Rahtarit-lehdessä oli artikkeli Kuopiossa kesällä 2016 järjestetystä SM-ajotaitokilpailusta. Kilpailussa kilpaillaan kuorma-auto-, linja-auto-, puoliperävaunu- ja täysperävaunusarjassa ja kussakin vielä veteraanisarjassa.
Kisan pääpaino on ajoneuvon käsittelytaidossa, mutta siihen liittyy myös teoriakoe. Tällä kertaa piti tunnistaa seuraavat kymmenen liikennemerkkiä annetuista vaihtoehdoista:
Teillä ja Turuilla on hieman hämmentynyt teoriakokeen tuloksista. Täydet pisteet sai vain muutama osallistuja, useilla jäi 3-4 merkkiä tunnistamatta ja eräälläkin kilpailijalla peräti kuusi. Toivottavasti tulokset indikoivat kilpailujännitystä eikä liikennemerkkien todellista osaamista. On kovin huolestuttava ajatus, että raskas liikenne laajemminkin liikkuisi teillä liikennemerkkien vajavaisella tuntemuksella.
Vaikka teoria on tässä kilpailussa ehkä sivujuonne, sillä ratkaistiin jopa mitalisija. Puoliperävaunusarjassa kolmas sija olisi neljännen sijaan irronnut, jos kahden liikennemerkkivirheen sijaan olisi tehty vain yksi. Täysperävaunukisassa vaatimaton teoriatulos pudotti parikin sijaa.
7 kommenttia:
No, puolustukseksi on todettava, että osa merkeistä on varsin uusia eivätkä välttämättä tuttuja vanhemman kaartin kuljettajille. Viimeisen liikennemerkin vaihtoehdot ovat varsin hankalia (itselläkin meni aikaa selvitellä itselleni mikä se on se oikea vaihtoehto), vaikka hankala on kyllä itse liikennemerkkikin (vuoropysäköinti). Vieläköhän Vaaralla Oulusa on se yksi katu, mistä löytyy tuo vuoropysäköintimerkki?
Mielenkiintoinen näkökulma. Kokeen kymmenestä liikennemerkistä vain "suoramyyntipaikka" on 2000-luvulta; kaikki muut ovat olleet käytössä yli 20 vuotta. Muun muassa "vuoropysäköinti" on yli 40 vuotta vanha keksintö.
Mukaanpääsyehtona mainittuun kisaa on voimassa oleva ammattipätevyys. On jossain määrin erikoista, jos kohta ei aivan uutta, että liikenteen ammattipiireissä usein katsotaan, että sääntötuntemuksella ei niin ole väliä, kun kyseessä on ammattikuljettaja. Itse hankin leipäni muun alan töissä ja siellä alan koodi on aivan päinvastainen: ammattilaiselta on lupa odottaa enemmän kuin mattimeikäläiseltä.
Toinen jännä aspekti on ajatus, että kunhan on aikoinaan kortin saadessaan opetellut silloiset säännöt ja merkit, niin se riittää. Tätä taitaa esiintyä sekä ammattilaisissa että amatööreissä.
Mietin vaan, että jos Suomessa olisi ajettu vasemmalla vielä 1960-luvulla kuten Ruotsissa, niin näkisimmekö yhä tiellä vasemmalla ajavia kuljettajia, jotka vetoavat siihen, että näin autokoulussa opetettiin?
No, ajoreittiopastus on sellainen liikennemerkki mitä en ole vielä koskaan onnistunut näkemään. Kait sitä joissain kaupungeissa käytetään? Suoramyyntipaikka on uusi ja vuoropysäköinti hankala. Siinähän niitä onkin kolme mahdollista virhemahdollisuutta. Eivätkä ne ole edes mitenkään kriittisiä raskaan liikenteen kannalta (paitsi ehkä ajoreittiopastus, jos sitä siis oikeasti jossain käytetään, eikä siinäkään kriittistä ole tuntea sen virallista nimitystä).
Ainakin stadissa Mannerheimintiellä on yksi ajoreittiopastusmerkki https://goo.gl/maps/vbh4Jj94ckL2
Loppujen lopuksi on verraten yhdentekevää, missä päin maata kutakin merkkiä on havaittavissa. Ensin opetellaan säännöt ja vasta sitten lähdetään liikenteeseen. Eikö vain?
Paljon onkin merkkejä. Minun ystäväni on harkinnut ammattikuljettajan direktiivikoulutusta. Olikin puhetta, että opetellaankohan siellä paljon liikennemerkkejä. Osa näistä on sellaisia, joita en koskaan ole nähnytkään. https://www.koso.fi/palvelut/ammattipatevyyskoulutus
Lähetä kommentti