21.10.2020

Ränni

Nelostietä Heinolan ja Vaajakosken välille uudelleen rakennettaessa alun toistakymmentä vuotta sitten syntyi pääosin varsin mukiin menevä väylä. Eräitä kohtia jäi kuitenkin rakentamatta ja liikenne soljuu edelleenkin museaalista ränniä pitkin. 

Hartolan ja Joutsan välinen osuus jäi rakentamatta erinäisten valitusten aiheuttaessa viivästyksen. Valitukset ovat sittemmin kaatuneet eri oikeusasteissa ja juridinen puoli tien uusimiselle on kunnossa.

Toistaiseksi.

Yleissuunnitelma on vuodelta 2005 ja tiesuunnitelma vuodelta 2009. Niiden parasta ennen -päiväys oli vuoden 2017 lopussa, mutta määräaikaa on jatkettu vuoden 2021 loppuun. Enempää jatkoaikaa ei saada. Eli jos uusintaa ei aloiteta viimeistään vuonna 2021, homma alkaa uudelleen yleissuunnitelman laadinnasta ja remonttia päästään odottelemaan 2030-luvulle saakka.


Yleiskartta

Rakentamispäätös on nyt olemassa ja töiden on tarkoitus alkaa keväällä 2021. Viime tingassa siis.

Urakka-alueen pituus on noin 12 kilometriä. Siitä kolmisen kilometriä sijoittuu uuteen maastokäytävään nykyisen tien itäpuolelle, osin vanhaan sorakuoppaan. Tälle osuudelle rakennetaan ohituskaistapari.


Sorakuoppa ja sivuun jäävä tie

Mistään moottoriväylästä ei ole kyse, vaikka tie suunnitellaankin nopeudelle 100 km/h. Ohituskaistaosuutta lukuun ottamatta tie on jatkossakin kaksikaistainen. Tieosuudella tulee olemaan koko joukko pikkuteiden liittymiä. Yhtä kaikki, ei se voi ainakaan huonompi olla kuin nykyinen surkea kärrypolku.


Ränni

3 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Vihdoinkin! Kyllä tätä on odotettu. Pahoilla talvikeleillä on ollut yhtä tuskaa, kun tuon osuuden harjuilla joku puolalainen yhdistelmä menee ylämäet 20 km/h ja letkassa on seuraavana toinen yhdistelmä, joka takaa sen ettei ohi pääse ennen kuin on päästy pois tuosta rännistä. Tosin vielä menee kolme vuotta, ennen kuin uusi tie on valmis. Rakentaminen kestää yllättävän pitkään siihen nähden, ettei urakkaan kuulu yhtään taitorakennetta, vaan se on pelkkää kaivinkonehommaa.

Jos tämä alue ei olisi niin valitusherkkä, alkaisi tässäkin projekti varmaan perinteiseen malliin tiesuunnitelman uusimisella. Nyt on mentävä tuolla vanhalla tiesuunnitelmalla ja suunnitteluratkaisuja voidaan päivittää vain niissä puitteissa mitä tiesuunnitelma sallii. Tie tulee samaan laatutasoon kuin Lusin ja Hartolan väli. Onhan se ihan ok, mutta nykyisin joitakin ratkaisuja tehtäisiin toisin (mistä on yhtenä esimerkkinä, että tähän urakkaan aiotaan sisällyttää Hartolan kohdalla olevien joidenkin epäonnistuneiden liittymien parsimista kanavoinneilla). Yhdellä ohituskaistaparilla ohituskaistatiheys on harvempi kuin mitä se on Lusin ja Hartolan välillä tai varsinkaan Joutsan ja Kanavuoren välillä. Kuriositeettina on, että Lusin ja Kanavuoren välillä pohjoiseen päin ohituskaistojen yhteispituus on nykyisellään melkein 5 km lyhyempi kuin etelään päin ja tämä hanke vielä lisää eroa, koska kohdakkaisen ohituskaistan pohjoiseen päin menevä puoli on tiesuunnitelmassa n. kilometrin lyhyempi kuin etelään päin menevä. Niin kuin kirjoittelin aikaisemman postauksen kommenteissa, tiesuunnitelmassa on varaus molempien suuntien ohituskaistojen pidentämiseksi ja toivottavasti urakassa jäisi rahaa ainakin tuon pohjoisen suunnan kaistan tekemiseksi yhtä pitkänä kuin etelän suunnan.

Nelostiellä joudutaan 2021 - 2022 kärvistelemään monen tietyön kanssa yhtä aikaa Jyväskylän molemmin puolin. Puuppolan ja Vehniän välillä ollaan rinnakkaistiellä ja ensi vuonna alkaa lisäksi Äänekosken ja Viitasaaren välinen remontti.

weatherc kirjoitti...

Sehän on vielä paljon jos suunnitelman vanheminen lasketaan useassa kuukaudessa, ellen ihan väärin muista taidettiin VT8:n Raisio-Nousiainen-pätkän kohdalla vanheneminen laskea viikoissa. Ellei peräti niin että siinä tehtiin jotain kikkailuja talven takia.
Jotain tyyliin että olisi vanhentunut talvella, joten virallisesti aloitettiin ennen sitä kaatamalla muutama puu tai jotain mutta käytännössä homma aloitettiin keväällä. Tai jotain sen tyylistä.

paavo kirjoitti...

Hellurei! Tulee varmaan sitten myös asianmukaiset kääntymiset Rusiin päin. Männä kesänä oli mökkeilyä siellä,ja vähän ahdisti siinä rekkaliikenteessä. Siellä on mm. Amerikanniemi ja Oravakiven sillalta etelästä ajavalle avautuu vasemmalla Amerikanlahti, pieni pohjukka. Highway antoi itseänsä odottaa.