Vastikään artikkelissa Tolvanat käsiteltiin kurittomuutta tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamisessa ja myös jättää rajoitukset voimaan, vaikka töitä ei tehdäkään.
Malliesimerkki suoranaisesta porsastelusta on tutustuttavissa valtatiellä 12 Tuuloksen ja Hauhon välillä.
Tieosuudella on yksi harvoista Lahden ja Tampereen välisistä pätkistä, jossa on 100 km/h nopeusrajoitus ja muutamia ohituspaikkoja. 100 km/h:n osuuden pituus on noin yhdeksän kilometriä.
Nyt sinne on sitten saatu tehdyksi tietyö. Mitään ei tapahtu, mitään ei näy, yhtään tiekonetta ei ole lähimailla, tietä ei ole mistään kavennettu, mistään ei käy ilmi, mitä tehdään, eikä mitään tietoa ole, kuka tekee. Mutta onpahan saatu laitetuksi 3,7 kilometriä pitkä alempi nopeusrajoitus. Tästä kilometrin verran on 60 km/h ja muuten 80 km/h.
Tästä tietyö alkaa. Rajoitus alkaa notkelmassa. Mitään sen isompaa merkintää ei ole kuin 80 km/h rajoituksen kääntäminen esiin, tietenkin vain toisella puolen tietä.
Erityisen mielenkiintoinen on tuo 60 km:n rajoitus. Kilpi antaa ymmärtää, että paikalla olisi kuoppa. Pitää paikkansa, noin 800 metriä merkin jälkeen, on jonkinmoinen epätasaisuus tien poikki. Mutta että 800 metriä.
Jarrua, kohta on kuoppa. Siis melkein kilometrin päässä.
Tässä tapauksessa ei ole kyse mistään muusta kuin suoranaisesta kiusanteosta. Vieläkö jollekulle on epäselvää, miksi työmaiden rajoituksia ei aina oteta vakavasti?
Tältä itse tietyö näyttää.
8 kommenttia:
Ja eikös tuo koko Tampere-Lahti väli ole muutenkin autoilijoiden kiusaamista jatkuvan 100 ja 80 km/h rajoitusten välillä sahaamisen johdosta?
Niitä satasen pätkiä on pikkuhiljaa otettu pois. Muun muassa Pälkäneen ja Kaivannon välillä ollut osuus ensin leikattiin puoleen ja kun jäljelle jäänyt oli mallia hölmö, se tietysti otettiin pois sekin. Niinpä Huutijärveltä Harhalaan on yhtenäinen 80:n osuus pois lukien Kaivannon pisterajoitus 60. Samoin mainitulla Hauho-Tuulos-pätkällä satasen osuutta pari vuotta sitten lyhennettiin jonkin verran.
Kamreeri (2012)
Vastaava tietyö merkintä oli tänään, perjantaina, vt5:lla Koskenmyllyn liittymästä n. 1km pohjoiseen. Nopeusrajoitus oli pudotettu normaalisti 100km/h alueella 60km/h. Missään ei ollut työmiehiä ja työkoneet olivat jo viikonloppulevolla ehjien maantiekaiteiden ulkopuolella. Ko. kohdassa on täysin ehjät maantiekaiteet ja niiden välissä ei ole ollut työstä aiheutuvia muutoksia. Mielestäni siinä oli menossa sähkökaapeleiden poraus tien alitse. Harmi kun Väylä-virasto ei valvo näitä aiheettomasti paikalleen jätettyjä nopeusrajoituksia ja sanktioi niistä urakoitsijoita.
On ihan totta, että liikenteen rajoittaminen (esim alhaisempi nopeusrajoitus) ilman selvää näkyvää syytä on valitettavasti omiaan vähentämään halukkuutta noudattaa liikennesääntöjä.
Kantatie 54 Riihimäeltä länteen:
100 km/h rajoitus on "tietyön" takia alennettu 80:een kilometriin tunnissa noin viiden kilometrin matkalta. Tielle on rakennettu hirviaidat, mitkä eivät missään vaiheessa ole vaikuttaneet itse tiehen millään tavalla. Nyt kun aidat ovat käytännössä valmiit (olleet vaikka kuinka kauan) ei rajoitusta voida palauttaa sataseen. Talvinopeusrajoitusajan jälkeen onkin sitten kätevää jättää 80 kyltit paikalleen suoralle suht leveälle tielle missä ei ole liittymiä.
Pelkään kovasti, että nykyinen rajoitusten alentamisbuumi johtaa siihen, että nopeuserot kasvaa. Osa noudattaa rajoitusta, olkoon se miten idioottimainen tahansa ja iso osa ei noudata. Tiellä liikkuvat kuitenkin ovat jonnekin matkalla ja haluavat päästä sinne kohtuullisessa ajassa. Nykymuotoisessa rajoituspolitiikassa kysymys on ideologisista syistä johtuvasta autoliikenteen haittaamisesta.
Satuin ajamaan tuosta muutama viikko sitten moottoripyörällä. Kuoppa tosiaan, pieni töyssy. Näissä tapauksissa sitä miettii, onko päättävissä lautakunnissa tuollakin alueella autoilun vihaajia.
Vastaava löytyy tieltä 130 Riihimäeltä, Arolammin rampin kohdilta. Pari viikkoa etukäteen tuli tälle 80km/h alueelle tietyö merkki ja 50km/h nopeusrajoitus. Yhtenä päivänä näiden kahden viikon aikana siellä näkyi työkoneita, mutta nekin sivutien varrella.
Kuinkahan paljon se maksaa oikeasti vaivaa tai aikaa, käydä laittamassa ne tietyömerkit ja alennetut nopeusrajoitukset vähän ennen kuin työt alkaa? Ehkä 10-15m veikkaisin, riippuen toki alueen pituudesta. Sama homma, kun päivä on pulkassa, käydä ottamassa merkit pois tai peittämässä ne jos ei mitään liikennettä haittaavaa jää tielle.
Tälläisten typerien asioiden takia niitä tietyömaan kylttejä ei kunnioiteta kun ne lojuu siellä viikko tolkulla ilman, että mitään tapahtuu missään.
No mutta hei, miettikää alhaisempien nopeusrajoitusten hyötyjä! Väylävirasto parhaillaan oikein kampanjoi Facebookissa talvinopeusrajoitusten hyödyillä:
Vähemmän kuolemia ja loukkaantumisia
Päällysteet kuluvat hitaammin
Polttoainetta kuluu vähemmän
Vähemmän rengasmelua ja päästöjä
Samat hyödyt saavutetaan työmaarajoituksilla, vaikkei työmaata olisikaan!
Lähetä kommentti