11.5.2025

Maakiviä

Maakunnassa liikuttaessa saattaa vastaan tulla hyvinkin mielenkiintoisia asioita. Tällä kerralla piti oikein pysähtyä ja pohtia, mikä on maakivi ja ennen kaikkea, miten sellainen vaikuttaa ajamiseen.

Kielitoimiston sanakirja ei sanaa "maakivi" tunne, mutta hra Kuukeli tuntee sen sanojen "pulteri" ja "lohkare" synonyyminä. Liikennemerkeissä termi on kovin harvinainen, jopa niin harvinainen, että sillä pääsee Teillä ja Turuilla -blogiin! Ruotsalaisten metsäsanakirja mainitsee maakiven kooksi vähintään puoli kuutiometriä ja massaksi vähintään 1,5 tonnia. Ei siis aivan sepelirae.

Tällä kahden kilometrin maakiviosuudella ei pintaan pistäviä maakiviä esiintynyt, oikeastaan päinvastoin: Tien epätasaisuuksia ovat lähinnä muutamat kuopat.

Asiaa tutkaillessaan retkikunta mietti, millainen kivi olisi sellainen, joka ei olisi maassa. Todettiin, että maakivi kuulostaa oleellisesti turvallisemmalta konseptilta kuin esimerkiksi ilmakivi.


Auton tuulilasia lähestyvä ilmakivi Google Gemini AI:n mukaan


6 kommenttia:

Jimi kirjoitti...

Ei mikään huono luonnos tekoälyltä! :)

TV kirjoitti...

Hakukoneeseen kun laittaa sanat "ralli" ja "maakivi" löytyy heti kymmeniä vastaavuksia. Maakivi on tässä "merkittävältä osin maan sisässä näkymättömissä oleva kivi" eroten irtokivistä, jotka ovat vastaavasti pääosin näkyvissä.
Esimerkkiuutinen: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maakivi-keskeytti-tuohinon-rallin-britanniassa/3630788

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Kaksi kilometriä pitkä tieosuus kuukiviä olisi varmaan tunnettu nähtävyys.

EKK kirjoitti...

Itse olen termiä maakivi nähnyt käytettävän katusuunnitelmien yhteydessä tämäntyyppisissä kohteissa, joissa kivillä on tarkoitus estää ajaminen ja pysäköinti ajoradan ulkopuolelle:
https://maps.app.goo.gl/9QSpGqn2sFqNAdab6

KLS kirjoitti...

"Asiaa tutkaillessaan retkikunta mietti, millainen kivi olisi sellainen, joka ei olisi maassa."
Sellaisiahan ovat esimerkiksi kuukivet sekä Marsissa ja muilla kiviplaneetoilla olevat kivet. Tosin kuussa aikoinaan käyneet astronautit toivat jonkin verran kuukiviä maahankin, tutkimuslaboratorioihin, mutta ei kai niitä sentään ole teille levitetty.

NH kirjoitti...

Maakivet ovat tosiaan yllättävän pahoja auton alustalle periksiantamattomuutensa johdosta. Tien päällyskerroksen kuluessa ja painuessa kivi tavallaan työntyy esiin vaikka ei itsessään liikukaan mihinkään. Mökillä tiekunnan tien eräässä haarassa vaani aikoinaan kivi joka vei vuosien aikana useasta autosta öljypohjan. Kiveä vastaan julistettiin sota. Ajateltiin että helppo nakki. Kiveen porattiin 30mm poralla lukuisia puoli metriä syviä reikiä, ja kenttä "räjäytettiin" etanadynamiitilla. Lohkareiden poiston jälkeen todettiin että kivi onkin oletettua laajempi. Ja louhimista jatkettiin. Tuloksena oli että tien sivussa alkoi olla jo melkoisesti louhetta. Jossain vaiheessa tehtiin päätös että kaivetaan kaivinkoneella loputkin tien alla olevat kiven osat pois. Kaivuu alkoi mutta kivi vaan jatkui ja jatkui. Lopulta paljastui että se olikin ollut lähes auton kokoinen lohkare, josta näkyvissä oli vähän kämmentä suurempi terävä kulma. Nyt se lepää palasina metsässä muistona "operaatio maakivestä". Ehkä projektista kiittää myös tulevaisuuden sähköautot. Säästetään öljypohjien sijaan "akkupohjia" jotka tiettävästi ovat varsin kalliita uusia.