4.6.2016

Follow Me

Eritoten asfalttimiehet ovat vuosikausia moittineet sitä, että tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta. Asfalttimiehethän joutuvat väkisinkin olemaan lähellä toista ajokaistaa, jolla liikenne soljuu ohitse.




Asiassa on tehty tutkimusta ja tulos on melko karmea: Yli 90% tietyön kohdalla ajavista ajaa ylinopeutta. Havainnot tukevat tätä: Kun Teillä ja Turuilla kokeili ykköstiellä 3+3-kaistaisella moottoriosuudella Puolenkilon liittymän rakentamisen aikana ajaa vain pientä ylinopeutta, jalkoihinhan siinä jäi niin oikealta kuin vasemmalta.



Asiaan yritetään tuoda kuria kokeilemalla saattoautoja: Yksikaistaiselle osuudelle ei päästetä ketään ajelemaan itsekseen, vaan asfalttikone ohitetaan saattoauton perässä ajaen.

Työturvallisuuden lisäksi tällä saavutetaan se, että autojen ajaminen vastavaletulle vielä jäähtyvälle asfalttipinnalle vähenee.

Saattoauto vaikutaa oireeseen, mutta ei itse syyhyn. Lainkuuliaisuus työmaanopeusrajoituksia kohtaan on siis vahvasti puutteellinen. Tähän on syytä niin sysissä kuin sepissäkin. Työmaiden liikenteenohjaus näyttää aika usein olevan prioriteettilistalla aika pohjalla. Jokseenkin vakiomenettely on jättää alennettu nopeusrajoitus voimaan myös siihen aikaan, kun töitä ei tehdä ja kaistoilla ei ole esteitä. Toinen tyyppivirhe on päättää nopeusrajoitus työmaan jälkeen vasta kohdassa, jossa vastakkaisen suunnan nopeusrajoituksen porrastaminen alkaa. Ei ole kovin harvinaista, että 30 km/h rajoitus on voimassa työmaan jälkeen 500-700 metrin matkan.

Esimerkki: Miksi Vihdintiellä on 40 km/h rajoitus työmaan kohdalla, vaikka töitä ei tehdä ja kaistat ovat täyslevyisiä? Tai miksi mainitun Puolenkilon työmaan kohdalla oli moottoritiellä vastaavassa tilanteessa 60 km/h rajoitus päivät ja yöt? Tarpeettomat rajoitukset väistämättä syövät lainkuuliaisuutta.

Asfalttikoneen kylkeen rakennettu 30 km/h rajoitusta osoittava kilpi muuten ei ole voimassa vain koneen kohdalla vaan myös siitä eteenpäin, kunnes jokin toinen kilpi muuta kertoo. Myös tähän voisi kiinnittää huomiota.

Tanskassa työmaan kohdalla tapahtuva nopeusrajoituksen rikkominen kaksinkertaistaa sakot. Ei lainkaan huono ratkaisu ja toimii varmasti parempana asennekasvattajana kuin siunailu.



Konseptina saattoauto on peräisin maailman lentokentiltä. Tässä saattoauto m/54 Berliinin Tempelhofin kentältä.

1 kommentti:

Jaska Brown kirjoitti...

Teen otsikon mukaista työtä ja ryhdyn seuraamaan näitä kirjoituksia. Löysin blogin sattumalta ja kahlasin kaikki kirjoitukset läpi. Kiitoksia mielenkiintoisesta työstä! Tuli paljon uutta tietoa. Kun liikkuu vuosittain maantiellä kymmeniätuhansia kilometrejä ympäri Suomea, niin kirjoituksissa tuli vastaan myös monta tuttua paikkaa, joita on joskus tullut ihmeteltyä samaan tapaan kuin blogisti.