Helsingissä Mäkitorpantien länsipäässä on tällainen mielenkiintoinen
toteemipaalu:
Kysymys kuuluu: Salliiko liikennemerkki ajon yli 12 metriä pitkällä kaupunkibussilla Käskynhaltijantielle? No ei salli.
Asian tekee mielenkiintoiseksi, että merkin ohittaa kolme bussilinjaa, 64, 64N ja 69, joiden kaikkien reitti jatkuu Käskynhaltijantielle. Syyllistyykö bussinkuljettajan työnantaja rikokseen määrätessään kuljettajat ajamaan liikennemerkkien vastaisesti ja onko tällainen määräys kuljettajan kannalta lieventävä asianhaara arvioitaessa hänen rikkeensä suuruutta?
Vai kävikö niin, että tienpitäjä Helsingin kaupunki tuli sössineeksi?
3 kommenttia:
Täällä mansessa tuommoisiin läpiajokieltoihin on yleensä merkitty suoraan, että ei koske TKL;n linja-autoja. Ainut vain kun reittejä on kilpailutettu, on siellä muitakin toimijoita kuin TKL. Muistan kyllä nähneeni jonkun merkin muutetun siten, että se salli reittiliikenteen, mutta siinä ei enää mainittu nimenomaisesti TKL:ää.
Mutta itse aiheeseen, jos tuolla välillä ennen käskynhaltijantietä on pysäkkejä, joilla linja-auto pysähtyy, eihän se silloin ole läpikulkumatkalla! Mutta entäs, jos siellä ei satukaan tulemaan tai jäämään ketään kyydistä?
Asiassa on se mielenkiintoinen seikka, että läpiajoa ei mitenkään laissa määritellä. Voidaan siis kieltää teko, jonka kriteerejä ei ole kerrottu. Ei siis tiedetä, "katkaiseeko" läpiajon pysäkillä käynti, R-kioskilla käynti, parturissa käynti tai kylässä käynti... Tässä suhteessa lähiajokielto on epämääräisempi kuin vain "tontille ajo sallittu" -kielto.
Yhtälailla voidaan viisastella, onko läpiajokieltoa Käskynhaltijantielle sellainen liike, jossa vain ylitetään Käskynhaltijantie ja jatketaan matkaa sen toiselle puolelle. Entä vaikuttaako asiaan se, että ylitys tapahtuu liikenneympyrän kautta. Ympyrän kuin voidaan ajatella katkaisevan Käskynhaltijantien, jolloin ylitys tapahtuu Käskysnhaltijantietä ajamatta.
Hyvää pohdintaa. Voin paljastaa itsekin joskus oikovani reittejä, joissa vain kielletään läpiajo, mutta ei kerrota, että millekä tielle. Paikallisena nämä toki voi "ymmärtää" siitä, missä se toiseen suuntaan oleva merkki on.
Toisaalta voidaanhan sekin kyseenalaistaa, että mistä ulkopaikkakuntalainen osaa sanoa mitä teitä siellä tulee jatkossa ja onko itse menossa juuri sille tielle, mille läpiajo on kielletty?
Lähetä kommentti