Valtatiet 3 ja 10 leikkaavat Hämeenlinnan keskustan eteläpuolella Hattelmalassa. Risteys on kuusiramppinen puolineliapila ja aivan sen vieressä on eritasoliittymä, jossa kymppitien kohtaa vanha kolmostie, nykyinen seututie 130.
Vuonna 1991 eli 29 vuotta sitten rakennettuja 130-tien ylittäviä risteyssiltoja jouduttiin syksyllä korjailemaan ja siinä yhteydessä Turun suunnasta kiellettiin kääntyminen kolmostien rampille pohjoiseen kohti Tamperetta. Alkuperäinen selitys oli, että työmaasuojaus aiheuttaa näkemäesteen. Kääntyvä liikenne vietiin kiertotielle 130-tien liittymän kautta ja 90 asteen käännös vasemmalle muuttui 630 asteen shikaaniksi oikealle.
Näkemäestestoori oli ymmärrettävä, mutta sittemmin on kuulunut kummia.
Lokakuussa 2020 työn tilaajana toiminut Kaakkois-Suomen ELY-keskus lähetti vähintään oraakkelimaisen tiedotteen:
ELY-keskus korjauttaa Kylmälahden risteyssillat Hämeenlinnassa vuoden 2020 aikana. Työn aikana on todettu, että kaiteiden aurausverkkojen poistamisella ei saatu liikenneturvallisuutta parannettua riittävästi. Tämän vuoksi kaide muutetaan matalammaksi. Liikenneturvallisuussyistä vasemmalle kääntyminen kielletään väliaikaisesti ja liikenne ohjataan liitteen mukaisesti 130 tien kautta.
Aurausverkkojen poistamisella, kaiteen madaltamisella ja työmaa-alueen ulkopuolisella kääntymiskiellolla on varmaankin jokin asiayhteys toisiinsa, mutta ei se tästä tiedotteesta kyllä käy ilmi.
Joka tapauksessa nyt näyttää siltä, että liittymän yksi tärkeimmistä kääntymissuunnista on suljettu lähinnä huvin vuoksi. Ehkä siellä odotellaan osia tai jotain muuta kuin työtä tehdään. Kiertotie ei ole pitkä, mutta se on varsinkin raskaalle liikenteelle hankala. Kolmion takaa liitytään kahdesti. Lisäksi 130- tieltä 10-tielle nouseva ramppi on ylämäkeen, jyrkkäkaarteinen eikä sen yläpäässä ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa.
Sulun päättymiseen takarajaa on pariinkin otteeseen muutettu. Tämänhetkinen arvio on 31.12.2020. Toisin sanoen kaksi ja puoli kuukautta pidetään kääntymiskieltoa paikallaan tienkäyttäjän kannalta täysin tarpeettomasti. Sulkuaitojen ja opasteiden asettaminen paikoilleen varsinaisen työn ajaksi ei luulisi olevan ylivoimaista. Jos se nyt on tarpeen lainkaan, koska kääntymiskohta ei ole tietyön kohdalla.
Teillä ja Turuilla antaa arvosanan Improbatur.
1 kommentti:
Kyllähän tuosta voisi kohtuu vähällä vaivalla saada toimivamman. 130-tielle näyttäisi juuri ja juuri mahtuvan oma kaistansa rampilta rampille, ja 10-tiellä ei paljoa tarvittaisi, että erkanemiskaista ulottuisi 130-tieltä tulevalle rampille. No, sen rampin jyrkkyyshän jäisi edelleen. Mutta miksi vaivautua, jos kyseessä on vain tilapäinen, jos kohta heikosti perusteltu sulkeminen.
Lähetä kommentti