26.6.2022

Kaikkien rahastuksien äiti

Mietitäänpä juhannuksen kunniaksi peltipoliiseja, noita liikenteen sulostuttajia. Poliisihan on juhannuksen alla julkaissut listan peltipoliiseista, joissa juhannusliikenteen aikana varmasti on kamera sisällä.

Mainituissa paikoissa nähtäneenkin paljon jarruvalojen välähdyksiä.

Mutta on niitä kameroita muuallakin.

Pikkulintujen puheista päätellen Kehä ykkösen peltipoliisit Laajalahden kohdalla olisivat kovin tehokkaasti kartuttamassa valtion tulo- ja menoarvion tulopuolen momentille 12.39.01 (sakkotulot ja tulot hallinnollisista maksuseuraamuksista) kirjattua 125 miljoonan euron tulotavoitetta.

Ja mikä ettei. Kyseessähän on perinteistä perinteisempi sakkorysä, jonka keskeisin tarkoitus on puhtaasti fiskaalinen.

Kyse on Laajalahden uuden eritasoliittymän risteyssillan kupeessa olevista kameroista. Kamerat ovat kivasti mäen alla, kun tie on pudonnut lyhyellä matkalla lähes 20 metriä.


Kehä I Laajalahti vuonna 2022

Kyllähän nopeusrajoituksia pitää noudattaa, kyse ei ole siitä. Kyse on siitä, mikä jumalainen ajatustenkulku on tuonut paikalle 70 km/h nopeusrajoituksen. Kyseessä on moottoritieluokkainen kuusikaistainen tie, jossa ei ole bussipysäkkejä, ei kevyttä liikennettä eikä traktoreita. Lähimmät seuraavat liikennevalot ovat 1,7 kilometrin päässä. 

Kaipa se on niin, että kun siinä oli ennenkin, pitää olla nytkin.

Kyseisessä paikassa oli aiemmin tasoristeys, joka oli varsin onnettomuusherkkä. Sellaisessa tiukka valvonta on paikallaan. Tässä tasoristeyksessä nopeusrajoitus oli sekin 70 km/h. 


Kehä I Laajalahti ennen muutostöitä

Ennen kuin Kehä I rakennettiin, tieosuus oli Karhusaaren-Leppävaaran maantie 1141. Tosin se tunnettiin paremmin nimellä Hagalundintie. Tämän kaksikaistaisen maantien nopeusrajoitus, silloin kuin sillä sellainen oli, oli 70 km/h.

Espoon kaupunginmuseo

Hagalundintien osuutta Tapiolan ja Otaniemen välillä rakennetaan joskus 1960-luvulla

Perinteet puhuvat!


4 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Omalta osaltani juhannuksen paluuliikenne oli paluu nelostietä Helsinkiin. Vaajakosken ja Lusin väliset kameratolpat saivat jonon hidastamaan kuutenkymppiin, kun joku jonossa haluaa ottaa varman päälle tolpan kohdalla.

Ei sillä, tuolla välillä liikenne veti kuitenkin kohtuullisen hyvin. Sen sijaan moottoritielle päästyä alkoi melkein joka juhannus toistuva näytelmä "suomalaiset eivät osaa ajaa moottoritiellä, kun sillä on paljon liikennettä". Ilman mitään sen kummempaa syytä saatiin aikaiseksi pumppausliike, jossa liikenne pahimmillaan seisoi Renkomäen eteläpuolella.

Elyas kirjoitti...

Kerran laskettua nopeusrajoitusta EI VAIN VOI korottaa, lisäalentaminen on kyllä mahdollista.
Turvallisuutta parantavat toimenpiteet eivät myöskään ole peruste nopeusrajoituksen nostamiseen. Olen nähnyt tapauksia, jossa pyörätien rakentaminen on päinvastoin ollut peruste alentaa nopeusrajoitusta.

Olli kirjoitti...

Voi olla niin, että rajoitus nousee 80 km/h:n vasta kun Kalevalantien valoista on päästy eroon. Ja siihen taitaa mennä vielä jokunen vuosi. Vielä kuusi liikennevaloristeystä pitäisi ykköskehällä eritasoratkaisulla korvata, tuo mainittu Kalevalantien risteys, Kontulan etl:n länsi-pohjoinen suunta on edelleen valo-ohjattu, Myllypuron risteys sekä kolme risteystä Itiksen kohdalla (Turun&Vanhalinnantie, Itäkatu & Itäväylä). Tuli mieleen tuosta Itäväylän risteyksestä mieleen, jos ja kun tuohon eritasoliittymää tehdään, kummasta suunnasta tulee päätie. Itäväylä vai Kehä-Vuosaari suunta?

JukkeliV kirjoitti...

Maanmainiolle KT52:lle paalutettiin Someron kohdalle 3 uutta tikkaria. Pohjoiseen tuijottavaa varten siirrettiin taajamamerkkiä keskeltä peltoa keskemmäksi peltoa 100 m verran, kuuliainen suomalainen nostaa jalan kaasulta ja jopa jarruttaa siirtyessään 80:n mittarinopeudesta 50:n vastaavaan. Todellisuudessa siis 73->37, mutta Toyotan ja VW:n mittarit näyttävät just oikein, mikä on oma lukunsa...

Ekan viikon aikana tuo Someron haukankatse nousi rankingissa sijalle 2, edellä vain Köhä ykkösen espoolaisansa. Perussomerolainen, loismaalainen ja vorsalainen ajoi siihen 73 tai siis 80 lasissa ja jarrutti 20 m ennen... too late. Posliinille meni varmaan rekkakuormallinen kitinää aiheesta, mutta lisäkäyttöverot oli tilitettävä. Vieläkin jengi ajaa noihin mielestään miljoonaa ja "flash", kamera lukee nopeuden jostain 100 m päästä mutta kuvaa vasta kohdalla, vaivaan auttais hihnat kiinni ja uukkari ennen tolppaa, mutkun ei, kotiin tuleehyvällä resoluutiolla selfie, jossa etusormi kolmatta niveltä myöden nenässä ja johdon sihteeri korviaan myöden sylissä tjsp..