6.12.2025

Kossua ja kolinaa

Savonlinnasta Kuopioon kulkee kaksi vesireittiä Soisalon saaren eri puolilla: Leppävirran reitti länsipuolella ja Heinäveden reitti itäpuolella. Länsipuoli on vähemmän mutkainen ja vanhastaan tavara- ja uittoliikenteen suosima vaihtoehto; nykyisin osa Saimaan syväväylää.

Haukiveden–Unnukan–Kallaveden reitin vedet ovat varsin leveät ja muodostavat etelä-pohjoissuuntaiset esteet. Siltoja on Varkaudessa ja Leppävirralla sekä lossireitti Puutossalmessa. Siinäpä ne itä-länsi-suuntaiset tiet reitin poikki ovatkin.

Leppävirran ylitse rakennettiin vuosina 1904–1906 puinen riippuansasrakenteinen neliaukkoinen kääntösilta. 


Leppävirran vanhan sillan sijainti

Sillan käyttöikä oli jo lähenemässä loppuaan, kun syksyllä 1963 sattui haveri.

Kolmea proomua vetänyt ympäripäissään olleen kipparin ohjaama hinaaja ei selvinnyt kääntösillan kapeikosta, vaan törmäsi kolisten rakenteisiin. Yksi proomuista jäi jumiin ja hinaajan mastokin katkesi rytäkässä.

Kun proomu oli saatu irti, sekä sillanhoitaja että miehistö oli vaatinut kipparia pysähtymään asioiden selvittelemistä varten, mutta tämä oli painanut kaasua ja jatkanut matkaa kohti Kuopiota. Noin yhdeksän kilometrin päässä on kuitenkin Konnuksen kanava, jossa olivat sillanhoitajan hälyttämät poliisit jo odottelemassa. Virkavalta oli todennut, että sinulle ei avata sulkuportteja ja antanut komennon palata Leppävirralle. Proomut jätettiin Konnukseen.

Asiasta annettiin parin viikon kuluttua meriselitys Kuopion raastuvanoikeudessa. Helsingin Sanomain selostuksen mukaan päällikkö oli "kahvin särpimeksi nautiskellut" lähemmäs kaksi pulloa Koskenkorvaa. Proomujono oli vähän ollut mutkalla ja kippari oli nostanut nopeutta sen oikaisemiseksi ja täräyttänyt siltaan, jota ei ollut ehditty saada kokonaan auki.

Kippari korvasi Savon Uittoyhdistykselle hinaajan vahingot ja uittoyhdistys ilmoitti korjaavansa sillan TVH:n vaatimusten mukaiseksi. Enempiä lehti ei asiasta mainitse.

Tuohon aikaan oli jo rakenteilla Leppävirran uusi silta noin 2,5 kilometriä ylävirtaan. Sillan rakentaminen oli keskeytyksissä, koska Kekkosen johdolla käydyissä neuvotteluissa oli päästy sopuun Saimaan kanavan uudelleenrakentamisesta 24,5 metrin korkuisille aluksille ja siltaan piti saada kesken rakentamisen pari metriä lisää korkeutta.

Tuloksena oli näyttävä kaarisilta, joka tuli nopeasti tunnetuksi. Ei kuitenkaan aivan kaikille, kuten esimerkiksi Googlen tekoälylle.

Tosin vastapainoksi se tietää sellaistakin, mitä kukaan muu ei tiedä. Kuten sen, että Puutossalmessa on teräksestä ja betonista valmistettu langerpalkkisilta.

1.12.2025

92 liikennevirhemaksun ratsia

Marraskuun alkupäivinä Espoon poliisi sai merkittävästi tilkityksi mahdollisia aukkoja suoritetavoitteissaan. Kehä kakkosella jaettiin 92 liikennevirhemaksua. Asiasta haastateltu poliisi pitää suoritusta ennätyksellisenä: ei muista, että yhdessä ratsiassa olisi moista määrää lappuja kirjoitettu.

Syynä on ajoneuvolla ajo kielletty -merkin noudattamatta jättäminen, vaikka uutisointi bussikaistasta yleisesti puhuikin.

Kyse on Suurpellon pohjoisesta eritasoliittymästä, jota newspeakiksi Lukusolmuksi kutsutaan. Pohjoiseen kuljettaessa on ramppi, jossa on linjan 544 bussipysäkki.


Kehä II on herkkä ruuhkautumaan iltapäivisin ja minä itse aina ensin -väki on ottanut rampin ohitusreitikseen. Ramppi on keskimääräistä paremmin merkitty ja siihen ei kyllä vahingossa aja.



Tällä kertaa oikaisu kääntyi maksulliseksi. 70 euron mukaan laskettuna bruttotuotto oli 6440 euroa. Siinä poliisi tuntipalkoille pääsee.

Kehä II:n ruuhkautuminen pohjoisen suuntaan on merkillinen ilmiö. Oikeanpuoleinen kaista jatkuu suorana ramppina Turunväylälle itään, jossa ei iltapäivisin juuri tukoksia ole ja nopeusrajoituskin nousee sataseen. Mitään esteitä siis ei ole tiellä.


Jonoteoriaa tuntevat osaavat kyllä kertoa syyn: slalomautoilu. Hölmöt kaistanvaihtamiset eivät nopeuta etenemistä muutaman kilometrin pätkällä kuin sekunteja minuuttien sijaan ja kun tie on täynnä, jokainen vaihto aiheuttaa shokkiaallon ja haitariliikettä. Kun sitten vielä oikealta tulee autoa jatkuvalla syötöllä, ei oikeankaan kaistan liikenne solju, vaan pumppaa edestakaisin. Etenemisen kannalta bussirampin kautta koukkimalla saavutettu hyöty on enintään nolla.