonna 2004 FHWA antoi väliaikaisen luvan käyttää Clearview-fonttia sellaisissa liikennemerkeissä, joissa on valkoista tekstiä tummalla pohjalla, Varoituskilvet, nopeusrajoituskilvet, katuristeysten viitat ja muut, joissa teksti on mustaa, jäivät tämän luvan ulkopuolelle.
Clearviewin ennakoitiin muodostuvan valtavirraksi, mutta toisin kävi. FHWA:n ajatuksissa se oli aina sekundäärinen fontti, jota sai käyttää eräissä tarkoituksissa vaihtoehtoisena. Uusimpien tutkimusten mukaan liikennemerkkien heijastavalla kalvolla on suurempi vaikutus näkyvyyteen kuin näiden fonttien erolla. Niin väliaikainen lupa peruttiin ja kilvet siirtyvät vähitellen yhtenäiseen fonttiin.
Myös rahan arvellaan vaikuttaneen asiaan. Liittovaltiotasolla on mahdollisuuksien mukaan erilaisissa asioissa suositeltu Public Domain ‑ratkaisuja, mutta Clearview ei ole Public Domain -fontti. Yksittäinen tienpitäjä joutuu pulittamaan koko fonttiperheen käyttöoikeudesta noin 800 taalaa per käyttäjä. Summalla sinänsä ei saa montakaan neliötä asfalttia, mutta kun summa kerrotaan maanlaajuisesti, se kasvaa melkoisesti.
Eri maissa on usein käytössään jokin tietty liikennemerkkifontti. Clearview on otettu käyttöön Kanadassa Brittiläisessä Kolumbiassa ja Indonesiassa. Isossa Britanniassa on käytössä Transport-fonttiperhe, Saksassa DIN 1451 ja Ruotsissa Tratex, noin esimerkiksi. Suomalaista 1960-luvulta peräisin olevaa kirjasinleikkausta ei ole koskaan organisoitu miksikään nimetyksi fontiksi.
31.1.2016
27.1.2016
Rekkamysteeri
Marraskuussa 2015 tavattiin pohjoisessa Espanjassa lähellä Ezcarayn kaupunkia kapealle ja vuoristoiselle Bonicaparran metsätielle jumiin jäänyt rekka. Lastina oli appelsiineja Murcian tienoilta ja hedelmät olivat matkalla Latviaan.
Venäläinen kuski oli ajanut metsätiellä yön pimetessä, yöpynyt hytissään ja paikalliset olivat löytäneet hänet aamulla rekkansa vierestä itkemässä.
Kielimuuri esti syyn selvittämisen. Isolla työllä rekka saatiin irti ja käännetyksi tulosuuntaansa ja appelsiinit ilmeisen onnellisesti. Syytä ei löydetty siihen, miksi rekka oli mutkaisella pikkutiellä 350 kilometriä sivussa suorimmasta reitistä Murcian ja Latvian välillä.
Mysteeri syveni tammikuussa 2016, kun saman kuljetusliikkeen eri kuljettaja jäi samoilla seuduilla kiinni siltaan mutkaisella tiellä. Tämäkään irrotusoperaatio ei ollut aivan helppo. Tällä kertaa appelsiinit olivat matkalla Ruotsiin.
Kuljettajaa kuulusteltiin tapauksen tiimoilta. Hän ei puheidensa mukaan ollut kuullutkaan edellisestä tapauksesta.
Mysteeri ratkesi muutama päivä sitten. Paikalliset asukkaat olivat havainneet Ezcarayn kaupungissa valkoisen itäeurooppalaisen rekan ja porukalla pysäyttäneet sen. Kuski raukka ei ollut ymmärtänyt, miksi kansanjoukko ei päästä häntä jatkamaan matkaansa.
Kuulustelussa kävi ilmi, että firman kuskeille on annettu mukaan GPS-navigaattorit, joihin on merkitty sopimushuoltoasemat, joilta he voivat käydä ostamassa polttoainetta. Yksi näistä huoltoasemista sijaisee Puolassa paikassa nimeltään Turza. Toimistolla on tapahtunut kämmi ja navigaattoriin onkin merkitty La Riojassa Espanjassa muutaman asukkaan kylä Turza, joka sijaitsee vuoristoisella alueella jokseenkin mahdottoman tien päässä.
Venäläinen kuski oli ajanut metsätiellä yön pimetessä, yöpynyt hytissään ja paikalliset olivat löytäneet hänet aamulla rekkansa vierestä itkemässä.
Kielimuuri esti syyn selvittämisen. Isolla työllä rekka saatiin irti ja käännetyksi tulosuuntaansa ja appelsiinit ilmeisen onnellisesti. Syytä ei löydetty siihen, miksi rekka oli mutkaisella pikkutiellä 350 kilometriä sivussa suorimmasta reitistä Murcian ja Latvian välillä.
