17.12.2013

Kiinalainen juttu

Pohjoisessa Norjassa on noussut hämmentynyttä keskustelua erään kilpailutuksen lopputuloksesta: Kiinalainen yritys voitti kilpailun Hålogalandin sillan rakentamisesta.

Kyseessä on Norjan toiseksi pisimmästä riippusillasta Hardangerin sillan jälkeen. Sillalla on pituutta 1533 metriä ja pääjänteen pituus on 1145 metriä.



Silta on osa Narvikista pohjoiseen johtavaa E6-tietä. Se rakennetaan Rombaken-vuonon suulle seudulle, jossa aiemmin liikennettä välitti lautta. Vuonna 1964 valmistui vuonon kapeikkoon riippusilta, jolla on pituutta 765 metriä ja jonka pääjänteen pituus on 325 metriä. Tämä silta rupeaa ikääntymään ja sillä on nykyisin 90 tonnin painorajoitus. Tällä kohtaa E6 on Norjan ainoa pohjois-eteläsuuntainen tie, eli raskaiden erikoiskuljetusten osalta Norjan tieverkko on tällä kohdalla poikki.



Uusi tie lyhentää matkaa Narvikista pohjoiseen E6-tietä noin 18 kilometriä. Myös reitti Narvikista Ruotsiin Kiirunaan ja Luulajaan vievälle E10-tielle lyhenee muutaman kilometrin verran. Reitti on lisäksi turvallisempi, koska nykyistä vuononpään kiertävää tietä vaivaavat maanvyöryt ja lumivyöryt. Etujen vastineeksi miinuspuolelle ilmestyvät tiemaksut, joita on arvosteltu korkeiksi.



Tarjouskilpailun osallistui viisi yritystä ja hintahaarukka oli suuri, yli 300 miljoonaa kruunua. Kiinalainen yritys voitti kaupan noin 755 miljoonan kruunun eli pyöreästi 100 miljoonan euron tarjouksellaan. Vain 20 miljoonan kruunun päähän jäi Hardangerin sillan rakentanut yritys. Nyt Norjassa epäillään, että kiinalainen yritys polkee työehtoja, ja keskustellaan siitä, onko kustannusten säästämiseksi todellakin välttämätöntä lähettää valtion rahaa Kiinaan.

Ei kommentteja: