30.9.2018

Sukarin liittymä

Seinäjoen keskustan länsipuolella on lähinnä maatalouskäytössä ollut alue, johon on pitkään yritetty saada kaupallista toimintaa. Lähettyvillä Citymarketin omistava Kesko on kyennyt laittamaan kapuloita YIT:n Lakeuden Ankkuri -hankkeeseen sen verran tehokkaasti, että YIT vetäytyi siitä. Sen sijaan Sukari Konserni laittaa pellolle maan kolmannen Ideaparkin, hieman Lempäälän kompleksia pienemmän.

Seinäjoen kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen perusteella kaupunki rakentaa kustannuksellaan eritasoliittymän alueen viertä kulkevalle Seinäjoen ja Kaskisten väliselle kantatie 67:lle.


Tähän se tulee

Lähettyvillä hiljaa virtaa Seinäjoki. Maaperä on maanrakennushommiin vaikeaa ja liittymän pohjatyöt tulevat olemaan vaativat. Löllösavea on syvimmillään 18 metriä, eikä senkään alla maaperä kovin tukeva ole. Kantatie rakennetaan liittymän kohdalla kolme metriä nykytason alapuolelle, siis kuoppaan, ja pohjaveden pinnan alapuolelle. Vaikeustasoa ei vähennä se, että aivan kantatien vieressä kulkee Seinäjoen ja Kaskisten välinen rautatie, jonka ei toivota putoavan maantienliittymän työmaakuoppaan.

Samasta radan läheisyydestä johtuu liittymän hieman futuristinen design, koska kantatien pohjoispuolella tilaa on vähän. Rombinen kai tuo perusmuoto on, mutta liikenteen välitys liittymän toisella olevan liikenneympyrän kautta tekee liittymästä erikoisen.




1 kommentti:

Bror Appelsin kirjoitti...

Ovatpa virityksen keksineet. Ja sitten kun tuo pumppaamo jossain kohtaa väistämättä menee epäkuntoon, onkin mielenkiintoinen kahluuallas valmis.