Kaikki lentokoneella liikkuneet tietävät, kuinka hankalaa voi olla tunnistaa alla olevaa maastoa pelkästään ikkunasta katsoen. Yhtään paikan eikä kadun nimeä ei näy ylöspäin ja ilmansuunnistakaan ei ole tietoa.
Laitetaanpa vielä hieman vaikeammaksi.
Seuraavassa on tunnistettavaksi kymmenen kohdetta Suomessa, kaupunkeja ja teitä. Aineisto on poimittu Väyläviraston Digiroadista. Kuinka ollakaan, poimintaan tuli mukaan vain keskilinja. Kartat eivät mitenkään erottele, mikä on päätie ja mikä on puistokäytävä. Ja lisämauste tulee siitä, kaikissa kartoissa pohjoinen ei ole ylhäällä.
Arvoitus 1
Arvoitus 2
Arvoitus 3
Arvoitus 4
Arvoitus 5
Arvoitus 6
Arvoitus 7
Arvoitus 8
Arvoitus 9
Arvoitus 10
5 kommenttia:
Silloin kun lentomatkoja vielä tuli tehtyä, Helsinki-Vantaalle tulevat Euroopan lennot tuli usein Suomen mantereen päälle jossain Turun tietämillä ja minulla oli usein tapana katsella, kuinka nopeasti tunnistan missä mennään. Usein viimeistään sitten kun ykköstie tuli näkyviin, tunnisti siitä missä ollaan, ykköstietä kun on tullut suhattua edestakaisin niin paljon.
Kännykän GPS toimii kyllä myös lentokoneessa ikkunapaikalla ja lentoreitit näkee lentokoneen nettiyhteydellä livenä tai jälkikäteen netistä, joten halutessaan on helppo "luntata" tai katsoa jälkikäteen, osuiko omat arvaukset paikasta oikeaan. Ulkomailla toi GPS:stä katsominen auttaa paljon, kun paikat ei ole tuttuja, ja lentokoneesta näkyy vaikka joku mielenkiintoinen liittymäalue ja haluaa katsoa, missä se on.
Tämän arvoitukset paikkoja oli kiva arvuutella. Osan tunnisti heti, mutta jotkut tututkin paikat vaativat tällaisella kartalla paljon miettimistä.
1. Ollaan melkein kotikulmillani. Tässä on Länsiväylän (kt 51) ja Kehä I:n (st 101) liittymä Espoon Karhusaaressa
2. Ilmansuunnan kääntäminen hämäsi hiukan ja teiden katkeaminen pohjoisessa aluksi olettamaani vesistöön vielä enemmän. Tiukoilla rempeilla oleva eritasoliittymä ennen joen ylitystä keskustaan paljasti, että ollaan Torniossa ja tiet katkeavatkin valtakunnanrajaan
3. Tämä meni ihan arvailuksi, mutta heti ekan arvauksen katsominen kartalta näytti että oikein meni. Kuvan silta on oletettavasti pitkä, koska sillan molemmissa päissä on tiet penkereen ympäri. Niinpä aloitin arvaamisen Suomen pisimmästä sillasta eli Raippaluodon sillasta
4. Kyminlinnan eritasoliittymä Kotkassa on ainutlaatuisen muotoinen ja helposti tunnistettava
5. Turku on myös helposti tunnistettava, jos kaupungin katuverkkoa tuntee
6. Tämä oli yllättävän vaikea, vaikka paikasta on tullut ajettua satoja kertoja. Yleisvaikutelma kartasta oli, että nyt ollaan jossakin keskisuuressa kaupungissa. Piti vähän aikaa tuijotella kuvaa, ennen kuin hoksasin, että liikenneympyrästä oikealle lähtevän "kadun" ajoradat menevät eri linjausta. Se olikin ilmiselvä tuntomerkki eli "katu" olikin Vaajakosken moottoritien pää (nykyisin Jyväskylää)
7. 3/4-turbiineja ei ole Suomessa paljoa, joten vaihtoehtoja ei ole montaa. Tämä on Tampereen läntisellä kehätiellä Pitkäniemen mielisairaalan kupeessa (vt 3 / vt 12 liittymä)
8. Savonlinnan kartta on myös hyvin selväpiirteinen. Piti vaan vähän pyöritellä Google Mapsissa ilmansuuntaa, jotta näki että näin tosiaan on, koska tämän arvoituksen kartassa ilmansuuntaa oli käännetty
9. Hämeenlinnan keskustan läpäisevä moottoritie liittymäjärjestelyineen on myös yksilöllinen Suomessa ja helppo tunnistaa
10. Eritasokiertoliittymiäkään ei ole Suomessa paljoa, joten tätä pystyi lähteä ratkomaan poissulkemismenetelmällä. Ratkaisu löytyi sitä kautta, että päätie on yksiajoratainen. Nurmolaiset max. 3 kierrosta. Vaan mitkä on ne muut eritasokiertoliittymät? Mieleen tuli Espoon Otaniemi (st 101), Tampereen Kalkku (vt 3 / vt 11), Siilinjärven Vuorela (vt 5 / vt 9), Joensuun Raatekangas (vt 6) ja Masku (vt 8).
1. Keilaniemi (kt 51&Kehä I)
2. Tornio/Haaparanta
3. -
4. Kyminlinna (vt 7&15)
5. -
6. -
7. Vt3&12 etl Nokia
8. Savonlinna?
9. Hämeenlinna
10. Nurmo (vt19&kt67)
Eritasokiertoliittymistä unohdit Suomen vanhimman sellaisen, Helsingin Herttoniemessä (st 170).
Toden totta. Sitä ei ajaessa tule miellettyä kiertoliittymäksi, koska sen liikennejärjestelyt on tehty tavanomaisen valo-ohjatun liittymän tapaan vasemmalle kääntymisineen. Itäväylää ali mennessä vaikutelma on toinen, kun mennään kahden kaarevan sillan ali.
Muistanemme, että koiranluuliittynä on topopologisesti yhtenevä liikenneympyräliittymän kanssa. Siinä on ympyrää litistetty sivusuunnassa, jotta tarvitaan vain yksi silta.
Lähetä kommentti