
Etualalla Herttoniemen liikenneympyrä, joka on legendaarinen; ei kuitenkaan aivan yhtä legendaarinen kuin Haagan.
Bloginkirjoitusharrastuksessa tulee aika ajoin eteen hetkiä, jolloin on pakko todeta, että niin absurdeja ajatuksia kieli poskessa ei voi ilmaan heitellä, etteivät ne jossain muodossa tulisi vastaan vakavin kasvoin esitettyinä, ennemmin tai myöhemmin.
Vasta muutama kuukausi sitten julkaistu artikkeli Hei, me selvitetään! oli irvailu Merenkurkun sillan selvityshankkeesta. Irvailu kulminoitui ehdotukseen, että mitäs jos kaivettaisiin koipussista 1960- ja 1970-lukujen Lännentie-hanke.
Lännentie oli Turun ja Porin läänin maaherran Esko Kulovaaran ja seutukaavaliittojen herrojen hanke, jossa Ahvenanmaa olisi liitetty Manner-Suomen tieverkkoon Kustavin ja Korppoon kautta kulkevilla maanteillä.
Lounais-Suomessa iski vauhtisokeus ja maaherra piti hankkeen toteutumista itsestään selvänä.
(Jälkikäteen ajatellen Hesarin artikkeli osui lehdessä sopivaan kohtaan: Sen vieressä oli juttu suuresta yllytysoikeudenkäynnistä ja siitä, kun M A Numminen syytettynä kävi kitara kainalossaan laittamassa homman täysin läskiksi.)
Helsingin Sanomat julkaisi syyskuussa 1970 näyttävästi koko sivulla Osmo Kivivuoren laatiman huolellisesti laatiman kirjoituksen hankkeen menettelytavoista ja haitoista ja tätä kirjoitusta pidetään Lännentien kuoliniskuna. Jo vuonna 1972 hankkeesta puhuttiin vahvasti imperfektissä ja pluskvamperfektissä.
Pari viikkoa sitten EK, tuo Etelärannan tunnettu ajatushautomo, astui esiin karttaharjoituksella, jossa vaadittiin kiinteää yhteyttä niin Merenkurkkuun kuin Turusta Ruotsiinkin. Lännentie-ajatus on siis syntynyt uudelleen!
Julkilausuman vastaanotto tuskin on ollut aivan EK:n odotusten mukainen. Haltioituneiden aplodien sijaan reaktiona on ollut hieman vaivaantunut hymy ja kuoliaaksi vaikeneminen. Suunnitelmalla olisi ollut ehkä hieman enemmän uskottavuutta, jos jo kansilehdeltä eivät nousisi esiin intressitahojen nimet, Rakennusteollisuus ja Destia.
Komediateatteriosastolle ajaudutaan, kun etujärjestö samaan aikaan kuin vaatii valtiota leikkaamaan ja säästämään kaikesta, haluaa valtiolta valtavaa investointia.
Rahoituspuoli raportissa on kevyt. Ruotsi ei tästä hankkeesta tule maksamaan Kallekustaan äyriäkään. Paperissa viitataan EU:n rahoitukseen, joka on Rail Baltican osalta on ollut 80 prosentin luokkaa. Sen Ajatushautomo unohtaa, että EU:n infratukien suuret prosenttiosuudet on varattu entisille rautaesiripun takaisille maille. Suomen väylähankkeista hyvällä säkällä EU on rahoittanut 10–20 prosenttia; useimmiten silkan nollan.
Ja mistäs ne EU-rahat tulevat? EU:ssa on kahdeksan nettomaksajavaltiota, joista Suomi on yksi. Maksujen määrä saatuun rahaan verrattuna vaihtelee vuodesta toiseen, mutta maksujen ja saadun rahan suhde on viime vuosina ollut noin 1,3–1,4. Eli jokaisesta "saadusta" EU-tukimiljardista Suomi maksaa EU:lle vähintään 1,3 miljardia. Aivan kaikki kansalaispiirit eivät näe tällaista tukimenettelyä varsinaisena tukena.
Valtiota tuhlaamisesta moittinut EK haluaa siis valtion rupeavan tuhlaamaan. Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
Munkkiniemi on kaupunginosa Helsingin kantakaupungin luoteispuolella. Sen alue annettiin vuonna 1629 läänityksenä ratsumestari Gerd von Schützelle. Hän oli baltiansaksalaista aatelia ja vaihtoi nimekseen Skytte tultaan ruotsalaiseksi aateliseksi. Alue palautui 1600-luvun lopulla kruunulle ja Munkkiniemen kartanosta tuli säteritila, jota kruunu vuokrasi.
Kun kuntajaotus toteutettiin1860-luvulla, alue oli osa Helsingin maalaiskuntaa. Vuonna 1915 Munkkiniemestä tuli taajaväkinen yhdyskunta maalaiskunnan sisään. Vuonna 1920 erotettiin Helsingin maalaiskunnasta Huopalahden kunta, joka oli rakenteellisesti hajanainen. Sen hallintoa tosiasiassa pyörittivät Haagan, Munkkiniemen ja Lauttasaaren taajaväkiset yhdyskunnat. Haaga erotettiin Huopalahdesta omaksi minikauppalakseen vuonna 1923. Vuoden 1946 suuressa alueliitoksessa muun muassa Huopalahti ja Haaga liitettiin Helsingin kaupunkiin.
