15.11.2024

Niin sanottua tiedonvälitystä

Espoossa ilmestyvä maksullinen ilmaisjakelulehti Länsiväylä on laittanut kortensa kekoon vuosikausia kaupungissa velloneeseen tieriitaan. Ainakin otsikoinnista päätellen maksullisen ilmaisjakelulehden objektiivisuus asiassa on kovin kevyttä.

Maksullinen ilmaisjakelulehti kirjoittaa otsikossaan: Kiista puiston läpi avatusta autotiestä toistamiseen oikeuteen.


Seudulla kymmenet vuodet asuneen kaffekuppi on pudota lattialle ilmaisusta "puiston läpi avattu autotie" pelkästä hämmästyksestä. Nokkela toimittaja ei ole vaivautunut ottamaan selvää tilanteen historiasta.

Hemtansin kylässä sijainneen Lillhemtin tilan alueelle rupesi 1930-luvulla syntymään omakoti- ja kesämökkiasutusta, joka pikkuhiljaa laajeni. Tarvontien rakennus 1950- ja 1960-lukujen vaihteessa katkaisi suoran tieyhteyden Kauniaisiin ja pääasialliseksi tieksi muodostui Kokinkylän kautta Jorvaksentielle suuntautunut reitti, jonka osa nyt kiistelty tieosuus on.


Seutu 1960-luvulla

Viimeistään 1950-luvulla kylään alkoi linja-autoliikenne Helsingistä. Aluksi liikennettä hoiti Pinnioja & Mattila, joka varsin pian myytiin Kauko Tyllilälle ja sai nimen Juhanilan linja. Kavereiden kesken yritys sai kalustonsa perusteella lempinimen Jätelinja.


Lillhemtin päärakennus ja Henttaan autotie. 


Juhanilan linja Oy Lillhemtin linjan aikataulu vuonna 1966

Kyseinen tie näkyy pitäjänkartoissa jo 1930-luvulla. Siten maksullisen ilmaisjakelulehden otsikko "puiston läpi avatusta autotiestä" on hölynpölyä.

1990-luvulla kaupunkisuunnittelun silmät naulautuivat Henttaan peltoaukeamiin ja paikalle ruvettiin kovin suurisuuntaisesti laatimaan suunnitelmia uudeksi Suurpellon alueeksi, josta piti tulla jonkinlainen Tapiolan ja Piilaakson yhdistelmä. Nokia irrottautui 5000 high tech ‑työpaikan suunnitelmista ja sen jälkeen lähes pohjattomasta savikuopasta on ruvettu tekemään varsin puhdasta asuinaluetta. Alue pääosin entistä merenpohjaa, joka Espoon maaperäkartassa on pääosin rakentamisen kannalta toiseksi vaikeinta viitosluokkaa. Paalua on siis kulunut muutaman metrin verran.

Tässä yhteydessä syntyi asemakaava, jonka taakse Henttaan omakotialue jäi. Kaupunki keksi piirtää kallion reunaan puistoalueen, katkaista Henttaan ainoan tien ja osoittaa uudeksi reitiksi melko messevän kiertotien. Tätä katkaisua, jonka perumista maksullinen ilmaisjakelulehti nyt kutsuu autotien avaamiseksi puiston läpi, on alueella aina vastustettu ja paheksuttu.


Aluetta vuonna 2024

Henttaan tie jäi pussikaduksi ja sen varteen on rakennettu Suurpellon osapuilleen ainoat pientalot. Näiden omistajat nyt aidossa nimbyhengessä näkevät tien katkaisun saavutettuna etuna ja ovat kiistan toisena osapuolena.

Kaupunginhallitus teki päätöksen kadun avaamisesta, ja päätös meni nurin korkeimmassa hallinto-oikeudessa asemakaavan vastaisena. Nyt tehdään muutosta asemakaavaan ja se sitten johtaa omaan prosessiinsa hallinto-oikeuksissa. Parasta kaivaa popcornit esiin, aivan pikaisesti ei tule valmista.

Ei kommentteja: