Ensimmäinen etappi on lyhyt 13 kilometrin pyrähdys Kööpenhaminassa.
Toinen päivä sen sijaan on reitiltään yksi kilpailun pisimmistä, 202,5 kilometriä. Se ajetaan pääosin Sjellannissa, mutta sen maali on Nyborgissa Fynin saarella Ison Beltin toisella puolella. Tanskaa odottaa jonkinmoinen liikennerumba, koska Ison Beltin silta suljetaan kaikelta autoliikenteeltä 5,5 tunnin ajaksi. Heinäkuun ensimmäinen lauantai on liikenteellisesti vilkas. Sillan yli matkaansa suunnittelevia kehotetaan lähtemään ajoissa tai hakemaan vaihtoehtoisia reittejä lautoilta. Junaliikenne kulkee eri tasolla ja toimii normaalisti.
Varsinaisia vuoristo-osuuksia ei kannata Tanskassa ajettaessa odotella. Kuitenkin mäkiä on löydetty: Sjellannin luoteiskolkan huvila-alueilla ajellaan dyynejä ylös ja alas ja on saatu aikaiseksi kolme reittikarttaan merkittyä nousua.
Ensimmäinen näistä nousuista on Asnæs Indelukken kylässä oleva nousu, jossa 1,1 kilometrin matkalla nousumetrejä kertyy 57.
4 kommenttia:
Taitaa Tanskassa tiukka ylämäki tarkoittaa samaa kuin Pohjanmaalla: nousua alikulusta.
Onneksi on sentään tuuli. Vaikka mäki maksaa aina velkansa, on tuuli varsinainen roskapankki.
Onkohan tuo kaikkien aikojen pienin mäki, josta Tourissa annetaan mäkipisteitä?
Ainakin Espanjan ympäriajossa 2009 Alankomaissa oli toisella etapilla mäkimaali huiman 15 metrin korkeudessa. :) Pistettä siitä ei annettu, mutta sen kirin ykkönen sai silti mäkikilpailun johtajan paidan ylleen seuraavalle etapille.
30+ v sitten Lpr:n tekuun tuli luokkakaveri Nurmosta ja hän sai epäonnekseen kämpän Pallosta Saimaan rannalta, alla ratsunin 120Y takaveto ja eka talvi oli hilpee, nurmoolaiset reenasi mäkilähtöä jossain ratasillalla autokoulussa eikä taitoa tarvihittu sen perähän. Kytkin tais simahtaa ekana 200 tkm ajetusta riisikiposta ja sen jälkeen 50 heppaa repi miseliinit riekaleiksi. Teku eli nykyinen AMK (hyi) oli siis Salpausselän laella ja Pallosta tultiin sinne yhtäjaksoista ylämäkeä.
Lähetä kommentti