Tienpitäjät ovat varoitelleet kevään vaikeasta kelirikosta ja varoitukset näyttävät toteutuvan.
Etenkin Yhdysvaltain koillisosissa, jossa ilmasto on samankaltainen kuin Suomessa, ei sinänsä tunneta sanalle "kelirikko" suoraa vastinetta, vaan termi on "Mud Season". Sehän kääntyy näppäristi mutasesongiksi!
Liikenneviraston painorajoituskartta kertoo asiasta aika paljon. Noin 4000 kilometriä sorateitä on kelirikon takia painorajoituksen piirissä. Yleisin rajoitus on 12 tonnia. Ns. elintärkeät kuljetukset on sallittu: maaseudun maito- ja eläinkuljetukset, elintarvikekuljetukset, vakinaisella vuorolla olevat linja-autot jne.
Siellä täällä on melkoisen suuri osa tieverkosta kelirikon alla. Liikenneviraston karttamateriaalia Pylkönmäen seudulta Keski-Suomesta.
Legendaarinen Ouninpohjan pikataivalrännikin on kelirikossa. Pitäisiköhän joskus Jyväskylän ajot järjestää vapun tienoilla, niin saataisiin aikaan oikein kunnon mutakisa?
Kekirikko näkyy yleensä pintakelirikkona: Tien pinta on märkä ja pehmeä eikä siedä painavia ajoneuvoja.
Painorajoituksilla pyritään välttämään etenkin 1950- ja 1960-luvuilla yleinen tilanne, jossa raskas liikenne pilasi teiden pinnat kulkukelvottomaan kuntoon. Kuljetustarpeet kasvoivat nopeasti, mutta tieverkon runko oli suurelta osin hevospeliajan tilassa.
Yksi suurimmista soratieverkon rasittajista on puunkuljetus. Onneksi se liiketoiminta on valveutunutta ja välttää raskaita kuljetuksia kelirikon aikaan. Kelirikko itse asiassa on hyvää aikaa tehdä kaluston vuosihuoltoja.
Mosse vaikeuksissa Pohjanmaalla Oulaisten ja Vihannin välillä vuonna 1962.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti