Tänään oli viikolla 9 hiihtolomaa viettävien keskisessä Suomessa asuvien vuoro ajella jonossa kohti Lappia. Itse olin paluumatkalla Oulun tienoilta ja otin taktiikaksi ajaa etelään Pohjanmaan sisäväylää Limingasta Ylivieskaan kantatietä 86, edelleen Kauhavalle kantatietä 63 ja Tampereen kautta Kehä III:n sisälle. Tämä reitti hiljaisena on ollut varsin miellyttävä ruuhkaiseen nelostiehen verrattuna.
Hämmästykseni oli melkoinen, kun Limingan ja Ylivieskan välillä vastaan puski lähes katkeamaton jono ja jopa Ylivieskan ja Kauhavan välisellä osuudella. En ole sellaista ennen tavannut tuolla tiellä.
Selittävä tekijä on mitä ilmeisimminkin navigaattori. Nyt suuressa määrässä autoja on navigaattori ja sinne mennään, minne vehje opastaa. Ainakin Tomtom näyttää sekä Seinäjoki-Oulu- että Kokkola-Oulu-reitillä tarjoavan nopeimmaksi vaihtoehdoksi reittiä Ylivieskan kautta.
Mitenkähän on?
Seinäjoki-Oulu-välillä kantateiden 63 ja 86 kautta kulkeva reitti on noin 15 km lyhyempi kuin Kokkolan ja Raahen kautta kulkeva reitti valtateitä 19 ja 8. Tomtom on sitä mieltä, että se on parikymmentä minuuttia nopeampi. Kantatiellä 63 on kuitenkin noin 50 kilometriä kantatieksi varsin kyseenalaista tietä Evijärven-Kaustisen ja Sievin-Ylivieskan välillä. Lisäksi talvikunnossapitoluokka on selvästi alhaisempi kuin valtatiereitillä. Tänäänkin tie oli osin todella ikävän polanteinen ja jopa 60 km/h nopeus tuntui monin paikoin suoranaiselta kaahaamiselta.
Reitti Kokkola-Ylivieska-Oulu on Tomtomin mukaan 9 km pitempi kuin rantatie Kokkola-Raahe-Oulu, mutta pari minuuttia nopeampi. Kesäaikaan reitit ovat suunnilleen yhtä nopeita, mutta talvisaikaan kunnossapidon tasoerot kyllä kääntävät kasitien sujuvammaksi.
Ehkäpä tapaus kertoo siitä, että suomalaisten kartanlukutaito on hukassa. Kokkola-Ylivieska-Liminka-reitti on valmistunut jo 1970-luvulla ja kantatie 63:kin on nykymuotoisena ollut kymmenkunta vuotta. Kansalaiset vain eivät itse ole löytäneet kartalta näitä reittejä, vaan siihen tarvittiin puhuvaa kartanlukuvempelettä.
3 kommenttia:
Ihan mielenkiinnosta: Jatkoitko Kauhavalta Tampereelle Seinäjoen kautta kolmostietä vai Kantaateitä 66 ja 65 eli Alavuden ja Kurun kautta?
Pohjoiseen ajettaessa tuo Ylivieskan kautta kulkeva reitti on kesällä huomattavasti rantatietä nopeampi. Vaikka siinä on muutama mutkaisempi osuus, niin pääsääntöisesti seillä voi ajella hyvästä vauhtia vähäisen liikenteen ja puuttuvien peltipoliisien ansiosta.
Talvella tilanne on toki, kuten kirjoitit, toisenlainen.
Tuolle Ylivieskan reitille ei muuten ohjaa Kauhavalta pelkästään navigaattorit vaan myös esimerkiksi Google Maps.
Talvikäyttöön pitäisikin olla jokin älykäs reititysohjelma joka osaisi ottaa huomioon myös teiden kunnossapitoluokat. Vielä kun se osaisi huomioida lisäksi matkapäivälle ennustetut sääolosuhteet. Selvästi tuotekehityksen paikka.
Tällä kertaa siirryttiin vaihtelun vuoksi kantatielle 68 Vimpelin, Lehtimäen ja Ähtärin kautta Virroille ja sieltä eteenpäin Näsijärven itäpuolta Teiskon kautta Tampereelle.
Tomtom kyllä ohjaa Kurun suuntaan kantatielle 65, mutta ei pidä valinnastaan kauhean tiukasti kiinni. Kurun tie on Ylöjärven pään uutta osuutta lukuun ottamatta mäkistä, mutkaista ja huonosti talvikunnossapidettyä ränniä, joka ei vastaa yleistä kuvitelmaa siitä, millainen on kantatie. Tomtom reitittää sitä kautta turhan aktiivisesti.
Joo, tuo 65:n taso on kyllä valitettavan tuttu. Tänä talvena tuntuu että siinä on alkaa pinnoitekin olemaan parhaat päivänsä nähnyt. Alkaa mutkien ja mäkien lisäksi nimittäin olemaan paikoin aika möykkyistä menoa.
Lähetä kommentti