4.10.2010

Vasenta laitaa

Sumujen saarille Kanaalin toiselle puolelle matkustettaessa vasemmanpuoleinen liikenne on verraten kokonaisvaltainen kokemus.

Ei riitä, että että ajetaan vasemmalla. Myös eritasoliittymät ja liikenneympyrät ovat peilikuvia täkäläisistä. Liikenneympyrää tietenkin kierretään myötäpäivään. Autoissa on ratti oikealla ja vaihdekeppiä vispataan vasemmalla kädellä. Bussin ovi on väärällä puolella ja suojatiellä täytyy olla erityisen varovainen, koska autot tulevat väärästä suunnasta.



Moottoritiellä vasemmanpuoleisin kaista on hitaimmin ajavia varten ja rampit erkanevat vasemmalle.

Luonnollisesti myös kaikki sellaiset liikennemerkit ovat peilikuvia, jotka tavalla tai toisella liittyvät vasemmalla ajamiseen.



Eräs silmiinpistävä piirre on, että tekstillisiä kilpiä käytetään selvästi enemmän kuin Suomessa. Saarivaltiossa ei luoteta niin vahvasti eri kulttuuritaustaa edustavien henkilöiden symboliosaamiseen kuin täällä pohjolassa.



Britit ovat oppineet jo punnitsemaan kurkkuja ja omenoita kilogrammoina, mutta liikenteessä metrisiä mittoja ei liiemmin näy. Nopeusrajoitusten yksikkö on mailia tunnissa. Yleinen taajamarajoitus on 30 mi/h, eli noin 48km/h. Etäisyystaulut ovat maileina. Noin kilometrin päässä oleva risteys on liikennemerkin mukaan 2/3 mailin päässä. Lyhyet etäisyydet on jaardeina, mutta korkeudet ja leveydet jalkoina ja tuumina.

1 kommentti:

Hannu Visti kirjoitti...

Tämä nyt ei varsinaisesti liity asiaan, mutta kerron sen kuitenkin.

Uudessa-Seelannissa on kenties maailman päättömin väistämisvelvollisuussääntö. Siellähän ajetaan vasemmalla ja yleisesti oikealta tulevalla on etuajo-oikeus aivan kuten Suomessakin jos ei merkki muuta osoita.

Tämä on kuitenkin viety niin pitkälle, että jos ajan maantietä ja olen kääntymässä oikealle eli toisen kaistan yli ja päätietä vastaan on tulossa auto, joka on kääntymässä vasemmalle tuolle samalle sivutielle, hänen pitää pysähtyä ja päästää minut ensin sivutielle, sillä kuviteltuun törmäyskohtaan tulen minä oikealta.

Ongelma syntyy siitä, että käytäntö on hengenvaarallinen. Jos joku on unohtanut vilkun päälle vilkuttelemaan vasemmalle, hän tuleekin sataa kylkeeni, koska ei tietenkään pysähdy, sillä kun hän ajaakin suoraan, väistämisvelvollisuus on tietysti kääntyjällä eli minulla. Jos taas vilkku on sinänsä oikein mutta takaa tulee auto, joka ei aio kääntyä, mitä tuo auto tekee? Jarruttaako kääntyvän ja minua väistävän perässä vai ohittaako hieman oikealta ja puolestaan tämä auto tulee sataa kylkeeni.

Jos taas kuvittelee pääsevänsä helpolla ja antavansa sen vasemmalle kääntyvän mennä ensin, alkaa tööttäily, sillä tuota sääntöä noudatetaan uskollisesti.