Teillä ja Turuilla jakeli viime vuonna aasinhattuja viitostien parannustyömaalla Juvan ja Joroisten välillä. Kukaan ei tullut lunastamaan päähinettään.
Nyt olisi taas jaossa, hieman kevyempää mallia. Koskee ykköstietä, eli Tarvontietä eli Turunväylää eli Turun moottoritietä Espoossa.
Ensimmäinen menee tuntemattomalle taholle, joka on laittanut liikennemerkkejä tien varteen, mutta ei kehdannut ilmoittaa nimeään missään. Se on ehkä ymmärrettävää. Kuvamateriaali on kuluvalta viikolta, 5.6.2023.
0 metriä. Ensimmäinen työmaata ennakoiva nopeusrajoitus.
450 metriä. Nopeusrajoitus 80 km/h alkaa.
930 metriä. 50 km/h rajoitus. Kohta se tietyö varmaankin alkaa. Liikennemerkkitoteemissa nopeusrajoituskilpi ja lisäkilpi väärässä järjestyksessä. 60 km/h porrastuskin on päässyt unohtumaan.
1720 metriä. Ämmässuon liittymä. Työmaasta ei tietoakaan.
2640 metriä. Työmaasta ei edelleenkään näköhavaintoa. Nopeusrajoitus palaa arvoon 120 km/h.
Tielle on siis järjestetty turhan takia yli 2,6 kilometriä nopeusrajoitusta, josta 1,7 km körötellään 50 km/h. Jos tällä tavoin ei romahduteta kunnioitusta työmaiden rajoituksia kohtaan, niin kuinka sitten.
Väyläviraston varsin tuoreet tietyömaiden liikenteenohjausta koskeva ohjeisto esittää nopeusrajoituksiin useita hyvin järkeenkäypiä pelisääntöjä, kuten: Työajan ulkopuolella tierakennustyömaan rajoitus tulee korottaa lähemmäksi normaalitilannetta, jos liikennejärjestelyt ja tien kunto sen sallivat. Tämä yleensä jää kuolleeksi kirjaimeksi. Yhtä lailla kuolleeksi kirjaimeksi ehkä 80 prosentissa tapauksista jää sääntö: Työmaan jälkeen asetetaan välittömästi pysyvää rajoitusta osoittava merkki. Ohjeistuksen puutteesta rationaalinen käyttäytyminen ei jää kiinni. Sitä sitten voidaan pohtia, onko kyse asenteista, viitseliäisyydestä vai ehkä aukoista luetun ymmärtämisessä.
Sitten siirrytään seuraavalle päivälle, aamupäivään klo 10 tienoille, aamuruuhkan jälkeiseen aikaan.
Vaihtuvia nopeusrajoituksia operoi tällä viikolla laitos nimeltään Fintraffic. Se on "erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa". Erityistehtäväkonserni, hienoa!
Tapana on säännöstellä eräiden vilkkaiden teiden nopeusrajoituksia vaihtuvilla nopeusrajoituksilla. Niiden avulla tien nopeusrajoitusta voidaan liikennetilanteen, sääolosuhteiden tai muiden syiden perusteella alentaa. Nostaminen on harvinaisempi ilmiö kuin joulupukki uimarannalla heinäkuussa.
Tarvontiellä Kehä I:n ja II:n välillä on usein ruuhkaa ruuhka-aikoina ja kaistojen välillä paljon liikennettä. Jonojen liikkuessa 60 km/h vaihtuvat nopeusrajoitukset säädetään turvallisuuden parantamiseksi asentoon 80 km/h.
Tällä kertaan Fintrafficissa on nukahdettu valvontaruutujen ääreen tai oltu viettämässä kahvitauon jälkimmäistä puolituntista. Tie on lähes tyhjä mutta niinpä vain ajetaankin parhaimmillaan yhdeksänkaistaista tietä viitisen kilometriä 80 km/h rajoitusta.
Oho. Pitääkin pudottaa nopeutta.
No, onhan täällä sentään muutama muukin.
7 kommenttia:
Melko harvoin näkee tietyörajoituksia, mitkä olisi asianmukaisesti merkitty. Sääli, koska sahaavat omaa oksaansa sillä että tietyömerkkien kunnioitus on kärsinyt pahan inflaation.
Muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien kanssa porsastellaan aivan jatkuvasti. Karu esimerkki on Hämeenlinnanväylä, missä finntraficin sekoilu rajoitusarvojen kanssa on aiheuttanut sen, että liikennevirta ajelee 20-50 km/h ylinopeutta. Pahimmillaan tiellä on nähty 80 km/h rajoituksia Nurmijärveltä etelään tien ollessa lähes tyhjä. Valitus porsastelusta toi kommentin että "järjestelmä on vielä testausvaiheessa". Joopajoo.
Tiedä sitten etteikö Uudenmaan ELY-keskus site vaan osaa tilata noita tietöitä. Ainakin turun päässä ykköstien motarilla kun silta yms töitä ollut niin on rajoitukset olleet lähes aina ihan ok. Jopa niinkin että sillan saumoja korjatessa rajoitus palannut takaisin 120:iin jo ennenkuin silta on edes loppunut.
Toki, Vt1/Kt40 eritasohärdelliä rakennettaessa niin varsinkin loppupuolella porsasteltiin sielläkin vähäsen 80:in tikkaria oli välillä kilometritolkulla ilman syytä...
Sinällään pitkillä päällystystyömailla yleistynyt saattoautojärjestelmä on hyvä uudistus, mutta kyllä jonotusajat niissä käyvät uskomattoman pitkiksi. Parikymmentä minuuttia on ihan normiaika, pitempiäkin on tullut koettua.
Saattoauto vs radiopuhelimilla tehty ohjaus yksikaistaisen tien tapauksessa vie enemmän aikaa periaatteessa vain saattoauton kääntymisajan verran. Tyhmään liikennevalojärjestelyyn verrattuna se voi olla jopa nopeampikin.
Saattoautojen tarve syntyy siitä, että väki ei kunnioita työmaiden nopeusrajoituksia, mikä puolestaan syntyy siitä, että...
80 -> 50 on Väyläviraston ohjeen mukaan sallittu nopeusrajoituksen lasku, siihen ei tarvitse väliin 60-porrasta.
"Moottoritiellä nopeusrajoitus porrastetaan ensisijaisesti 100–80–60–50 periaatteella. Samaa periaatetta käytetään myös moottoriliikenneteillä ja muilla kaksiajorataisilla teillä harkinnan mukaan. Porrastusta suoraan nopeudesta 80 km/h – nopeuteen 50 km/h ei suositella käytettävän muuta kuin tilanteissa, joissa tilaa on rajoitetusti.” [Väylävirasto]
Toki ”harkinnan mukaan" on tälle nimenomaiselle tapaukselle ilmaisuna vieras.
Ysitiellä välillä Toivala - Riistavesi ollaan viime aikoina tehty paikkauksia tielle. Ne paikkaukset, jos niitä nyt sitten kutsutaan - korjauksiksi, ovat aiheuttaneet sen että ks. välillä nopeusrajoitusta ollaan laskettu kesäisestä 100km/h->50km/h. Porukka ei tietenkään noudata tätä rajoitusta vaan ajaa surutta 65-70 miltei koko rajoitusalueen läpi.
Ne paikkaukset ovat pääsääntöisesti suorakulmaisia neliöitä, soramaista ainetta tiestä irroittavia juttuja(vain hieman korkeampia kuin ympärillä oleva ehjä asfaltti), onko nämä nyt sitten jotain karhennuksia tai paistotekniikalla tehtyjä paikkoja tjsp? Asiasta tietävät voisivat valaista asiaa.
Lähetä kommentti