Maaliskuussa 2011 kirjoitti Teillä ja Turuilla artikkelissa Ruskohiili nielaisi moottoritien läntisessä Saksassa tapahtuvasta teollisesta toiminnasta, joka syö kyliä ja moottoriteitä. Kyse on valtavan ruskohiilikaivoksen etenemisestä. Kaivos on valtava kuoppa, joka edetessään syö kaiken tieltään, aivan kaiken.
Saksassa on menossa eräänlainen ruskohiilibuumi. Tämä turvetta hieman tiiviimpi maalaji on energiasisällöltään vaatimaton ja se tuottaa muita energialähteitä enemmän päästöjä. Silti Saksan ruskohiilituotanto on noussut takaisin lähes sille tasolle kuin se oli DDR:n päättäessä maallisen vaelluksensa 30 vuotta sitten.
Nyt on aika katsella, mitä ruskohiilikuopan reunalle nykyisin kuuluu.
Garzweilerin kaivoksen eteneminen katkaisi A44-moottoritien ja kaivoksen alle jäänyt osuus purettiin vuonna 2006.
Kaavakuva muutoksista. Vanha A44 on purettu 2006. A44n valmistui 2018 ja sen jälkeen A61 Wanlon ja Jackerathin välillä on purettu
Openstreetmapin kertomaa helmikuussa 2019
Tie on nyt rakennettu uudelleen montun pohjalle hieman alkuperäistä idemmäs. Tie avattiin kesällä 2018. Kohta tämän jälkeen A61-tietä ruvettiin purkamaan kaivoksen tieltä. Arvio on, että tie avattaisiin uudelleenrakennettuna vuonna 2035. A44-tien uudella osuudella on yksi kokonaan uusi liittymä ja kaksi on uusittu sellaiseksi, että kääntyvä liikenne sujuu joustavasti.
Uusi A44 maisemoidussa montussa keskellä ei mitään
Kreuz Holz kohti etelää kuvattuna. Liittymään on rakennettu uudet suorat rampit länteen. A44 kulkee vanhan ja uuden kaivoskuopan välisellä maisemoidulla kannaksella.
Buumistaan huolimatta ruskohiili ei ole kaikkien suosiossa.
Garzweilerin lähellä on toinen valtava avokaivos, Hambach. Senkin etenemisen alle jäi moottoritie: Aachenin ja Kölnin välinen osuus maan itä-länsisuunnassa halkaisevasta A4-tiestä. Tie siirrettiin vajaat kaksi kilometriä kauemmas kaivoksesta lähes 18 kilometrin matkalla. Vuonna 2016 valmistunut työmaa kesti saksalaisittakin kauan, 18 vuotta.
Hylättyä A4-tietä Hambachin kaivoksen eteläpuolella
Hambachissa tilanne on kärjistynyt vuosia kestäneeksi mielenosoitukseksi. Kaivoksen laajemisen vastustajat haluavat suojella vaaravyöhykkeessä olevan Hambachin metsäalueen. Keinoina on muun muassa asettautuminen asumaan puihin. Asutus on jatkunut. Seudulla on käyty lähinnä sanasotaa sen jälkeen, kun tilannetta seurannut toimittaja menehtyi onnettomuudessa syyskuussa 2018.
Otteet kiistassa ovat ajoittain olleet rajujakin.
2 kommenttia:
Kaivosyhtiö kai maksaa teiden siirtämisen kulut?
Kyllä maksaa. Itse asiassa koko hommaa pyörittää RWE AG, alun perin Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk Aktiengesellschaft, ja se taitaa jopa rakentaakin uudet tiet. Monialayritys, sano.
Putiikki maksaa myös menetettyjen taajamien uudelleenrakentamisen muualle, samoin kuin monttujen maisemoinnin kaivuutöiden päätyttyä.
Lähetä kommentti