Tiehallinto on paraikaa laatimassa tiesuunnitelmaa, joka tähtää valtatien 7 rakentamiseksi moottoritieksi Pernajan Koskenkylän ja Kotkan Karhulan välillä. Ajatus on, että suunnittelun puolesta rakentamistyöt voisivat alkaa vuonna 2010, jos valtiolta löytyy rahaa hankkeeseen.
Hanke käsittää nykyisen 17 km mittaisen Koskenkylän-Loviisan moottoriliikennetien muuttamisen moottoritieksi ja uuden 36 km mittaisen moottoritien, joka tulisi pääosin nykyisen valtatien pohjoispuolelle. Uusia eritasoliittymiä rakennettaisiin kuusi kappaletta ja lisäksi eräitä nykyisiä parannettaisiin.
Kun tämä urakka valmistuu, on myös Kehä III:n perusparannus Vantaalla toivottavasti saatu viimein valmiiksi. Tällöin E18-tiellä on Turun ja Haminan välillä runsaat 300 kilometriä pitkä yhtenäinen jakso moottoritietä tai moottoritietasoista nelikaistaista tietä.
Tiehankkeiden kehityskaari on pitkä. Koskenkylän ja Karhulan välinen nykyinen valtatie rakennettiin 1950-luvulla ja jo 1970-luvulla se tunnustettiin tasoltaan vaatimattomaksi.
3 kommenttia:
Eikö olisi järkevämpää rakentaa ensin Haminan ohitustie ja sitten vasta Koskenkylän ja Karhulan väli? Ainakin äkkiseltään tuntuisi, että valtatie 7:n pahin pullonkaula olisi nimenomaan Haminan kohdalla, jossa tie kulkee katuverkolla.
Hamina toki on pullonkaula, mutta vain yksittäinen. Koskenkylä-Karhula-osuus on erittäin onnettomuusherkkä. Karhulan länsipuolella liikennemäärät ovat kaksinkertaiset Haminan itäpuoleisiin verrattuna.
Juu, tarkoitinkin nimenomaan Haminan kohtaa, en Haminan ja Vaalimaan väliä, jossa liikennemäärät ovat huomattavasti vähäisemmät ja joka on joka tapauksessa viimeisenä toteutettava osuus.
Lähetä kommentti