Helsingin ympärillä on tätä nykyä noin 2,15 kappaletta kehäteitä. Ykkös- ja kolmoskehät ovat valmiina. Kakkoskehästä ei ole ajateltukaan kuin puolikasta ja siitä on valmiina vain lyhyt mutta tärkeä pätkä. Erilaisissa karttaharjoituksissa kehien määrä on noussut viiteen; tai jos Hakamäentie katsotaan kehä nollaksi niin kuuteen.
Neloskehä yhdistäisi kolmostien ja nelostien Helsinki-Vantaan lentoaseman pohjoispuolella. Viitoskehä taas olisi jo valmis yhteys Hangosta Porvooseen.
Ehdotettu Kehä V
Reitti koostuu valtatiestä 25 Hanko-Mäntsälä ja kantatiestä 55 Mäntsälä-Porvoo. Pituutta sillä on noin 200 kilometriä. Erityisesti tien 25 laatu vaihtelee.
Uudenmaan ELY-keskuksessa on vuonna 2012 laadittu raportti, jossa on pohdittu kehäteiden yhtenäistä viitoitusta, myös mahdollisesti ehkä kenties joskus virallistettavan Kehä V:n.
Työryhmä on ehdotuksessaan päätynyt valkopohjaisiin kilpiin, jossa on jonkinmuotoinen rengas symbolisoimassa kehää ja sen yhteydessä kehän numero arabialaisin tai roomalaisin numeroin.
Työryhmän ehdotukset
Kehä/Ring-tekstillä varustettu kilpi ei saavuttanut työryhmän suosiota lähinnä siksi että luettavuus edellyttää kilveltä varsin suurta kokoa.
Työryhmä esittää myös muutamia vaihtoehtoisia malleja tieviittojen asetteluksi.
Ehdotus A-tyypin moottoritien suunnistustauluksi
Ehdotus kaistan yläpuoleiseksi viitaksi
Kukaan ei varsinaisesti tunnu tietävän, miksi 1990-luvun numerointireformissa Mäntsälän ja Porvoon välinen tie jäi kantatieksi 55. Se on yhtälailla valtatietasoinen kuin valtatie 25, ja tiet ovat toistensa jatkeita.
Ainakin toistaiseksi tämä raportti on jäänyt pöytälaatikkokirjallisuuden asteelle. Raportissa esitetään yhdeksi tavoitteeksi lisätä valtatien 25 tunnettuutta. Ykköstien ja nelostien välillä "Kehä V" on noin 25 km lyhyempi kuin reitti kolmoskehän kautta. Toisaalta tämä pitempi reitti on moottoritietä ja moottoritien kaltaista tietä ja siten mahdollisesti sujuvampi. Kymmenen pisteen ja papukaijamerkin arvoinen kysymys onkin, kestäisikö valtatie 25 tunnettuuden paranemisesta seuraavan lisäkuormituksen.
3 kommenttia:
Minusta raportin esitys kehäteiden viitoituksesta kuulostaa paremmalta kuin nykyinen käytäntö; eihän missään muualla käytetä viitoituskohteena tien nimeä. Muutoksen myötä Kehä III:n kaukoviitoituskohteet voisivat olla Turku ja Kotka (näiden lisäksi ainakin osan matkaa viitoissa voisivat näkyä myös Tampere ja Lahti).
Kehä I:n viitoituskohteet voisivat vastaavasti olla esim. Tapiola ja Itäkeskus.
Sitäkin voi miettiä, tarvittaisiinko muutoksen jälkeen kehäteille päällekkäistä numerointia (101, 102, 50 jne.) vai riittäisikö kehätien numero.
Onko raportti saatavilla jostain? Googlella en löytänyt.
Raportti on ainakin Doriassa: http://www.doria.fi/handle/10024/86174
Kehiähän on muillakin kaupungeilla kuin Helsingillä. Ainakin Tampereella, Turulla ja Joensuulla. Niitä tosin ei nykyäänkään kutsuta kehiksi, ja Tampereen ja Joensuun tapauksessa niillä on joka tapauksessa valtatienumerot. Turun tapauksessa ei ole.
Sinänsä kannatan tuota kehätie-symbolia, säästäähän se kovasti tilaa. Tilan säästämiseksi myös ilmansuunnat voisi lyhentää yhteen (kaksikielisillä alueilla kahteen) kirjaimeen ja lisätä ne tuon numeron perään.
Esimerkiksi "O 3 I/Ö", vrt. "Kehä Ring III Itään Österut"
Lähetä kommentti