25.8.2025

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie

Tänään matkustamme hyvin syrjäiseen paikkaan, ellei peräti Suomen syrjäisimpään. Syrjäisyydelle toki ei ole yksikäsitteistä määritelmää. Jos katsotaan kriteeriksi etäisyys kuntakeskuksesta päättyvää maantietä pitkin, Savukosken Kemihaara on vahvoilla.

Kemihaara sijaitsee noin 20 kilometrin päässä Korvatunturista paikassa, jossa kolme jokea Kemihaara, Keskihaara ja Naltiohaara yhtyvät. Tätä kohtaa useassa lähteessä pidetään Kemijoen alkupisteenä. Matkaa Savukosken kirkonkylästä on maanteitä pitkin 107 kilometriä. Savukosken kirkonkylääkin useimmat taitavat pitää syrjäkylänä sitäkin.


Kemihaarassa oli vuoteen 1992 saakka rajavartioasema, mikä selittänee sen, että perille vie valtion maantie. Tie on tätä nykyä varsin hyväkuntoinen. Suurin osa siitä on Soklin kaivosalueelle vievää tietä 9671. Soklissa on jatkuvaa tutkimustoimintaa etenkin nyt, kun sieltä on löytynyt suuri arvokkaiden maametallien esiintymä.

Savukoskelta lähdetään tielle 967, josta on artikkeli Kapea, pahuksen kapea vuodelta 2019. Hihnavaarassa jatketaan tielle 9671, joka on pikitietä Marttiin saakka. Martissa tie ylittää Kemijoen ja siitä eteenpäin pysyttelee sen eteläpuolella. 


Savukoski. Sokliin 90 kilometriä.


Hihnavaara. Tie 967 kääntyy ja Soklista ei puhuta mitään. Asianharrastajat löytänevät perille muutenkin ja muiden ei tarvitse.


Kemijoki Martin sillalta. Joki on jo leveä, vaikka Värriönjoki ei vielä ole laskenut siihen.

Korkeita tuntureita ei tämän tien varressa ole. Tyypillistä maisemaa ovat mäntymetsä ja suot. Erityisenä kuriositeettina mainitaan, että Martin koillispuolella ohitetaan noin kolmen kilometrin päästä Äteritsiputeritsipuolilautatsijänkä, jonka mukaan nykyisin jo edesmennyt tunnettu sallalainen ravitsemusliike nimettiin.


Suo


Suo

Vaikka suurtunturit ovatkin muualla, korkeuseroja riittää. Tietä on pitkälti suunniteltu viivaimen avulla ja jos viivain on osunut rinteeseen, sinne on menty.


Pultoselällä


Poro ja Naltiotunturi


Laskeudutaan kohti Kemijoen laaksoa

Hieman ennen Tulppiota käännytään yhdystielle 19512, joka vie Kemihaaraan. Tie ylittää Sotajoen, joka laskee Nuorttijokeen ja edelleen Venäjälle ja Murmanskissa Jäämereen. Sotajoen ja Kemihaaran välillä siis ylitetään vedenjakaja.


Vielä on matkaa.

Sotajoki

Kemihaarassa oli rajavartioston jälkeen majoitusliiketoimintaa, mutta se on lakannut. Alue on nykyisin yksityisomistuksessa. Sillan pielessä jokien eteläpuolella on pysäköintialue, joka on ympärivuorokautisessa hoidossa.


Tähän tie päättyy.


Kemijoen ensimmäiset metrit. Välihaaran ja Naltiohaaran vedet etualalla, Kemihaara laskee oikealta.

Hieman ennen Kemihaaraan saapumista tie sivuaa Urho Kekkosen kansallispuistoa. Puiston merkkinä puiden valkoiset maalimerkinnät.


Kansallispuisto tien oikeassa reunassa.

Kemihaaran tien risteyksessä Soklin tie jatkuu vielä kymmenkunta kilometriä. Kaivoksen tutkimusalue ei ole tien varrella vaan hieman syrjempänä. 


Kovin harvinainen liikennemerkki maantiellä. Valtion maantiet ovat säännönmukaisesti talvihoidettuja. Mutta eivät Soklin tien 9671 viimeiset kilometrit.

Matkalla Sokliin on Tulppio, jossa on erityisenä nähtävyytenä Samperin veturi: Kemi-yhtiön metsäpäällikkö Hugo Sandberg organisoi 1910-luvulla Lapin ensimmäisen konesavotan. Ongelma oli sama kuin mikä 1800-luvulla johti Itä-Suomen vesiteiden vahvaan kehittämiseen: On paljon puuta, mutta ei teitä eikä välineitä kuljettaa niitä sinne, missä tarve on. 

Sandberg tilasi Yhdysvalloista kaksi telaketjuveturia, joiden avulla puut vedettiin 30–40 kilometriä Kemijoen varteen Lattunaan. Neljän talven aikana veturit kuljettivat puutavaraa neljännesmiljoonan tukin verran. Veturit on museoitu, toinen Tulppioon ja toinen Rovaniemelle.


