19.11.2015

Parturia etsimässä

Teillä ja Turuilla on aika ajoin esitellyt hienoja eritasoliittymäspagetteja. Suuri osa niistä sijaitsee uudella mantereella. Tänään kuitenkin todistetaan, että aina ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan.

Sevilla on jonkin verran Helsinkiä suurempi kaupunki Andalusiassa, Espanjassa. Kaupungin historia ulottuu melkein 3000 vuoden taakse. Kaupunkia kiertää kehätie ja kaupunkialueen reunoille on espanjalainen liikenne-insinööri päässyt piirtämään muutaman oikein kunnon virityksen. Saattaisi olla, että kreivi Almaviva ei kotiinsa ilman apua löytäisi.

Keskusta-alueen itäreunalla on liittymä, jonka rampisto on venytetty itään, ilmeisesti tilankäytöllisistä syistä.



Eräät kulkusuunnat tässä liittymässä ovat varsin monimutkaisen oloiset. Esimerkiksi idästä etelään ajettaessa tehdään ensin täysympyrä, sitten ajetaan vastakkaiseen suuntaan kulkevien ajoratojen välistä ja lopuksi käännytään vasemmalle.



Lännestä pohjoiseen ajettaessa ajetaan ramppiviristystä edestakaisin ja kuljetaan yhden liikenneympyränkin kautta.



Kaupungin länsipuolella on sielläkin varsin vaikeasti luokiteltava liittymä. Ramppeja pitää rakentaa paljon, kun pääteiden liittymään halutaan saada reittejä myös katuverkkoon.



Toinen länsilaidan liittymän yhdistää pääteitä neljään suuntaan ja lisäksi katuverkon. Liittymään integroituvassa liikennympyrässä on kuusi tulo- ja kuusi poistumisreittiä. Ne eivät sijaitse tavanomaisen ympyrän tapaan vuorotellen: ympyrän itäreunassa on ensin kolme peräkkäistä poistumistietä ja sen jälkeen kolme tulotietä.



Ympyrästä on pohjoiseen SE-30-tielle pohjoiseen kaksi reittiä: Silmukkarampin kauta...



...ja suoraa ramppia. Järjestely on perusteltu: Silmukkaramppi liittyy päätiehen oikealta ja suora ramppi vasemmalta. Kohta on edessä haarautuminen sekä oikealle että vasemmalle ja tien asianomaiselle puolelle liittymisestä on hyötyä.



Komein liittymistä on kuitenkin kaupungin kaakkoispuolen liittymä, johon enemmän tai vähemmän löyhästi liittyy kahdeksan liikenneympyrää.



Katse kiinnittyy yhteen ympyröistä liittymän länsipuolella. Siinä ei ole kuin kaksi haaraa. Lisäksi sillä on vain yksi tulohaara mutta kaksi poistumishaaraa. Mitä ihmettä?



Selitys on yksinkertainen. Liikenneympyrä on edistynyt tapa tehdä U-käännös. Liittymän länsisektorissa on rinnakkaiskatu, jolta pois pääsyyn ympyrä tarjoaa mahdollisuuden. Rinnakkaiskadulta pääsee koilliseen käymällä kääntymässä ensimmäisessä ympyrässä takaisin ja selvittämällä pari muutakin ympyrää.



Ei kommentteja: