Espoossa on Turunväylälle viime kesästä alkaen rakennettu Puolenkilon liittymää, virallisesti Turvesolmua. Liittymää on Teillä ja Turuilla viimeksi kommentoinut pari vuotta sitten: http://teilla.blogspot.fi/2013/02/liittyma-44.html
Tietyömaa on ehtinyt sen verran pitkälle, että Turunväylän portaaleihin on jo nostettu tieviitat poistumissuuntaan, vaikka itse rampeista ei vielä juuri olekaan tietoa. Viitat on toki peitetty, mutta ohuen kankaan läpi näkyy, että viitoitussuunnat ovat Laajalahti ja Nuijala.
Teillä ja Turuilla oudoksuu nimen Laajalahti valintaa. Pääseehän liittymän kautta toki Laajalahteenkin, mutta tämä tuskin tulee olemaan ensisijainen reitti, koska liittymä on tulosuunnassa Laajalahden takana. Lyhyempi reitti on Kehä I:n liittymän kautta. Sen, jonka nimeä Leppäsolmu ei kukaan sitäkään käytä. Lännestä ei Laajalahteen pääse, koska uudesta liittymästä on rampit vain itään.
Here
Liittymään rakennetaan uusi katu Turveradantie. Se siis on syntymässä, vaikka Teillä ja Turuilla on ollutkin hieman skeptinen. Tie syntyy olemassa olevan pääkatuverkon jatkeeksi ja reitti jatkuu siten, että Olari tai Niittykumpu olisivat Laajalahtea selvästi loogisempi valinta viitoituksen kohteeksi.
Nimi Turveradantie muistuttaa meitä kapearaiteisesta rautatiestä, jolla Mankkaan turvesuon antimet kuljetettin Kilon asemalle edelleen kuljetettaviksi. Rautatie katkesi vuonna 1960 Tarvontien rakentamiseen.
Toisen viitoitussuunnan nimi Nuijala ei ole hirveän vanha. Ruotsinkielinen nimi periytyy tilojen Storklobb ja Lillklobb nimistä. Nimi Klobbskog tunnetaan maakirjoissa jo 1500-luvulla. Klobb läntisellä Uudellamaalla pientä kalliota tai pienehköä kallioista saarta. Vanha suomennos Klopinkylä ei sekään ansaitse täysiä pisteitä, mutta "suomennos" Nuijala on silkka käännösvirhe.
Maanmittauslaitos
Klopinkylän seutua vuoden 1960 peruskartassa. Nykyistä katuverkkoa sinisellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti