Kuten tunnettua, veden kiehumispistehän on 90 astetta celciusta, edellyttäen että ilmanpaine on noin 0,7 baria eli runsaan 3000 metrin korkeudessa vallitsevissa olosuhteissa.
90 asteen sääntöä noudattavat myös useat tienpitäjät. Tienpidossa 90 asteen sääntö ei liity veden keittämiseen, vaan eräiden liikennemerkkien asettamiseen.
Verraten yleinen tapa on asettaa pysäköinti kielletty -merkki 90 asteen verran väärään asentoon. Oikein asetetussa merkissä poikkiviiva kulkee ylävasemmalta alaoikealle, eli luoteesta kaakkoon.
Tieliikenneasetus ei tunne kuvan mukaista ylempää liikennemerkkiä. Onko se siis voimassa vai ei? Paikallinen pysäköintisheriffi voisi repiä ihokkaansa, kun paikalla langetetusta pysäköintivirhemaksusta valitettaisiin vedoten siihen, että paikalla ei ole pysäköinnin kieltävää liikennemerkkiä.
Tämä onkin harvinaisempi merkintä. Ajoradan oikeassa reunassa on liikennemerkki 212, etuajo-oikeuden päättyminen. Vasemmassa reunassa olevan symbolin merkitystä emme tiedä. Voisikohan se olla ennakkoilmoitus edessä sijaitsevasta jäätelökioskista?
On tietysti selvää, että jokaisen liikennemerkkejä paikoilleen ruuvaavan ukon tai akan takataskussa ei voi olla kuvasarjaa oikein päin asennetuista merkeistä. Tai oikeastaan miksi ei voisi olla? Puhutaanhan, että metsäprofessori Osaran taskussa olisi ollut lunttilappu: "mänty: pitkät neulaset, kuusi: lyhyet neulaset".
Toinen vaihtoehto olisi, että kilpitehtaat lisäisivät kilven takapuolelle sopivaan kohtaan tarran: "tämä puoli ylöspäin". Teillä ja Turuilla luovuttaa tämän innovaation yleiseen käyttöön.
Vahinko tietysti ei tule kello kaulassa, mutta hämmästyttävää on, että tällaiset viritykset saavat olla maastossa vuosikaudet kenenkään asiaan puuttumatta.
Merkkiasentajan kannalta merkki "ajoneuvolla ajo kielletty" on helppo, kun sitä on verraten vaikeaa asentaa väärin. "Kielletty ajosuunta" -merkkikin onnistutaan yleensä asentamaan oikein. 90 asteen virhettä harvemmin näkee.
2 kommenttia:
Mielenkiintoinen kysymys on myös se, onko liikennemerkki voimassa silloin, kun se on asennettu 90 astetta väärään suuntaan, pystysuunnassa. Eli merkki ei siis ole näkyvissä ajosuuntaan, ainakaan kunnolla.
Tällainen pyörätien merkki on työmatkani varrella Pitäjänmäellä. Onko pakko siirtyä ajoradalta sen vieressä alkavalle pyörätielle, jonka merkkiä ei näe ennen kuin on ohittanut sen?
Käytännössä merkeissä on liki aina kiinnikkeet (tai niitä varten poratut reiät) ylä- ja alareunassa. Tämä edellyttää 90 asteen käännöstä harkitsevalta aivan erityistä vaivannäköä. 180 asteen käännös taas on helppo tehdä, mutta sen yleensä huomaa. Ongelmia tuottavat vain seuraavat merkit: väistämisvelvollisuus- ja etuajo-oikeus kohdatessa ja pakollinen kiertosuunta(kiertoliittymä)
On hyvä kysymys, miten kuvaamasi 90 astetta kiertyneet merkit ovat päässeet syntymään. Todennäköisimpiä lienevät merkin valmistusvirhe sekä jostakin syystä merkistä puuttuneet reiät.
Mielenkiintoinen tapaus on kiertotieopastus. Säädöksissä se esitetään vain oikealta kiertävänä, eikä peilikuvan (tai ylösalaisen, sama asia) käyttöön anneta lupaa. Kuitenkin järkevää on sijoittaa merkki näyttämään kiertotie oikein päin.
Lähetä kommentti