Suomessa on viime kesästä asti ällistelty betonia. Kemijärvellä rautatiesillan betoni ei kestänytkään jälkijännitystä, vaan jännitysankkurit painuivat rakenteiden sisään. Hieman myöhemmin Turussa havaittiin, että uuden sairaalan betoniperustuksien lujuus ei riitä alkuunkaan.
Mitä ihmettä?
Betoni on vuosituhansia sitten tunnettu rakennusaine. Rooman valtakunnassa sitä kehitettiin, kun huomattiin vulkaanisen tuhkan parantavan aineen lujuutta. Roomalaiset keksivät myös, että kun massaan sekoitetaan hevosen jouhia, pinnan murtumisherkkyys pienenee ja kun massaan lisätään verta, pakkaskestävyys paranee.
Liikennevirasto tutki vuonna 2016 pistokokein 18 uudehkoa siltaa, joista kuudesta löytyi lujuuspuutteita. Tilanne sai hälytyskellot soimaan.
Mutta mistä on kyse? Tutkimukset ovat menossa ja betonia toimittavat yritykset ovat hiljaa. Sylttytehtaan epäillään olevan betonin ominaisuuksia säätelevissä kemikaaleissa ja niiden odottamattomassa käytöksessä. Betonissa pitää on pieni määrä ilmaa pieninä kuplina pakkaskestävyyden saavuttamisessa, mutta liian suuri ilman osuus romahduttaa lujuuden. Ettei vain olisi samasta kysymys kuin muussakin rakentamisessa: Uusia materiaaleja ja tapoja syntyy kuin sieniä sateella, mutta niiden todellinen vaikutus selviää vasta myöhemmin. Pullotalot mätänevät ja koulut homehtuvat. Mutta roomalainen betoni 2000 vuoden takaa on ja pysyy.
Liikennevirasto on päättänyt laajentaa tutkimuksiaan 93 uudehkoon isoon siltaan, joista 62 on maantiesiltoja. Merkittävä osa näistä silloista sijaitsee päätieverkolla. Liikenneviraston mukaan sortumavaaraa ei ole mutta siltojen suunniteltu 100 vuoden käyttöikä ei ehkä toteudu.
Muun muassa nämä sillat ovat tutkittavien joukossa:
Ahvenkosken sillat, Vt7 Pyhtää
Hakamäentien sillat, Mt100 Helsinki
Hännilänsalmen uusi silta, Vt4 Viitasaari. Vieressä jo purettu vanha riippusilta.
Hossansalmen sillat, Vt1 Lohja
Isohaaran ja Vähähaaran uudet sillat, Vt4 Kemi
Kaukosen silta, Kt79 Kittilä
Kyrönsalmen eteläinen silta, Vt14 Savonlinna
Lövön silta, Mt1830, Kemiönsaari
Pekkalan läntinen silta, Vt6 Joensuu
Pernjärven sillat, Vt1 Kiikala
Rajasaaren sillat, Vt3 Pirkkala
Tikkalansaaren sillat, Vt5 Kuopio
1 kommentti:
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Harmillista, että rautatiesillan betoni ei ollut kestävä. Vedenalainen rakentaminen on kyllä haastavaa siltaprojekteissa. Kaverini työskentelee rakennusalalla ja hän kertoi mielenkiinnolla yhden sillan korjausprojektista, mikä aloitettiin kauko-ohjattavan robotin tekemällä tutkimuksella. Vedenalaisista rakenteista saatiin erittäin kattava kuvaus ja 3D-mallinnus, minkä pohjalta sillan korjausta alettiin viedä eteenpäin. ROV-työt varmaan lisääntyvät siltojen rakenteiden tutkimisessa ja apuvälineenä myös muissa vedenalaisten rakenteiden tutkimisessa. https://www.loxus.com/fi/palvelut/loxus-rov--kalusto
Lähetä kommentti