Mikkelin ja Juvan välisen lähesmoottoritien valmistuttua kontrasti Juvan ja Joroisten väliseen viitostien kapeaan ränniin käy aina vain suuremmaksi. Tietä ollaankin parantamassa hieman: Kesän päällystysurakan ohessa tien pientareita levennetään puolisen metriä tien molemmin puolin.
Valtion tietyömailta on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana voitu odottaa varsin sujuvia liikennejärjestelyjä. Monet erittäin suuret ja vaikeat työmaat on kyetty ohittamaan varsin kätevästi, kiitos hyvän suunnittelun. Valitettavasti näin ei ole asianlaita tällä Juvan-Joroisten työmaalla, päinvastoin. Siksi Teillä ja Turuilla on päätynyt jakamaan aasinhattuja ylivertaisen surkeista järjestelyistä. Aasinhattutunnustus annetaan urakoitsijalle Asfalttikallio Oy. Hattua pääsee käyttämään myös Pohjois-Savon ELY-keskus, joka tilaajana on jättänyt työmaan valvomatta.
Syy ratkaisuun on yksinkertainen: Viitostielle, yhdelle maan runkoväylistä, on asetettu yhtenäinen 50 km/h nopeusrajoitus 17 kilometrin matkalle.
Nopeusrajoituksia tietysti laitetaan silloin, kun niihin on tarvetta. Tässä tapauksessa kuitenkin ajorata oli käytössä koko leveydeltään. Pientareet olivat leveämmät, mutta niitä ei ollut vielä päällystetty. Ajoradan päällysteen pintaa oli paikka paikoin jyrsitty. Mikään työ ei ollut käynnissä, kun tietää torstai-iltapäivällä 28.7.2022 ajettiin.
Pääosa 50 km/h nopeusrajoituksesta koskee tällaista tietä
Tietä on paikoitellen kevyesti jyrsitty tulevaa päällystettä silmällä pitäen
Yhdessä kohdassa oli louhittu kalliota muutaman kymmenen metrin matkalta. Mitään ei ole ajoradan puolella.
Ainoa työmaalla käynnissä ollut työkone. Ei aiheuta merkittävää riskiä ajoradan liikenteelle.
Parissa kohdassa oli työkoneita nätisti pysäköitynä ajoradan ulkopuolelle.
Samainen yritys on päästetty töihin myös Kehäkolmosen sisäpuolen maalikylille. Kokemukset ovat vähän samansuuntaisia.
Kun 4+4-kaistaisella moottoritiellä lävähtää silmiin 50 km/h rajoitus, on yleensä jotain suurta ja ihmeellistä odotettavissa.
Mutta ei tällä kerralla. Reunimmainen, seuraavaan liittymään päättyvä erkanemiskaista on jyrsitty.
I
Yötyömenetelmään kuuluu, että liittymäramppeja suljetaan työn ajaksi. Urakoitsijoille riittää yleensä yksi yö per ramppi, mutta tämä urakoitsija tarvitsee työhön viisi yötä.
Liikenteen määrä Helsingin keskeisillä säteittäisteillä ja kehäteillä on niin suuri, että asfalttitöitä on pitkään tehty lähinnä yötöinä niin, että päiväsaikaista liikennettä ei juuri häiritä. Asfalttikallion osaaminen onkin paluuta noin 50 vuoden taakse, jolloin moottoriteiden päällystysurakat aiheuttivat suuria ja pitkäkestoisia häiriöitä.
Mutta onpa asiassa positiivisia puolia. Kun jälleen kerran tulee aihetta kysyä, miksi tietyömaiden nopeusrajoituksia ei kunnioiteta, tiedossa on kenelle soittaa.
4 kommenttia:
Todellakin. Kontrasti on iso nelostien Hartola - Oravakivensalmi -työmaahan, jossa keskeneräisissä piennarten levityskohdissa on normaali 80 km/h -rajoitus. Johtuukohan siitä, että parannustyötä on siellä tekemässä tienrakentamisen ammattilaiset eikä asfalttimiehet.
Toi museaalisten valtateiden piennarten maltillinen levittäminen päällystystöiden yhteydessä on Pohjois-Savon ELY-keskuksen erikoisuus. Sitä on tehty aikaisemmin ainakin vitostiellä Leppävirran ja Vehmasmäen välillä sekä ysitiellä Vehmasmäestä Jyväskylän suuntaan. Kuulemma vähentää suistumisonnettomuuksia paljon.
Köyhän mie...eikun valtion tapa tehdä ohituspaikkoja tiehen= levennetään tietä molemmin puolin 50cm.
Tuo pätkä tuli tutuksi viime vuoden puolella(marraskuuta oli) kun olin hakemassa kaverille autoa. Kapee tie ja paljon autoja iltapäivä"ruuhkan" aikaa, eli pitkiä autojonoja. Tällä osuudella oli siis 80-rajoitus miltei koko matkalla vaikka Juvan ja Joroisten väli on about 35km.
Tietävämpi saa korjata, mutta muistanko oikein jos 100km/h -rajoitus ympäri vuoden haluttaisiin esim. tuolle osuudelle niin tietä pitäisi leventää niin että keskiviivojen väliin pitäisi jäädä x cm että vaatimukset täyttyisi?Vastakkaiset ajoradat erotettaisiin näin paremmin toisistaan. Tarkoitan tietysti minimi-vaihtoehtoa ennen keskikaidetta.
Jossain Väyläviraston pdf:ssä on tästä tietoa.En vain muista missä.
Talvisatasen kriteerit on tosi tiukat. Muilla kuin pohjoisen hiljaisilla teillä se edellyttää suunnitteluohjeen (https://julkaisut.vayla.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf) mukaan käytännössä keskikaidetta tai keskialuetta - tosin onhan talvisatanen monessa paikassa, joissa noi ohjeen kriteerit ei täyty. Pelkällä leveällä keskimerkinnällä ei ole vaikutusta nopeusrajoitukseen.
Sen sijaan tämän osuuden leventäminen voi mahdollistaa kesän ajan satasen rajoituksen säilymisen. Juvan ja Joroisten välillä KVL on vähän yli 4500 ja sen vanhalla 7,6 metrin leveydellä nopeusrajoitus pitäisi laskea kahdeksaankymppiin, kun KVL ylittää 4500. Uudella 9,0 metrin leveydellä KVL saa nousta 9000:een ennen kuin nopeusrajoitusta pitää laskea.
Elyn mukaan 100 km/h rajoitus palautuu, kun päällyste on tehty ja tiemerkinnät valmiit.
Lähetä kommentti