Suomen poliisi on kriisissä.
Aarnio-tapaus on syönyt uskottavuutta poliisin korruptoimattomuuteen ja neutraliteettiin. Laineet ulottuvat poliisin ylimpään johtoon asti. Auer-juttu jäi ratkaisematta ennen kaikkea tutkinnan taitamattomuuden takia. Liikkuva poliisi lakkautettiin sisäisten arvovaltakiistojen takia ja nyt sitten tehdään erilaisia silmänkääntötemppuja, joilla uskotellaan, että liikenteen valvontaa ei ole vähennetty.
Uskottavuutta eivät enää riitä pelastamaan tyhmälaatikon sarjat, jossa urhoolliset ja ystävälliset poliisit pitävät yllä järjestystä kentällä.
Liikenteen valvonta keskittyy marginaalisiin automaattikameroiden havaitsemiin ylinopeuksiin, koska siitä saa helpoimmin Suoritteita. Suoritteita taas pitää kerätä, jotta voi uskotella olevansa tehokas.
Koska liikennevalvonta keskittyy vain nopeuksiin, risteykset ovat muuttuneet villiksi länneksi. Suojatiekäyttäytyminen on surkeaa ja liikennevalot edustavat enää tienpitäjän näkemystä siitä, kenellä kulloinkin on vuoronsa ajaa risteykseen.
Teillä ja Turuilla ajelee päivittäin parinkymmenen kilometrin pätkiä Espoossa ja Helsingissä ja matka kulkee muutaman liikennevaloristeyksen läpi. Aika harvassa ovat ne kerrat, jolloin ei yhtäkään reilusti punaista päin ajamista pääse todistamaan. Surullista on se, että usein ovat asialla ammattikuljettajat.
Nihtisilta/Nihtisillantie, Espoo 19.9.2016. Linjan 203 bussi, liikennöijä Nobina Finland, työntyy risteykseen, kun poikittaiselle suunnalle on jo syttynyt vihreä. Bussin tulosuuntaan on siis punainen palanut jo useiden sekuntien ajan.
Nihtisilta/Turunväylä, Espoo 19.9.2016. Oranssi pakettiauto kääntyy oman nuolivalonsa punaiseksi muuttumisen jälkeen vasemmalle vielä silloin, kun vastakkainen liikenne on saanut vihreän.
Vihdintie/Kehä I, Helsinki 19.9.2016. Jo punaisen henkilöauton edellä ajava musta henkilöauto ohitti punaiseksi vaihtuneen liikennevalon. Mutta kyllä sieltä vielä yhden pitää ehtiä!
Huopalahdentie/Lapinmäentie/Ulvilantie, Helsinki 26.8.2016. Linjan 52 bussi, liikennöijä Pohjolan Liikenne, tulee Lapinmäentieltä risteykseen, kun Huopalahdentiellä on jo vasemmalle kääntyville vihreä ja suoraan ajaville vaihtumassa. Ulvilantien suojatiellä on jo jalankulkijoita ja siksi bussi jää poikittain risteykseen estäen vihreän saaneen liikennevirran etenemisen.
2 kommenttia:
Noissa Nihtisillan liikennevaloissa on todella ärsyttävää kun sieltä jyrää sellanen 25 metriä pitkä täysperävaunuyhdistelmä törkeesti päin punaisia Turun suunnasta kääntyen Kauniaisiin päin. Siinä oikeen voi mitään muuta tehdä kun odottaa kun lyllertää hitaan käännöksen. Tosin mainittakoon, että punaisten varoaika Nihtisillassa on aika lyhyt, kun ottaa huomioon rekkarallin, joka suuntautuu lähinnä Inexille.
Onkohan tässä jonkinlainen ikävä kilpasopeutumisilmiö kuljettajien ja liikennesuunnittelijoiden välillä. Liikennesuunnittelijat katsovat, että punaisia päin ajetaan, vaaratilanteiden välttämiseksi pidennetään valojen varoaikaa. Kuljettajat huomaavat, että varoaikahan on pitkä, siinä ehtii vielä mainiosti vähän punaisiakin päin.
Lähetä kommentti