10.8.2017

Ympyräkilpailu

Maailmassa on kovin paljon erilaisia kilpailuja.

Yhtä kummallisimmista kisoista käydään Malesian hallintokeskuksen Putrajayan ja Trinidad ja Tobagon pääkaupungin Port of Spainin kesken. Kaupungit kinaavat siitä, kummalla on maailman suurin liikenneympyrä.

Malesia on siirtänyt hallintotoimintojaan noin 25 kilometriä Kuala Lumpurista sijaitsevaan Putrajayan kaupunkiin. Sinne on rakennettu 3,4 kilometriä pitkä monikaistainen yksisuuntainen soikion muotoinen katu. Sen nimi on vaatimattomasti Persiaran Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah. Ympyrän sisään on tehty hotellia sun muuta.



Port of Spain puolestaan esittää, että se voittaa tämän kilpailun, koska kaupungissa sijaitsevan Queen's Parkin ympäri kulkevat kadut ovat yksisuuntaiset, kyseessä on liikenneympyrä ja hakkaa kirkkaasti malesialaiset 3,7 kilometrin pituudellaan.



Jos Teillä ja Turuilla nimettäisiin tämän kilpailun tuomariksi, tuomarin ratkaisu kääntyisi Malesian voiton suuntaan, koska Port-of-Spain ansaitsee diskauksen. Polvituen muotoinen katu on varsin vaikeasti katsottavissa liikenneympyräksi.




6 kommenttia:

jmk kirjoitti...

Ja mikä on liikenneympyrän ja kehätien ero?

Matti Grönroos kirjoitti...

Harvemmin on tullut vastaan kaksisuuntaista liikenneympyrää tai yksisuuntaista kehätietä.

jmk kirjoitti...

Swindonin taikaympyrä lienee kaksisuuntainen, ulkokehällä voi ajaa myötäpäivään ja sisäkehällä vastapäivään.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon)

Matti Grönroos kirjoitti...

Joitain struktuureja on hieman vaikea luokitella ja Swindonin viritys on yksi niistä. Pikemminkin se on viiden yhteenkasvaneen liikenneympyrän yhdistelmä. Sisärenkaassa on väistämisvelvollisuus ulkorenkaista tuleville ja lisäksi "keep clear" -alueita. Siksi sisärengas ehkä ei ole liikenneympyrä tai sen osa, vaan reitti ulkoympyrästä toiselle.

Toinen hieman pohdittava tapaus on koiranluuliittymä. Sehän on topologisesti yhtenevä liikenneympyrän kanssa: päätien suunnassa litistetty. Sekään ehkä ei ole liikenneympyrä, vaan kaksiajorataisella tiellä yhdistetyt kaksi ympyrää.

Oula Lintula kirjoitti...

Entä Charleroin keskustan kehätie?

Matti Grönroos kirjoitti...

Charleroin R9 on kieltämättä aika erikoinen viritys. Runsaat viisi kilometriä pitkä yksisuuntainen kolmikaistainen ydinkeskustaa kiertävä tie, josta on liittymä niin oikealle kuin vasemmallekin. Ehkä luokittelematta paras.