Mysteeri syveni tammikuussa 2016, kun saman kuljetusliikkeen eri kuljettaja jäi samoilla seuduilla kiinni siltaan mutkaisella tiellä. Tämäkään irrotusoperaatio ei ollut aivan helppo. Tällä kertaa appelsiinit olivat matkalla Ruotsiin.
Kuljettajaa kuulusteltiin tapauksen tiimoilta. Hän ei puheidensa mukaan ollut kuullutkaan edellisestä tapauksesta.
Mysteeri ratkesi muutama päivä sitten. Paikalliset asukkaat olivat havainneet Ezcarayn kaupungissa valkoisen itäeurooppalaisen rekan ja porukalla pysäyttäneet sen. Kuski raukka ei ollut ymmärtänyt, miksi kansanjoukko ei päästä häntä jatkamaan matkaansa.
Kuulustelussa kävi ilmi, että firman kuskeille on annettu mukaan GPS-navigaattorit, joihin on merkitty sopimushuoltoasemat, joilta he voivat käydä ostamassa polttoainetta. Yksi näistä huoltoasemista sijaisee Puolassa paikassa nimeltään Turza. Toimistolla on tapahtunut kämmi ja navigaattoriin onkin merkitty La Riojassa Espanjassa muutaman asukkaan kylä Turza, joka sijaitsee vuoristoisella alueella jokseenkin mahdottoman tien päässä.
5.1.2016
Porinaa
Tämän hetken valtatieyhteyksistä Suomessa yksi surkeimmista on valtatie 8 Turun ja Porin välillä. Vajaan 150 kilometrin mittaiselle osuudelle on suunniteltu perusparannusta pitkään. Jossain vaiheessa oli löytynyt näkemys noin 200 miljoonan euron investointiin. Sitten suunnitelmaan iski suomussalmelainen liikenneministeri ja laajalle remontille saatiiin "uudelleen arvioinnin" jälkeen sanoa hyvästit.
Erityisiä paineita tuottaa se, että erityisesti Rauman-Helsinkin välille aukesi ykköstien moottoritien valmistumisen myötä uusi vaihtoehtoinen kuljetuskäytävä Huittinen-Forssa-linjauksen rinnalle. Tämä kuormittaa Rauman ja Raision välistä osuutta entisestään.
Hankalin pullonkaula on se, että valtatie kulkee Maskun halki. Valtaosa urakkasummasta meneekin Raision-Nousiaisten 12 kilometrin mittaisen moottoritien rakentamiseen. Uudelleen arviointi sisälsi tien typistämisen Raision ja Maskun väliseksi, mutta uudelleen arvointia arvioitiin uudelleen.
Tiestä on nyt avattu liikenteelle yhdeksän kilometrin mittainen nelikaistaosuus. Osa siitä on kokonaan uudelle linjalle rakennettua ja osalla on tehty vanhan linjan nelikaistaistus. Koko osuus muutetaan kerralla moottoritieksi, kun kolmen kilometrin mittainen osuus Maskun ja Nousiaisten välillä valmistuu.
Alkuperäisissä suunnitelmissa oli mukana joukko isompia parannustöitä, kuten ohituskaistojen rakentamista. Näiltä osin suunnitelmaa on jouduttu rankalla kädellä karsimaan. Raumalle ja Poriin rakennettavien eritasoliittymien lisäksi rahaa jää lähinnä tievalaistuksen rakentamiseen.
Erityisiä paineita tuottaa se, että erityisesti Rauman-Helsinkin välille aukesi ykköstien moottoritien valmistumisen myötä uusi vaihtoehtoinen kuljetuskäytävä Huittinen-Forssa-linjauksen rinnalle. Tämä kuormittaa Rauman ja Raision välistä osuutta entisestään.
Hankalin pullonkaula on se, että valtatie kulkee Maskun halki. Valtaosa urakkasummasta meneekin Raision-Nousiaisten 12 kilometrin mittaisen moottoritien rakentamiseen. Uudelleen arviointi sisälsi tien typistämisen Raision ja Maskun väliseksi, mutta uudelleen arvointia arvioitiin uudelleen.
Tiestä on nyt avattu liikenteelle yhdeksän kilometrin mittainen nelikaistaosuus. Osa siitä on kokonaan uudelle linjalle rakennettua ja osalla on tehty vanhan linjan nelikaistaistus. Koko osuus muutetaan kerralla moottoritieksi, kun kolmen kilometrin mittainen osuus Maskun ja Nousiaisten välillä valmistuu.
Alkuperäisissä suunnitelmissa oli mukana joukko isompia parannustöitä, kuten ohituskaistojen rakentamista. Näiltä osin suunnitelmaa on jouduttu rankalla kädellä karsimaan. Raumalle ja Poriin rakennettavien eritasoliittymien lisäksi rahaa jää lähinnä tievalaistuksen rakentamiseen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)