Edellisen artikkelin jälkipyykissä pohdittiin muun muassa artikkelissa esitellyn Mäkelänkadun-Koskelantien risteyksen liikenneympyrän ainutlaatuisuutta.
Vastausta ei saa nytkään, mutta harvinaisiahan nuo ovat. Käännös vasemmalle ei sinänsä edellytä edes kokoympyrää. Mainitussa tapauksessa ympyrän toista puolikasta pitkin pääsee Koskelantieltä vasemmalle Sofianlehdonkadulle ajautumatta Mäkelänkadulle. Mainittu katuristeys ei ole paikkaseudun selkeimpiä ja siksi ajatus siitä, että konstruktion peruslähtökohta on ollut liikenteen sujuvuuden sijaan taiteellisessa vaikutelmassa.
Itse konsepti on sukua järjestelyille, joilla pääteillä ja eritoten niiden ohituskaistoilla järjestetään pääsy tien vasemmalle puolelle "korvan" avulla: Vasemmalle kääntyvä ohjataan oikealle avautuvaan silmukkaan ja sieltä suoraan tien ylitse. Näin ollen odotus tapahtuu silmukassa eikä itse tiellä.
Tie 9/E63, Orivesi
Yhdysvalloissa New Jerseyn osavaltion tienpitäjä on ottanut sikäläisittäin poikkeavan linjan: Monissa päätteiden risteyksissä vasemmalle kääntyminen päätieltä on kielletty. Ratkaisu on nimeltään jughandle, joka kääntyy vaikkapa tuopin kahvaksi. Ratkaisu on sen verran vahvasti identifioitunut New Jerseyhyn, että se tunnetaan laajasti nimellä Jersey Left.
Päätyyppejä on kolme: Tyyppi A:ssa ennen risteystä erkanee kaista, joka liittyy poikittaistiehen oman risteyksensä kautta. Tyyppi B:n avulla tehdään U-käännös ja lopulta käännytään oikealle. Tyyppi C on silmukkarampin näköinen ratkaisu, joka erkanee risteyksen jälkeen.
Risteyksen perustyypit
Ratkaisuilla haetaan sekä päätien liikenteen sujuvuutta että liikenneonnettomuuksien vähenemistä,
Risteysalueet kasvavat varsin paljon, koska tilaa periaatteessa tarvitaan lähes saman verran kuin eritasoliittymää varten.
Tuopinkahvaristeyksen osa
Ennen tuopinkahvaristeystä, A- tai C-tyyppiä, asiasta kerrotaan kilvellä "All turns from right lane".
A-tyypin risteystä lähestytään
Kahvan päässä
B-tyypissä päästään usein nauttimaan vasemmalle aukeavista rampeista.
B-tyyppi
C-tyypissä on usein kaksi ramppia: sekä risteyksen ohitusmahdollisuus oikealle kääntyville että silmukka vasemmalle kääntyville.
C-tyyppi
Kaikki eivät tykkää. Senaattori James Holzapfel on jo vuodesta 2003 yrittänyt saada risteystyypin kielletyksi niin, että uusia sellaisia ei saisi suunnitella eikä rakentaa. Hanke eteni vuonna 2013 sikäläisen senaatin käsittelyyn, jonne se lienee juuttunutkin.
7 kommenttia:
Vähän New Jerseyn B-tyypin näköisiä ratkaisuja muistan nähneeni Virossa sikäläisellä valtatiellä 1: kaksiajorataisella, nelikaistaisella ei-moottoritiellä oli risteykissä vasemmalle kääntyminen kielletty, mutta kohta risteyksen jälkeen oli (ihan luvallinen) paikka U-käännöksen tekemiseen. Tästä on toki jo reilut 15 vuotta aikaa, joten en tiedä, onko ratkaisu yhä käytössä.
On niitä siellä vieläkin, vaikka aika paljon paikkoja on remontoitu. Taustallahan on se, että Eesti Nõukogude Sotsialistlik Vabariik ei juuri saanut tierahoja Moskovan pääkonttorilta ja siksi moottoriteille ei ollut rahaa rakentaa eritasoliittymiä. Vanhat U-käännösviritykset olivat aika hurjia: Nopeusrajoitukset olivat verraten korkeat, haarautuminen tehtiin vasemmalta kaistalta ja usein ilman erkanemis- ja liittymiskaistoja. Iso maa, isot toleranssit.
Vastaavan kaltaisia järjestelyjä on muissakin Baltian maissa runsaasti. Muutenkin moottoritien kriteerit ovat huomattavasti väljemmät, esimerkiksi jostain maatalon pihaltakin saa liittyä suoraan moottoritielle, rampit saattavat olla hyvinkin jyrkkiä.
C-tyypin kaltaiseen ratkaisuun olen törmännyt Saksassa: https://goo.gl/maps/ukPeKmYkvtfCAqYaA
Espanjassa olen törmännyt tällaisiin liikenneympyröihin, joissa kaikki kääntyvä liikenne ja sivuteiden suorakin liikenne kulkee ympyrän kautta, eikä vasemmalle kääntymisiä ole, mutta päätie kulkee ympyrän läpi. Nuo liittymät oli valo-ohjattuja, ja ilman valoja ne olisivatkin aika kaoottisia.
https://goo.gl/maps/WSYh1WEVBDj1e5p16
Tällaisista on ollut artikkeli kuluvan vuoden tammikuussa: Sämpylä
Sämpyläartikkelin esimerkit ovat Hollannista ja Brexitlandiasta. Täytyykin tutustua paremmin espanjalaiseen tarjontaan.
Moottoritien kriteereistä Baltiassa: Ainakaan Virossa en muista nähneeni moottoritien merkkiä missään, vaikka monet tiet toki kovasti moottoriteitä muistuttavatkin. Ja niin kuin tässäkin blogissa moneen kertaan on todettu, yksi moottoritien kriteeri on, että se on sellaiseksi merkitty.
Lähetä kommentti