Turbiini on eritasoliittymätyyppi, jossa ei ole kaarresäteeltään lyhyitä silmukkaramppeja. Siinä vasemmalle kääntyvä liikenne kulkee liittymän keskipistettä kiertäviä loivia ramppeja pitkin. Liittymän välityskyky on erittäin hyvä.
Toisin kuin pinotyyppisestä liittymästä turbiinista on rakennettavissa varsin matala, koska rampit on sijoitettavissa ylös-alas-suunnassa pääteiden väliin. Toisaalta liittymän tarvitsema pinta-ala on suuri ja sen rakentamiseen tarvitaan melkoinen määrä kustannuksia nostavia siltoja.
Korkeiden kustannusten takia liittymätyyppi on verraten harvinainen. Perusmallia edustaa Brysselin kehätiellä sijaitseva:
R0/A4 Bryssel
Vaikka kartalla liittymätyyppi näyttää sekavalta ja monimutkaiseilta, käyttäjän kannalta se on hyvin selkeä. Neliapila- ja pinoliittymän tavoin tieltä toiselle siirtymällä on edessään kaksi haarautumiskohtaa: ensin erkaneminen päätiestä ja myöhemmin kulkusuunnan valinta. Neliapilassa ja pinossa toinen haarautumiskohta tulee hyvin nopeasti ensimmäisen jälkeen, mikä voi aiheuttaa harhaanajovirheitä. Turbiinissa toinen haarautuminen puolestaan usein sijaitsee oleellisesti ensimmäistä myöhemmin ja asetelmana yksinkertaisempana, mikä tekee päätöksentekorytmistä rauhallisemman.
I-4/I-75 Tampa, Florida
Suomessa ei turbiiniliittymiä ole. Sen sijaan maassamme on kolme kappaletta "3/4-turbiineja" eli liittymiä, jossa on kolme turbiiniramppia, mutta yksi kulkusuunnista kulkee silmukkarampin läpi. Kaksi näistä on Helsingin Kehä III:lla ja kolmas Tampereen ohikulkutiellä.
Kt45/Kehä III, Vantaa
Tämän liittymän rakenteen monimutkaisuutta lisäävät erilliset bussipysäkkirampit ja liittymässä kulkevat kevyen liikenteen väylät.
Ramppi etelästä länteen, ramppi lännestä pohjoiseen, bussipysäkiramppi etelästä pohjoiseen ja kevyen liikenteen väylä
Toinen Kehä III:n 3/4-turbiineista on ykköstien liittymässä.
Vt1/Kehä III, Espoo
Ykköstie ja Kehä III leikkaavat toisensa verraten pienessä kulmassa ja siksi liittymää on hieman vaikea hahmottaa turbiinipohjaiseksi. Sellainen se kuitenkin on. Lounaasta Kehä III:lta länteen Turkuun ohjaava ramppi on verraten jyrkkä ja se tekee yli 180 asteen mutkan.
2 kommenttia:
Mitäs sitten Lahdenväylä/Kehä I, Vt. 3/12 (Tampere) ja Kehä III/Lahdenväylä?
Vt3/12 Tampereen ohikulkutiellä on yksi tekstissä mainituista 3/4-turbiineista. Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymä on 2/4-turbiini (kaksi puolisuoraa ja kaksi silmukkaramppia). Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymä muistuttaa 3/4-turbiinia, mutta se ei ole oikein mitään perustyyppiä vasemmalle erkanevien ramppiensa takia.
Lähetä kommentti