Saksalaisten pulmat siltojensa kanssa jatkuvat. Teillä ja Turuilla on aiemmin kertonut niistä useaan otteeseen, muun muassa artikkeleissa
- 2015: Reininbetonia
- 2018: Pientä korjausvelkaa
- 2019: Ludwigshafenin muuri
- 2020: Kiinanhankintoja
Uusin pulma on kohdannut Wiesbadenin kaupunkia. Itä-länsisuuntaisen A66-moottoritien Salzbachtalin eteläinen silta rupesi muutama päivä sitten varistamaan betoninpalasia ja koko siltakompleksi suljettiin välittömästi. Ainakin yhden pilarin kohdalta on sillan laakeri kadonnut jonnekin ja siltakansi pudonnut 30 cm. Pilarikin on siinä tohinassa taipunut.
Betonia variseva silta oli jo aiemmin suljettu liikenteeltä sen saatua purkutuomion. Sen liikenne oli ohjattu siltaparin toiseen puolikkaaseen ja koska sillat ovat samanlaiset, ei haluta ottaa riskiä toisenkin sillan yhtäkkisestä hajoamisesta.
Kyseinen 310-metrinen siltapari on valmistunut vuonna 1963 ja sillat on tuolloin mitoitettu 20.000 ajoneuvon vuorokausiliikenteelle. Nykyhetken liikenne on 20.000:n asemesta 80.000 ja sillat ovat päässeet huonoon kuntoon. Niitä on vuoden 1985 jälkeen korjattu useaan otteeseen. Vuonna 2007 ja 2010 siltoja jännitettiin lisää.
Vuonna 2015 päätettiin siltojen korvaamisesta uusilla siten, että ensin puretaan ja uudelleen rakennetaan eteläinen silta ja sitten pohjoinen. Liikenne ohjataan käytössä olevalle sillalle.
Jotta asiat eivät olisi liian helppoja, herra Murphy vieraili siltapaikalla vuonna 2019. Siltoja oli tarkoitus tukea teräsristikkorakenteella. Kävi ilmi, että urakoitsija oli sohinut timanttiporallaan siellä, missä ei olisi pitänyt ja katkaissut sillan raudoitusta. Tämä johti välittömään kantavuuden heikkenemiseen ja raskas liikenne sai häädön sillalta.
No miksi suljetun sillan sulkeminen on ongelma?
Ensimmäiseen jo viitattiinkin: Kun yksi hajoaa, toinen samanlainenkin voi hajota.
Akuutti ongelma syntyy siitä, että sillan alapuolella on rakenteita: yksi Wiesbadenin tärkeistä sisääntuloteistä B263, Wiesbadenin keskusrautatieasemalle johtava rata ja vedenpuhdístamo. Kaikki rautatieliikenne Wiesbaden Hbf:lle on peruttu ja myös B263 on katkaistu.
Jonkin aikaa tahma tulee kestämään. Saksalaisten arvion mukaan uusien siltojen rakentamiseen kuluu viitisen vuonna. Urakkaa tuskin lyhentää se, että nyt hallitusti purettavaksi ajateltu silta onkin sortumavaarassa.
2 kommenttia:
Saksalainen tehokkuus on hukattu jonnekin Saksojen yhdistymisen jälkeen. Päätös uusia sillat on tehty kuusi (6) vuotta sitten, ja tänä aikana on edetty niin paljon, että toinen silloista un suljettu ja lisäksi on tunaroitu tukemisen kanssa. Uudelleen rakentamiseenkin menee viisi vuotta!
Saksalainen tehokkuus on pitkälti myytti. Toimintaa luonnehtii paremmin sana "perusteellisuus".
Lähetä kommentti