Samperin veturi

Soklissa tiestä haarautuu vielä 11 kilometriä pitkä pistotie, yhdystie 19514, kohti itää vuonna 2009 lakkautetulle Ainijärven rajavartioasemalle. Ainijärveltä on linnuntietä rajavyöhykkeelle noin kuusi kilometriä ja rajalle Nuorttitunturin huipulle vajaat 10. Ainijärven asema oli rajavartioasemista syrjäisin.

Saavutaan Ainijärvelle


Ainijärven rajavartioaseman rakennuksia.

Sitten sellainen muistutus, että ei kannata uskotella itselleen, että kairassa voisi ajella miten sattuu. Pottuvaaran kohdalla oli konstaapeli käsi pystyssä. Puhallutus, ajokortin tarkastus ja auton statuksen tutkiminen. Kaikki kunnossa ja matka jatkui.

Lapin poliisin partio työn tuoksinassa

Soklin fosfaattiesiintymä löydettiin vuonna 1967 ja siitä asti on kaivoksen avaamista pohdittu. Fosfaatin ja rautamalmin maailmanmarkkinahinta on ollut alhainen verrattuna kaivoksen logistiikkakustannuksiin. Tilanne on muuttunut, kun vuonna 2023 on löytynyt harvinaisten maametallien esiintymä. Vaihtoehtoina on esitetty Kemijärven–Soklin uutta maantietä, vajaat 200 km, maanalaista putkea Kemijärvelle ja noin 100 kilometrin uutta rataa Sokli–Kelloselkä ja Kelloselkä–Kemijärvi-radan (80 km) uudelleen rakentamista.

5 kommenttia:

KLS kirjoitti...

Samperin veturi!

Hugo Sandberg oli ilmeisesti kaikkialla Pohjois-Suomessa aikoinaan varsin tunnettu ja vaikutusvaltainen henkilö, jota sanottiin suorastaan "Lapin leivän isäksi". Niin ainakin sanotaan täällä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hugo_Richard_Sandberg
Hänen nimestäänkö johtuu voimasanana käytetty samperi?
Vai jostakin muusta? Oliko sana käytössä jo ennen hänen aikaansa?
Käytettiinkö sitä ensin Lapista, josta se sitten on levinnyt etelään?

Matti Grönroos kirjoitti...

Sellainen hyvä lähtökohta on, että jos jonkin nimen etymologia tuntuu itsestään selvältä, kyseessä on virheellinen tulkinta.

Samperi lievänä kirosanana on ollut pitkään tunnettu ja sen etymologiaa on haettu muinaisruotsista saatana-sukuisten sanojen joukosta. Joka tapauksessa on se on vanhempi kuin Kemi-yhtiön Iso-Samperi.

Iso-Samperin nimen muunnos on samaa, mitä suomen kansankielessä on näkynyt niin kauan kuin maassa hurriherroja on näkynyt: Samperi, Nyyperi, Sööplummi, Lintruusi, Helkreeni, Silanteri, Linkreeni jne. Iso-Samperi oli sen verran iso herra, että tuskin häntä tarkoituksella olisi voimasanalla puhuteltu.

Ja tästä tuleekin mieleen, mitä sähkömies sanoo saadessaan sähköiskun: Amperi!

Elyas kirjoitti...

Nuissa korvissa on kuitenkin kuukkeliautokin käynyt kierroksella, ja näköjään viimeksi toukokuussa 2025, jolloin alueella on ollut vielä kiitettävästi luntakin jäljellä. Yllättävän pienille teillekin auto on eksynyt, kuten Tulppiosta ylävirtaan kulkevaa tietä, joka päättyy parin mökin pihaan. Tiellä näyttää olevan kahlaamokin yli Saijanojan, tai sitten vain kevättulva on ylittänyt rummun välityskyvyn.

Kemihaaran entinen vartioasema on sikäli tärkeä, että sieltä lähtee reitti Korvatunturille (ja muualle UKK-puistoon toki myös). Korvatunturilla on tietty legendaarinen maine meidän geokätköilijöiden parissa, koskapa siellä käynti on pakollista mikäli haluaa täyttää Suomen graticuleruudukon. Mikäli haluaa "vihertää" ruutu 68/69 pohjoista ja 29/30 itäistä, on Korvatunturin keikka ehdoton. Ei se helppoa ole, sikäläiset kätköt ovat terrain 5, eikä kyse ole saari- tai puukätköistä.

KLS kirjoitti...

Vai onko kenties sittenkin?
Löysin kirjastosta näköispainoksen Lönnrotin sanakirjasta ja tarkistin asian. Sen alkuperäispainoshan julkaistiin vuonna 1880.
Sanaa samperi siinä ei tosiaankaan ollut, vaikka monet muut samaan tapaan käytetyt kuten helkkari, hitto, pahus, perhana, saakeli ja saamari siinä kyllä ovat. Olisiko samperi siis sittenkin tullut käyttöön vasta myöhemmin?

Matti Grönroos kirjoitti...

Ehkäpä me tässä vaiheessa kuitenkin luotamme kielitieteilijöiden kirjoituksiin ja päätämme tämän rönsyn enemmän käsittelyn.