Vaikka erilaiset mittatekniikan työkalut ovat vuosikymmenten saatossa parantuneet ja käyneet aina tarkemmiksi, silloin tällöin maastossa törmää mielenkiintoisen korkeampaan matematiikkaan. Kuten siihen, että Inkoon ja Salon välimatka seututietä pitkin 186 oli aikoinaan toisessa päässä tietä seitsemän kilometriä lyhyempi kuin toisessa.
Entisessä Nastolan kunnassa, nykyisessä Lahden kaupungin Nastolan kaupunginosassa Uudessakylässä risteävät seututie 312 ja yhdystie 3136. Tie 3136 on viitoitettu Vuolenkoskelle ja Vierumäelle. Vierumäelle on kahdeksan kilometriä enemmän kuin Vuolenkoskelle.
Kun sitten ajetaan tätä tietä noin 300 metriä, edessä on kovin mielenkiintoinen etäisyystaulu:
Tällä matkalla on tapahtunut jokin topologinen ihme. Mahtaakohan Möbiuksen renkaalla olla sormensa pelissä, mene ja tiedä.
Lähestyttäessä toista Salpausselkää reitit haarautuvat. Tie 3136 jatkaa Vuolenkosken suuntaan ja 3137 Vierumäen. Kumpikin päättyy Vierumäen–Jaalan seututiehen 362. Risteyksessä matkaero on taas kasvanut kahdeksaan kilometriin, mutta kokonaismatka lyhentynyt kaksi kilometriä. Saattaa toki olla niin, että näiden kilpien laittajan mielestä viitoituskohde Uusikylä on jossain muualla kuin teiden 312 ja 3136 risteyksessä.
Tämä teoria on hieman heikoilla, koska teiden 362 ja 3137 risteyksessä kilometrien summa onkin 30, ei 27.
1920-luvulla mitattiin Suomen maantiet ja viitoituksessa ja tiekartoissa esitettiin etäisyydet 10 metrin tarkkuudella.
Kehitystä pitänee tulkita niin, että mahdollisuuksien ja huolellisuuden tulo on vakio. Jonkinlainen tienpitoon sovellettu Heisenbergin epätarkkuusperiaate. Kaiketi.
6 kommenttia:
Uskomatonta. Nykyaikana on nähty, ettei millään ole enää mitään merkitystä kenellekään. Kunhan on vähän sinnepäin.
Liekö Suomen lyhin pari kilometriä? https://drive.google.com/file/d/1iuhd2wOHtYR5GcIk1wWULmOI2SW9vMzC/view?usp=drivesdk
Näitähän riittää, tämä on yksi suosikeistani:
https://maps.app.goo.gl/vzuP1KzXi95edojRA
Kyseinen paikka sijaitsee oikeasti 1-2 km päässä Finnoosta, riiippuen mihin kohtaan mitataan. Kadunpätkä valmistui reilu 3 vuotta sitten ja siitä asti seurannut josko tuo aiotaan korjata. Muut Finnoseen osoittavat viitat tästä kohdasta pohjoiseen näyttävät oikeita kilometrimääriä, esim. https://maps.app.goo.gl/bi2GGjmB23Jzi6Ls9
Samaa Vuolenkosken Vierumäen etäisyyttä ihmettelin muutama päivä sitten kun siitä ajoin.
Rautateillä on lineaarisessa referoinnissa käytössä niin sanottuja lyhyitä ja pitkiä kilometrejä, liekö maantiet ottaneet oppia.
Nuo etäisyystaulun 24 km:t pitävät maaston puolesta aika hyvin kutinsa, jos Vierumäkenä pidetään Valtakunnan Urheiluliiton urheiluopistoa ja Vuolenkoskena Koskenniskan siltaa. Mainittakoon, että siltaan, joka valmistui 1935 Uudenmaan tie- ja vesirakennuspiirin urakkana, käytettiin peräti 590 kuutiometriä säästöbetonia.
Seututien 312 risteyksestä on Vierumäen taajaman eräisiin osiin tuo 29 kilometriä, joten noiden kahden etäisyyden ero voi syntyä eri aikoina käytettyjen samannimisten kohteiden erosta. Sen sijaan kyseisestä risteyksestä ei ole Vuolenkoskelle 21 kilometriä, ellei Vuolenkoskena pidetä maanteiden risteystä Vuolenkosken länsipuolella.
Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että referenssipisteet ovat vaihdelleet aika lailla.
Finnoontien kokonaispituus Espoon aseman länsipuoliselta sillalta Länsiväylän risteyssillalle on tuo 6 km. Lieneekö löytynyt valmis sapluuna ajalta, jolloin tietä ei oltu jatkettu Kehä 3 saakka?
Toisaalta ei tuo 6 km niin poskettoman väärässä ole. Kyltin nykyisestä paikasta on hieman vajaa 6,2 km linnuntie-etäisyyttä Finnoon maarekisterikylän kaukaisimpaan pisteeseen Stora Hallonkobben -nimisen saaren itäpuolelle.
Lähetä kommentti