Saint-Gotthardin vuorijono Sveitsin Alpeilla on kautta aikain ollut toisaalta este ja toisaalta kulkutie. Sveitsin vilkkaimmat pohjois-eteläsuuntaiset kulkuväylät kulkevat tunneleissa vuoriston lävitse: moottoritie A2 Baselista Chiassoon ja edelleen Italiassa Milanoon ja yksi Euroopan keskeisimmistä rautateistä. Maantietunneli on vuodelta 1980 ja sillä on pituutta 17 kilometriä. Rautatietunneli, Saint-Gotthardin pohjatunneli on uusi: avattu vuonna 2016 ja pituutta sillä on peräti 57 kilometriä. Ensimmäinen, vielä käytössä oleva rautatietunneli valmistui vuonna 1882; pituus 15 km. Vanha rautatietunneli sijaitsee yli kilometrin korkeudessa ja junien kiipeäminen sinne ei tapahdu hetkessä.
Maantietunneli (vihreä) ja rautatiepohjatunneli (musta)
Teillä ja Turuilla on pariin otteeseen kirjoittanut tieyhteyden problematiikasta: huhtikuussa 2021 artikkelissa St-Gotthardin tunneli ja tammikuussa 2011 artikkelissa Sveitsiläinen pullonkaula.
Nyt on sveitsiläisillä käynyt huono tuuri.
Elokuussa 2023 suistui raiteilta pohjatunnelissa 30-vaunuinen tavarajuna. Ennen suistumistaan juna ehti tuhota kahdeksan kilometriä rataa, mukaan lukien noin 20 000 ratapölkkyä. Lisäksi junan lasti, muun muassa tomaattisäilykkeitä, juomatölkkejä ja viiniä levisi pitkälle matkalle rataa. Tunnelin toinen putki saatiin auki muutaman päivän kuluessa, mutta turvallisuussyistä tunneliin päästetään vain tavarajunia. Matkustajajunat kulkevat vanhan tunnelin kautta ja kaksi kolmasosaa kapasiteetistä on pois käytöstä. Junanromu arvioidaan saatavan pois tunnelista syyskuun loppuun mennessä ja sitten päästään korjaustöihin, joihin arvioidaan kuluvan kuukausia.
Uusinta uutta on, että maantietunneli on suljettuna. Syyskuussa 2023 havaittiin tunnelin katon betonirakenteissa 25 metriä pitkä halkeama ja katosta varisi kiviaineista. Tunneli suljettiin saman tien; jopa niin, että jo tunnelissa olleet autot käännytettiin takaisin. Tämän korjaamisessa ei kulu kuukausia, tunnelin odotetaan avautuvan noin viikon tauon jälkeen. Liikenne on ohjattu pääosin San Bernardinon solaan, mutta siellä kulkeva tie on yksiajoratainen.
Varissutta tunnelinkattoa
2 kommenttia:
Jaahah, oliskohan jugot tai muut "työn perässä tulleet" olleet tunnelien rakennushommissa...
Tiedä, kuka on ollut. Rautatietunnelin vian syy on kiistatta junan tekninen vika. Kallioperä, varsinkaan Alppien kaltaisella nuorella vuoristoalueella ei ole stabiili ja tunneleiden aika ajoin tapahtuva tiivistäminen ja korjailu ei ole harvinaista.
Lähetä kommentti