Munkkiniemen ydinosan kerrostalot ovat suurelta osin 1930-luvulta.
Paraatikadun Munkkiniemen puistotien päässä sijaitseva Laajalahden aukio on alun perin ollut varsin selkeä. Sitä on vuosikymmenten varrella ns. paranneltu useaan otteeseen. Nykyisin viritys on melkoisen sekava.
Laajalahden aukio 1930-luvulla
Tänään ihmettelemme erästä yksityiskohtaa: nopeusrajoitusta.
Munkkiniemen alueella on 30 km/h aluenopeusrajoitus, joka on asianmukaisesti merkitty alueen ulkoreunoilla. Siksipä Laajalahden aukiota lähestyttäessä kulkijaa hämmentävät alueen sisälle Laajalahdentielle viritetyt toiset nopeusrajoitusaluemerkit.
Munkkivuoren suunnasta saavuttaessa merkki lisäksi on ainoastaan keskikorokkeella, eikä lainkaan ajoradan oikeassa reunassa. Tämä on yksiselitteisesti säädösten vastainen ratkaisu.
Nopeusrajoitusalue merkitään vain alueen ulkoreunalle. Lisäksi alue merkitään päättyneeksi jollakin sopivalla merkillä. Laajalahdentien merkeistä kummankaan kohdalla ei toiseen suuntaan ole mitään merkkiä.
Järjestelyjen suunnittelija voi vapaasti selostaa ratkaisuaan blogin kommenteissa.
Hyödyttömien tilastojen ja analyysien osastolla käsitellään tänään muotoja. Täsmälleen ottaen tutkimme, minkälaisia laajoja kaarroksia valta-, kanta- ja seututiet tekevät.
Mittari on yksinkertainen: Katsotaan, kuinka etäällä tien päätepisteiden välisestä suorasta kauimpana sijaitseva tien piste on. Menetelmä tien päätepisteiden määrittämiseksi on helppo ja halpa: Toisistaan kauimpana sijaitsevat tieosuudet edustakoot päätepisteitä. Yhdysteiden geometriassa on sen verran vekkuleita tapauksia, että menetelmä ei anna oikeaa lopputulosta. Jätämme yhdystiet siis tällä kertaa sivuun.
Koska on pitkiä teitä ja on pätkiä teitä, indikaattorit on laskettu kahdella tavalla: absoluuttisesti kilometreinä ja suhteellisesti prosentteina. Lisäksi alle 15 kilometrin mittaiset pätkät on jätetty laskuista kokonaan pois.
Valta- ja kantateiden osalta kaartelun itseoikeutettu ykkönen on valtatie 6 Pernajan Koskenkylästä Joensuun kautta Kajaaniin. Kiteellä tie on 171 kilometrin päässä Koskenkylän ja Kajaanin välisestä linnuntiestä.
Tie | Linnuntie | Poikkeama | Poikkeama % |
---|---|---|---|
6 | 425,8 | 170,6 | 40,0 |
9 | 486,4 | 137,3 | 28,2 |
5 | 683,0 | 128,4 | 18,8 |
8 | 513,5 | 118,7 | 23,1 |
4 | 1090,2 | 67,2 | 6,2 |
... | |||
46 | 53,4 | 3,3 | 6,2 |
55 | 31,9 | 3,3 | 10,1 |
11 | 92,4 | 2,3 | 2,5 |
57 | 29,5 | 2,2 | 7,4 |
29 | 16,0 | 0,9 | 5,3 |
Tie | Linnuntie | Poikkeama | Poikkeama % |
---|---|---|---|
93 | 43,2 | 18,4 | 42,6 |
6 | 425,8 | 170,6 | 40,0 |
92 | 132,5 | 51,4 | 38,8 |
73 | 101,6 | 32,2 | 31,6 |
9 | 486,4 | 137,3 | 28,2 |
... | |||
29 | 16,0 | 0,9 | 5,3 |
28 | 202,9 | 10,7 | 5,3 |
72 | 98,8 | 5,2 | 5,2 |
10 | 158,2 | 8,1 | 5,1 |
11 | 92,4 | 2,3 | 2,5 |
Tie | Linnuntie | Poikkeama | Poikkeama % |
---|---|---|---|
800 | 239,8 | 41,2 | 17,2 |
522 | 83,7 | 33,6 | 40,2 |
956 | 81,1 | 31,5 | 38,8 |
912 | 89,5 | 26,6 | 28,9 |
970 | 112,1 | 26,5 | 23,6 |
... | |||
496 | 28,7 | 0,8 | 2,7 |
190 | 20,3 | 0,7 | 10,1 |
679 | 92,4 | 0,6 | 2,5 |
821 | 29,5 | 0,6 | 7,4 |
921 | 19,5 | 0,6 | 2,9 |
Tie | Linnuntie | Poikkeama | Poikkeama % |
---|---|---|---|
522 | 83,7 | 33,6 | 40,2 |
956 | 81,1 | 31,5 | 38,8 |
965 | 67,6 | 26,8 | 38,5 |
813 | 42,7 | 14,1 | 32,9 |
322 | 27,9 | 8,9 | 31,8 |
... | |||
757 | 37,0 | 1,4 | 3,7 |
892 | 32,2 | 1,2 | 3,6 |
701 | 28,9 | 0,9 | 3,1 |
921 | 19,5 | 0,6 | 2,9 |
496 | 28,6 | 0,8 | 2,7 |