Teillä ja turuilla on aiemmin virtuaalisesti matkustanut tutkimaan parinkin sulttaanin siltaa: vuonna 2016 Turkkiin Euroopan ja Aasian rajalle ja vuonna 2014 Malesian Penangiin. Nyt vaihdamme titteliä ja tutustumme sheikin siltaan.
Kuwaitin emiirikunta sijaitsee Persianlahden pohjukassa Irakin ja Saudi-Arabian välissä. Se on yksi suurista öljynvaltioista. Tietäen, että öljylähteet ehtyvät aikanaan, maassa on menossa Kuwait 2035 ‑ohjelma, jonka avulla se tähtää öljyriippuvuuden vähentämiseen.
Valtiolla on suunnitteilla melkoisen suurisuuntainen hanke: Silk City. Se olisi Kuwaitin lahden pohjoisrannalla sijaitseva asuinalue 500.000 asukkaalle ja turistihoukutin. Toistaiseksi seutu on lähinnä hiekkaa. Hanke voi vielä aiheuttaa keskustelua Kuwaitin länsiliittolaisten kanssa, koska Kiinaa on kaavailtu sen päärahoittajaksi.
Satelliittikuvaa Silk Cityn alueesta. Infraa on rakennettu valmiiksi.
Jotta uudelle alueelle kulkeminen sujuisi kätevästi, Kuwait on saanut valmiiksi megaprojektin, jossa Kuwait Citystä on tehty Kuwaitinlahden ylitse silta Silk Cityn alueelle ja sille haarautuma Dohaan.
Useassa lähteessä on yhteensä 48,5 kilometrin projektia mainittu maailman pisimmäksi sillaksi. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kyseessä on kaksi toisiinsa liittyvää siltaa. Lahden yli kulkeva tie on pituudeltaan 36,1 km ja Dohan haara 12,4 km. Järjestelmä on saanut nimeksi Sheikh Jaber Al-Ahmad Al-Sabah Causeway, vuosina 1977-2006 maata hallinneen Kuwaitin 13. emiirin muistoksi. Sillan on suunnitellut ranskalainen Systra, ja pääurakoitsija oli eteläkorealainen Huyndai.
Sillassa on 200 metriä pitkä pääjänne, jonka alikulkukorkeus on 23 metriä. Pääjänne on tekniikaltaan vinoköysisilta, jonka pyloni nousee 151 metrin korkeuteen. Sillat ovat 3+3-kaistaisia.
Silk Cityyn suunnitellaan tornia, joka olisi maailman korkein rakennus: 1001 metriä, symbolisoiden tuhannen ja yhden yön taruja.
2 kommenttia:
Aivan toisesta asiasta. Tämän "Oulun kehätie" -juttusi innoittamana kirjoittelin tällaisen tarinan. Kiitoksia inspiraatiosta!
Kaikki Persianlahden maatko ne aikovat selvitä öljyn jälkeisestä ajasta turismilla ja rakentamalla toinen toistaan korkeampia maamerkkejä?
Lähetä kommentti