4.10.2016

Huudetaan sutta

Aisopoksen satu paimenpojasta ja sudesta on kestänyt ajan hammasta 2500 vuoden ajan. Aina vain uusille lapsisukupolville opetetaan tätä opettavaista tarinaa. Jos huutaa sutta turhaan, todellisen vaaran uhatessa ei ehkä kukaan viitsi tulla apuun.

Vähän suden huudon makua on Kehä ykkösen telematiikassa Espoossa.

Varsin usein käy niin, että Turunväylällä ennnen Kehä ykkösen liittymää tiedotetaan, että kaistoja on suljettu tunnelissa. Kehä ykkösen ominaisuuksia tunteva kavahtaa ja päättää ajaa Turunväylää moottoritien päätepisteeseen asti, ruuhkaiseen Munkkiniemen sumppuun asti. Kehällä kun on vakavanoloinen häiriötilanne.

Rohkea ritari, joka uskaltaa kääntyä Kehälle, saa kohta tiedotuksen, että yksi kaista on suljettu tunnelissa, se oikeanpuoleinen.

Mestarintunnelissa on kaksi putkea, josta kummassakin neljä kaistaa. Vasemmanpuoleiset kaksi ovat suoraan kulkevalle liikenteelle ja kahta muuta käytetään erkanemis- ja liittymiskaistoina.





Ja kun tunnelin pohjalle päästään, niin löytyyhän se susikin lopulta, loka-auton vaatteissa. Eerola-yhtiöt ovat tulleet ilmeisesti tyhjentämään ryönää tunnelin viemäreistä. Häiriö on muutenkin tyhjällä oikealla kaistalla ja sillä on mittaa parikymmentä metriä. Ruuhka-ajan ulkopuolellahan noita töitä tehdään, eivätkä ne aiheuta muuta hämminkiä kuin, että Lintuvaaran/Mäkkylän liittymään ajavat pääsevät ryhmittymään kaistalleen hieman tavanomaista myöhemmin.


1 kommentti:

jmk kirjoitti...

Ovatkohan tielaitoksen satraapit lukeneet Teitä ja turkuja?

Tänään ennakkokylteissä luki isolla "1 kaista suljettu", tästä saattoi - blogin luettuaan - jo arvata, että tukos ei ehkä ole mahdoton. Viimeisessä kyltissä ennen kaistaa jo paljastettiin, että "Oikeanpuoleinen kaista suljettu".

Tunnelissa seisoi yksi pakettiauto oikeanpuoleisella kaistalla. Siinä kaikki.